Nu ik gezien heb wat je gemaakt hebt, en wat je wensen zijn moet ik helaas concluderen dat ik je niet verder kan helpen.
- Je materiaal kennis schiet te kort, RVS is roestvast staal, dit is een legering van staal, nikkel en chroom. een dun oxide laagje beschermt tegen roest, niet een heel dun nikkel laagje.
En niet elke RVS soort is bruikbaar voor stoomketels.
316L is een soort wat kan, maar is niet goedkoop in de aanschaf.
H2 staal is een wat oudere benaming, volgens mij wordt het nu aangeduid als P250GH of P265GH.
Dit staal wordt voor stoomketels gecertificeerd geleverd, dus ook weer niet goedkoop.
Koperen ketels zijn voor maximaal 6 bar, maar tot een zekere grootte. ook alle plaatdelen dienen van voldoende dikte te zijn en correct omgeflenst.
Gewoon staal 37 is absoluut ongeschikt, dit is constructie staal, niet geschikt voor drukvaten.
- Perslucht cilinders en ventielen zijn volgens mij niet geschikt voor stoom. als je de zuiger dichtingen er afhaalt verlies je rendement omdat er dan lekkage langs de zuiger is.
- Perslucht ventielen hebben volgens mij intern onderdelen van staal, die gaan dus roesten.
- Je gebruikt kant en klare delen uit de perslucht wereld, en je vliegwiel is van hout, prima voor een lucht machine, niet voor een stoommachine.
Er gelden regels op het gebied van stoomketels, ook in de modelbouw.
Nu mag iedereen in zijn/haar schuur doen wat ie wil, maar deze regels zijn er voor ons aller veiligheid.
In die regels staat onder andere dat je in koper tot en met 3 bar redelijk vrij bent om te doen wat je wil, echter tot 2 liter waterinhoud.
Je hebt het over 5 bar, dat gaat al richting een keuringsplichtige ketel !!!
Even een stukje er aan rekenen:
0.785 x 1,8 kwadraat = 3,24cm2 zuigeroppervlak
Slag 15,6cm x 3,24cm2 = 50,54cm3 cilinder inhoud.
Dubbelwerkende cilinder, dus x2 = 101,08cm3
En dan nog eens 2 cilinders dus 101,08 x 2 = 202,16cm3 stoom per omwenteling moeten toevoegen.
Ik ga even uit van 200 toeren per minuut, dus 202,16 x 200 = 40.423cm3 aan stoom nodig per minuut.
Ga ik even uit van 5 bar, dan komt er 318cm3 stoom uit 1 cm3 aan water.
40423 / 318 = 127gram water per minuut verdampen !!!
Wat ook betekend dat je minimaal 127 gram aan water per minuut moet toevoegen, zonder verliezen.
Je kunt als vuistregel aannemen dat een redelijke ketel circa 3cm3 aan water verdampt per 100cm2 Verwarmd oppervlak.
127 / 3 x 100 = 4230cm2 aan verwarmd oppervlak nodig !!! ofwel je ketel dient 4,2 vierkante meter aan verwarmd oppervlak te hebben, dat is een enorm ding….
Daar gaan 10 tallen liters water in
Sorry, maar dit gaat hem niet worden....
Zelfs in staal wordt dit een enorme ketel, en ik weet niet hoe goed je kunt lassen. (in deze grootte MOET je een gecertificeerd lasser zijn).
Daarnaast ben je eigenlijk keuringsplichtig en werk je aan een potentiële BOM !
Je hebt nog geen tekening van de ketel, heb je daar al een idee van... hoe zijn je technisch tekenen capaciteiten ?
Maar na alles wat ik nu heb gezien zeg ik: doe het niet.
Dit plan wat je hebt loopt in de honderden euro`s, zo niet 1000 of meer.
Ik ben bang dat je wellicht gedacht zou hebben om kranen, manometer, veiligheid etc direct in de ketelwand te kunnen schroeven, maar dat zal niet gaan.
Bij een stalen ketel zul je ketelstompen er op moeten lassen, bij koper draadbussen van brons er in solderen.
Je meldt dat je een laag budget hebt, Als je alle appendages moet kopen, afsluiters, veiligheidsklep, peilglas manometeraansluiting en sifon tik je al snel tot aan € 500 aan, misschien wel meer.
Heb je schroefdraad gereedschap ? ook in de grotere en metrisch fijne maten ?
Voor je project heb je een kleine machinefabriek nodig....
En gezien het benodigde verwarmd oppervlak, zelfs al zou ik een rekenfout gemaakt hebben, de ketel wordt zwaar, in koper of in staal, hij wordt groot en zwaar.
Laat dit plan varen, je maakt het onnodig gevaarlijk en omslachtig voor jezelf.
Je moet kunnen draaien op een draaibank, je vergeet de materiaalkosten voor het brons om de appendages van te maken, en je hebt weinig ervaring met metaalbewerken heb ik het idee.
Sorry, ik, en de rest hier kunne je niet helpen.
Het begint al met de " machine " waarom 2 cilinders op 1 kruk ? is niet echt efficiënt. dit kan ook met 1 cilinder.
Een houten vliegwiel... kan maar is niet wenselijk.
Je wil de cilinders nog recht vast zetten zodat je leidingen in plaats van slangen kunt gebruiken, dan moet je ook een rechtgeleiding ofwel een " leibaan" maken om de zuigerstang te ondersteunen anders buigt deze onder de krachten van de drijfstang.
Ik heb al vaker dit soort constructies gezien, uiteindelijk draait het op niets uit, een stoommachine is iets anders als een lucht machine.