Vorig jaar zomer heb ik deze Pilatus B4 bij Heinz Geitner in Admont opgehaald. Het was op de terugreis van een korte vakantie in Oostenrijk. Met mijn kleine auto, twee dochters en de nodige tassen was het passen en meten om een plekje te vinden voor mijn B4. Pas doen ik de afslag Admont vlak voor de Bosrucktunnel heb genomen vertelde ik mijn dochters dat we nog een vliegtuigje moeten ophalen. Hm,.. noem jij dat een vliegtuigje?, was het commentaar. Hoe wil je dat meenemen? Het was gelukt! Zonder te sputteren hebben mijn dochters plaats gemaakt voor mijn B4. Maar ik moest wel beloven dat ze een keer mee mochten om hem te zien vliegen. Ze zijn het nog niet vergeten mijn beloofde, want af en toe krijg ik de vraag hoe ver ben je met de B4? Dus hoogste tijd om aan te beginnen. Johannes
Mooie kist Johannes, zijn de vleugels ingedekte schuimvleugels of glas? Zelf ben ik al een tijdje op zoek naar de B4 van Multiplex / Tangent. Dit blijft een mooi model. Uiteraard zien we deze t.z.t graag in de lucht. Overigens ben ik wel onder de indruk van de mate van opgeruimdheid van je werkplaats
Hoi Maarten, Opruimen is een must wil je het overzicht niet verliezen. Het is een glasvezel vleugel met koolstof hoofdligger. Flugmodellbau Geitner Johannes
Mooi ding Johannes. Een Pilatus B4 oogt mooi en vliegt goed. Een redelijke prijs voor een vol-glas-kist van dit formaat. Welke vleugel-versie heb jij? Hij wordt verkocht met NACA64- of een HN-profiel. Gr. Dirk.
Hallo Johannes Zoals ik al eerder in dit forum schreef heb ik onlangs een Geitner B4 (zonder flaps) maar ook met het HN950 profiel ingevlogen. Hij vloog pas goed nadat het stabilo achter 2 millimeter was opgehoogd. Wel is de snelheid t.o.v. enkele ander B4's die hier vliegen (Ritz3 mod.) aanzienlijk hoger maar hierdoor ook leuker te vliegen. Persoonlijk vind ik de prijs/kwaliteit verhouding van de Geitner B4 erg goed, wel is het silyconen scharnier van de rolroeren wat slordig gemaakt. Sterk is hij ook want inmiddels heeft het toestel een flinke crash achter de rug, dit omdat de Engelse eigenaar tijdens zijn eerste sleepvlucht in paniek raakte en, ook om de sleepkist, te redden in een wel zeer ongelukkige (vlieg)stand moest ontkoppelen. Het kan ook zijn dat de vlieger in paniek raakte omdat ongeveer 5 personen op het zelfde moment 'DISCONNECT' schreeuwden. Harry
Waarom Geitner B4 Deze Pilatus B4 heb ik aangeschaft voor het kunstvliegen op de helling en op het veld. Hellinglocaties war ik met deze B4 wil vliegen hebben een klein landingsveld daarom heb ik gekozen voor de uitvoering met welfkleppen. Butterfly in combinatie met verstoorders zijn dan geen overbodige luxe. Op de zoektocht naar een voor mij betaalbare B4 kwam ik uiteindelijk bij Geitner terecht. Prijs/prestatie lijkt te kloppen, de tijd zal het leren. Een belangrijke eis was, een robuust toestel! Als ik op mijn rug deze B4 ruim twee uren een berg omhoog heb gedragen wil ik natuurlijk veel vliegen en niet vanwege schade na de eerste landing weer naar beneden lopen. Harry, Bedankt voor de tip betreffende instelhoek. Dit ga ik nameten, ook neem ik hierover telefonisch contact op met Wolfgang Habe. Heinz Geitner vertelde mij dat de eerste B4 met welfkleppen tijdens een testvlucht in de lucht ontplofte, oorzaak flutter op de kleppen. Dit probleem is opgelost door twee servos op één klep aan te sluiten. Op mijn vraag wat voor servos in de vleugel moeten was het antwoord, zo sterk mogelijk. Johannes
@(Dit ga ik nameten, ook neem ik hierover telefonisch contact op met Wolfgang Habe.) Wolfgang is lid van onze club hier maar ik heb hem al een tijd niet meer gezien. Misschien beter om het direct aan zijn vader, Norbert te vragen hij is tenslotte de ontwerper van het profiel. Harry
Wolfgang heb ik net telefonisch gesproken. Een inderdaad hij denkt vrij makkelijk over de instelhoek. Zijn mening is dat je deze toch moet "erfliegen" Maar als basis ca. 1° vond hij goed. Ga toch maar zijn vader bellen…. Johannes
Het is niet gezegd dat dit ook voor jouw romp geldt Johannes. Ik heb ervaren dat ook bij de rompen van kwaliteitsfabrikanten duidelijke verschillen in instelhoekverschil worden aangetroffen. Voorbeeld: bij mijn Kult van Tangent (niet de eerste de beste fabrikant) was de afwijking ruim anderhalve graad! (2,5 graden in plaats van 1 graad). Dat is het verschil tussen een vrijwel onvliegbare kist en een zeer goed vliegende kist. Nameten dus maar dat je je wel toevertrouwd. In de regel wordt een B4 inderdaad gevlogen met een beperkt instelhoekverschil dus 1 graad lijkt mij een goede uitgangswaarde. Succes
Zelfs als je meet, en het exact volgens die waarden instelt, kan het nog verkeerd zijn. Tangent (ja, dezelfde) adviseerde voor Alpina een instelhoekverschil van 1,5 graad en een zwaartepunt van 95 mm. Tijdens een van de eerste vluchten overtrok hij tijdens de laatste bocht van het landingscircuit op een vreselijke manier. Romp doormidden. Tegenwoordig vlieg ik met een instelhoekverschil van 0,8 à 0,9 graden en een zwaartepunt van 110 mm. Dat zijn niet alleen heel erg andere waarden, de kist is ook een heeeeel andere. Veel makkelijker! Gr. Dirk.
Dat kan kloppen Dirk. Op dit forum heb ik vaker melding gemaakt van de DVD: Performance Tuning For Sailplanes van Radio Carbon Art. Voor eenieder die iets wil leren over het fenomeen instelhoekverschil is dit een aanrader. De verteller van de DVD is Paul Nathan die er een voorstander van is om ELKE model zwever te vliegen met een instelhoekverschil van o graden. Dat is wellicht wat extreem maar de uitleg is zeker leerzaam. Wel ben ik er achter genomen dat de meeste zwevers standaard met een te groot instelhoek verschil worden gevlogen en dat dit zeker ten koste gaat van de prestaties.
De sleepkoppeling Deze ga ik zelf maken. Op dit forum heb ik al vele oplossingen gezien. Ik ga voor de eenvoud en betrouwbaarheid. Het systeem wat Arno in zijn ASH-31 heeft ingebouwd bevalt mij wel. Deze foto als voorbeeld heb ik hier vandaan: Schleppkupplung Voor ik aan begin moet eerst de positie worden bepaalt. Ik dacht hier ergens…., wat vinden jullie van deze positie? Johannes
Nou ben ik niet de meest ervaren persoon in het sleepvliegen, maar die positie komt overeen met zoals ik hem in mijn ASW heb. Zwever gaat als vanzlef enigszins boven sleper hangen. En de sleepkoppeling heb ik ook volgens het systeem van Arno gemaakt! Nog geen enkele hapering meegemaakt, wel een aantal malen een stevige ruk omdat ik niet strak achter de sleper zat, en geen schade! Jacob
Dat is inderdaad een simpele en betrouwbare koppeling. Maak de sleuf niet haaks op het romp-oppervlak, maar enigzinds naar voren gericht, en de rand (in ieder geval de voorste rand) netjes afronden. Beide maatregelen maken het lossen makkelijker ... Dirk.
Hallo Johannes De plaats van de sleepkoppeling op de foto is gelijk aan die van mijn B4 Pilatus B 4 Als ik het nog eens zou doen kwam hij iets meer naar voren, zo'n 3 centimeter, hij zou dan waarschijnlijk nog neutraler achter de sleepkist hangen. De sleepkoppeling is ook volgens: Schleppkupplung , heel erg betrouwbaar en kost niets. Het wiel heb ik t.o.v. de originele B4 veel meer naar voren gezet (3 centimeter voor de vleugel-neuslijst). Zo gaat hij, tijdens de landing, minder snel op z'n neus. Harry