Project "Optima Mid Custom ZX-R" - een kruising tussen de Optima Mid Custom en de Lazer ZX-R/ZX Spor

hele stoere wagen! vind vooral de oldschool beschildering/ bestickering zeer mooi!!
geeft me weer wat inspiratie voor als ik een nieuwe kap ga maken voor mijn newschool buggy ;)

Blijf met verbazing kijken naar sommige projecten:cool:
Heb met beide auto's gereden in het verleden en ondanks dat de eerste Lazer een verbetering had moeten zijn ten opzichte van de optima mid, prefereerde ik toch de mid in de lange wielbasis en saddle-pack configuratie.
Enige min punt bij de mid was het idler gear in de achter aandrijving.
Deze ging nogal vaak kapot.
Heb verschillende versies geprobeerd maar nooit echt een goede gevonden.
Petje af voor deze restauratie en verbeteringen.
Ga zo door.
Binnenkort ga ik zelf ook weer beginnen met een 4WD offraod project;)

Mvg Roy

Bedankt voor je reactie, Roy. En dat tandwiel is inderdaad wat kwetsbaar. Ik heb bij mijn SWB auto een delrin versie, van Thorp, ik weet niet of je daar ook ervaring mee hebt opgedaan? Deze auto heeft het standaard tandwiel.

En wat volgens mij ook verschil maakt, standaard heeft Kyosho voorzien in een paar washers op de as naast de idler gear, en die kunnen in principe tegen de zijkant van de kogellagers schuren, en zo misschien het tandwiel wat opwarmen. Ik heb daar 4 mm shims van 3 racing gebruikt, die zijn kleiner van diameter, waardoor ze alleen de binnenste ring van het kogellager raken, en die staat stil bij een idler gear.

Ik praat over de hoogtij dagen van de mid en toen waren er nog niet zo veel merken voor dat idler gear;) helaas.
Het uit shimmen en het eventueel gebruiken van kraag lagers heb ik toen der tijd beide geprobeerd:cool:
Motoren waren toen ook heel anders qua karakter.
Reed toen gewoon met de 8 of 9 dubbel motoren en soms zelfs nog lager.
Heb zelfs zelf ankers gewikkeld.
Ontwerp van de mid was prima alleen dat idler gear:rolleyes:

Mvg Roy

Dan zou het dus kunnen dat het delrin tandwiel toen nog niet beschikbaar was. Ik heb zelf nog geen idler gear versleten, ook niet bij mijn eerste Optima Mid, maar die reed destijds op 6 cell NiCad (wel topkwaliteit Sanyo cellen) en een modified motortje van Conrad, dus een hele andere belasting. En de Mids waar ik nu mee rijd, zijn voorzien van en 15 tot 17 double, dus ook "ietsje" minder pittig dan een 8 x 2.

Na het ontdekken van missende plaatjes in het verslag van de Ultima II, heb ik dit verslag ook nagekeken, en hier bleek de schade minder groot, slechts 1 foto was verdwenen. Deze is nu vervangen door een vergelijkbare, waardoor het verslag weer compleet is.

Back