Project school Beurskar

• Topicstarter Topicstarter Coenraad
  • Startdatum Startdatum
C

Coenraad

Guest
hallo

Op school moeten we een project maken van met een kar om over een beurs heen te rijden met informatie
nu moeten we hem afstandbestuurbaar maken. er komen als aandrijving 2 motoren van een gesloopt invalidewagentje die moeten we dus aan zien te sturen van af de afstandsbeding, nu is de vraag met welke comonenten het mogelijk is om deze motoren te besturen.
om te sturen willen we het ene wiel harder laten draaien dan de ander
is dit mogelijk????

Voeding is 2X12v
de motoren worden normaal aangedreven door een jostick.

Gr Coenraad

het makkelijkste lijkt me
als je rc spul hebt, zender ontvanger, servo

deze inbouwen, en de joystick bedienen

anders lijkt het me niet te doen, mnogal kostbaar

Als het iets wordt qua schaal van een RC kan je wellicht ook zoeken naar onderdelen van een diff. en deze dan plaatsen op je chassis. Die maak je zelf dat chassis uit stukkie alu? Dan wellicht iets van wat siliconen olie oid erin voor de sper.

kijk bij de jongens die 1/4 vracht auto's maken

deze doen het dacht ik dmv een potmeter

is goedkoop en werkt perfect

met de mix kanalen op een zender kun je zo mixen dat jij je stuur mogelijkheid krijgt

ik hb zelf ooit gedacht over een afstandbestuurbare rollator.
2 ruitenwisser motoren op de wielen en dan een paneeltje maken met 2 schakelaartjes en 2 servo's dan in de zender deltamix instellen.

Maar je hebt de beschikking van 2 motoren met een besturingsunit (joystick) daardoor kan je ook half gas rijden. (zelf altijd al van gedroomd)

Gewoon al de electronica uit die invalide wagen halen en die joystick aansturen met 2 servotjes.

Je kan bij Conrad wel een setje bestellen met een 2 kanaals zender met ontvanger, penlite houder, schakelaar en 1 servotje:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
hier moet je 1 servo bijkopen

Ook de 3 kanaals zender, geeft je 1 extra optie voor lampjes, geluid, of wat anders:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
hier moet je dan wel 3 servotjes bijkopen

Servo: Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Enne Tja, modelbouw kost wel wat, máár een troost, volgend jaar kan je met de zelfde spullen een zeppelin bouwen ofzo, als je maar creatief bent ;)

Suc6 ! laat wel ff wat foto's zien als ie af is

hoi

Bedankt allemaal voor de snelle reactie

Het is zeer belangsrijk om het gas traploos te kunnen regelen, (Moet uiterst veilig rijden over een beurs) en vooral dat ook alle collgega's (ook met linkerhanden) er makkelijk me overweg kunnen:);)

Het geheel mag bij elkaar wel wat kosten.
het liefst stap ik van het idee met de joystick en servos af, als het kan de motoren gelijk aansturen (doormiddel van een schakeling achter de onvanger?)

en tja de grote van het model? het onderstel ong. 1m lang.

Gr Coenraad

Goh! die tank(je) is echt gaaf!

Maar over jou idee met de motoren direct aansturen....
Ik zou er niet voor kiezen, maar als je het zo graag wil kan je 2 brushed snelheids regelaars direct op de motoren aansluiten, en een V-tail mixer gebruiken bij de ontvanger om bochten te kunnen maken.

Snelheids regelaars, heb je er dan 2 van nodig:
RCtechnics Internet Store
Dit is de 40Ampere versie, die kan maxiamaal 40Ampere contunu aan op maximaal 12 volt (volgeladen 13,5v kan wel) 40A is veilig genomen, ik denk dat jou motoren onder belasting toch wel 20A per stuk trekken, als dat minder is kan je overwegen om een 30A, 25A of 20A versie te nemen.
Maar met deze regelaars kan je niet achteruit, dan moet je Auto regelaars nemen, die zijn een stuk duurder, en kunnen vaak lagere belasting aan.

Vtail mixer:
RCtechnics Internet Store

Ik ben niet van de electro auto's dus misschien weet iemand wel een goedkopere/betere oplossing.

jah dat is echt een mooi tankje :)

oke ik zit nu nog niet over de prijs in dat zien we nog wel, alleen wil ik weten welke mogelijkheden er zijn.
ik dacht dat een gewone regelaar te zwak was voor deze motoren vandaar deze vragen, maar als er geen mee problemen zijn dan is het vast het proberen waard;)

als er nog meer mensen zijn met iedeen ik hoor graag een antwoord

Gr Coenraad

Meten is weten ;)
als je dat invalide karretje nog in 1 stuk hebt zou ik er ff mee gaan rijden en een Ampere meter in serie zetten met één van de motoren. die piek is zo heel erg belangrijk nog niet, maar ik zou wel 10A bij je continu meting optellen, dan heb je je richtlijn voor de regelaar.

Back