project motorjacht

Discussie in 'Speedboten' gestart door stefanokx, 21 jul 2009.

  1. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle

    Ja ok maar denk dat 40km/h al veels te snel is voor zon schip dus snelheden tussen de 20 en 30km/h realistischer zouden zijn denk ik.

    Verder ziet het model er super uit en dat je t aandurft om er mee te gaan varen pff bij mij bleef ie achter t glas .


    mvg

    Michiel
     
  2. stefanokx

    stefanokx

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    105
    het schip wat je achter het glas ziet is de demo die blijft ook wel achter glas het schip waar het om draait ben ik nu aan het bouwen.
     
  3. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle

    Ja je hebt gelijk ff topic nog doorgelezen , verkeerd begrepen.
     
  4. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    mooi jacht wat u probeert na te maken,
    van graupner of robbe is er ook zo een megajacht model met jet aandrijving zijn deze niks voor uw jacht???!!!
    ik kom zelf uit middenmeer dus mocht u hulp nodig hebben
    hoor ik het wel,
    al heb ik op schepengebied niet veel ervaring hoor,
    heb wel nog trouwens een zak vol met polyester mat liggen als u er wat aan heeft hoor ik het graag,t is gratis en dichtbij,per pb graag dan,
    groeten markioo
     
  5. stefanokx

    stefanokx

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    105
    heel hartelijk bedankt maar ik ben toevalig 5 jaar in de polyester werkzaam geweest en heb zo het een en ander mee kunnen krijgen, maar in iedergeval heel erg bedankt, is die megajacht van robbe ook ongeveer 160 lang? als dat zo is kan wel achterhalen wat voor een moter ze gebruikt hebben.
     
  6. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    graupner moonraker 145 cm lang 3 jetmotoren,
    zie marktplaats voor 2 voorbeelden,
    of youtube voor filmpies ervan,
    groeten markioo
     
  7. stefanokx

    stefanokx

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    105
    maa ik heb maar 2 aandrijvingen,dus die berekening gaat niet op
     
  8. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Niet zo snel een optie opgeven, 2 of 3 motoren zal voor dit schaalmodel niet erg veel uitmaken. De moonraker heeft dan wel 3 motoren, maar gekoppeld aan jets. Deze zijn vele malen minder efficient als een schroefaandrijving.. Dus die motoren zouden best eens kunnen werken.

    Wat is trouwens de naam van het echte jacht? En wat is daarvan de echte lengte? (ivm schaalsnelheid die gehaald 'moet' worden)

    Groeten Jurriaan
     
  9. stefanokx

    stefanokx

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    105
    ik zal even kijken wat voor motoren ze gebruiken in de moonraker,het schip heeft nog geen naam omdat het nog niet af is, en voorlopig komt hij ook niet af want ons bedrijf is falliet, wij werkten met bouwnummers, deze was de 429.
     
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    jongert dus,
    en heb filmpies gezien van de moonraker,
    maar die heeft aardig de sokken erin zitten met 3 motoren,
    2 x hoofdmotor en 1x turbo,
    maar had ergens ook een merk jetstraal gevonden div diameter maten,
    www.kehrer-modellbau.de
    mvg markioo
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2009
  11. stefanokx

    stefanokx

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    105
    yep, zo'n mooi bedrijf naar de kl..ten en 160 man op straat, gelukkig ben ik weer onder de pannen bij de vries in makkum. maar ik heb even het forum doorgespit en dit zijn de motoren die gebruikt worden, 2 x Graupner Speed 700 BB Turbo motoren van 12 volt en
    1 x Graupner Speed 700 BB Turbo motor van 9,6 volt.
     
  12. stefanokx

    stefanokx

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    105
    ik heb de specivicatie's nog eens even bekeken en geconcludeerd dat de Graupner Speed 700 BB Turbo motoren van 12 volt afvalt omdat deze niet links en rechts draaiend zijn en de Graupner Speed 700 BB Turbo motor van 9,6 volt wel. maar ik wil ook nog de 8s lipo 8 x 3,7v x 700tpv = 20720 onder de loep nemen.
     
  13. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    hoe is het met de bouw???!!!!
    is al een tijd stil hierzo,
    groeten markioo
     
  14. lesley96

    lesley96

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    57
    Locatie:
    grootebroek
    heeft u bouwtekeningen van dit jacht of heeft u hem niet zelf gemaakt???
    als u boutekeningen heeft kunt u mij die alstublieft op sturen. ik ben berijd om er nog wat voor te betalen
     
  15. MaxCorvette

    MaxCorvette

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Grou
    Heel mooi project!
    Ik zou gewoon voor 2 of 3 buitenlopers gaan TR 50-65B 350kv Brushless Outrunner , die zijn niet duur en hebben meer kracht als een 900BB dus op 3s zeker geschikt voor dit jacht.
    Ik gebruik ze in een ophaalboot en de kracht van deze motoren is echt groot. Daarbij een laag stroom verbruik...
    Evt een versie nemen met iets meer tpv voor een hogere snelheid.
    Als je op 3s blijft kun je auto regelaars nemen of anders deze Turnigy Marine 35A Brushless Boat ESC
    Denk dat je met borstelmotoren en regelaars behoorlijk duurder uit bent.

    Marcel
     
  16. stefanokx

    stefanokx

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    105
    jongert 429


    sorry, maar er zijn geen tekeningen voor dit schip beschikbaar, ik heb zelf aan het schip meegewerkt en ik heb heel veel foto's gemaakt en zelf een spantenplan gemaakt met behulp van de bovenaanzicht en de zijaanzicht
    wat een werk was dat zeg, ik zal proberen wat foto's te plaatsen van de vorderingen.
     
  17. stefanokx

    stefanokx

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    105

    zijn deze motoren zowel links als rechts draaiend?
    mij werd 2x de Hectoperm 6v geadviseerd door de modelbouuwinkel waar ik altijd mijn spullen haal 120 euro per stuk dus :(
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Stefan,

    Een borstelloze motor kan beide kanten op draaien en is aanzienlijk goedkoper dan een Hectoperm 6V.
    De Hectoperm zijn geen slechte motoren,maar voor een snelvarend jacht zou ik liever twee buitenlopers nemen.

    De keuze van je regelaar bepaalt of de motoren vooruit en achteruit kunnen lopen, waarbij de regelaars voor auto's vaak de motoren vaak het mooiste laten lopen bij lage toerentallen.

    Groeten, Jan.
     
  19. MaxCorvette

    MaxCorvette

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Grou
    yep, precies wat Jan zegt, dus tot 3s op een auto regelaar wordt het geen dure setup.
    En je kan dus vooruit en achteruit zonder enige beperking.
    Als je de snelheden enigzins scale houd is er ook geen externe koeling nodig voor de 'auto' regelaars en is fan koeling dus voldoende. Evt ook voor de buitenlopers, dus waterkoeing wordt dan geen 'must'
    De buitenlopers die ik aankaarte zijn behoorlijk sterk, vergelijkbaar met een Robbe1000.
    Dus evt kan het een maatje kleiner, vooral als je meer schroeven gaat toepassen.
    je hoeft het echter niet om het geld kleiner te doen, dat scheelt niet veel meer.
    Deze iets grotere buitenlopers hebben wel een heerlijk laag stroom verbruik, wat bij de kleinere weer iets hoger is....

    @jan, wat raad jij voor een toerental aan de schroef aan? en natuurlijk welke maat schroef, dan kan de motor(en) beter bepaald worden.
    Ik heb van die toerentallen niet echt verstand...vooral niet scale

    Marcel
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Tja, daar zeg je zo wat...

    15000 -18000 toeren wil je eigenlijk wel hebben, maar dan heb je voor de motor uit jouw link dus 42V nodig, so far voor 3S...
    Op 3S kom je dan rond de 1300 - 1400KV uit.

    Als het model van 150 cm de 20+km/h moet halen zul je toch aan schroeven met flink wat spoed moeten denken, of die nu van Raboesch of Graupner zullen zijn zul je proefondervindelijk moeten vaststellen, want zó groot bouw ik zelf ook niet.

    Mijn langste romp is een MTB van 110 cm waarin een gemodificeerde fanmotor (uit een auto) een 65X-prop kan draaien op 6-8 S.
    Deze boot is echter nog lang niet vaarklaar en ik ben bang dat het moment van zo'n grote prop wel eens voor onaangename verrassingen zou kunnen zorgen, dus ik houdt de set-up nog even open...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina