Project Thermiekplank: Plankie

Nee, het 'opgeloste' schuim. Ik heb geen kantoortape gebruikt. (ik heb helemaal geen tape gebruikt ;) )

En toch is het rompje best aardig geworden. Ik heb een mooi klein klepje onder de vleugel gemaakt. Alles past er door, behalve de motor... :(.

Volgende keer wel tape gebruiken. Zonder tape trekt de hars in het schuim en dan krijg je troep als het schuim eruit moet. Dat heb je gemerkt.
Op deze site staat goed beschreven hoe je een lost mould romp maakt:
Www.pjmodelclassics.be
Ik maak zo hele rompen. Als je de beschrijving volgt dan gaat het prima.

Heb je mijn handleiding wel gelezen/erbij?!
Index of /Plankie

yep, die heb ik meerdere keren doorgenomen en er steeds bij liggen. alles klopt nu, alleen heb ik de volgorde niet gebruikt zoals in de handleiding staat. Ik had alles nagemeten, en toen bleek niet alles aan te sluiten als ik de stukken los van elkaar zou bewerken. Dus eerst alles verlijmd en daarna alles afgesneden zoals in de handleiding staat. Er was een stuk waar dat niet nodig was, die was perfect. een stuk heeft nu nog enkele hapjes die ontbreken, maar dat komt na het bekleden wel goed. De komende week als eerste de balsa roerlijsten erin lijmen en dan alle schuren en met verdunde witte houtlijm insmeren. Dit zorgt voor een betere hechting van de tape en lamineer folie.

Ja, dat is inderdaad beter. Daar ben ik nu ook achter...
Terug naar de tekentafel, zeggen ze dan :)
Inmiddels de Dremel ter hand genomen en het te dikke plankje er (half) uit gehaald. De motor past (met moeite) in de neus. Schroefjes blijken te kort voor het 3 mm dikke motorschot. Zaterdag effe nieuwe halen.

Ik ben van plan nylon moeren in de romp te lijmen voor de vleugelbevestiging. Is dat een goed idee? Wat hebben jullie gedaan?

In het (bij jou houten plaatje) carbonplaatje m3 of m4 getapt en klaar. Zijn je boutjes voor je motorplaatje verzonken? Anders gebruik je wel heeeeele korte schroefjes van precies 3mm?

Ik ben van plan nylon moeren in de romp te lijmen voor de vleugelbevestiging. Is dat een goed idee? Wat hebben jullie gedaan?

2x M3 is ruim voldoende. In de lucht krijg je dat met geen mogelijkheid kapot, op de grond wel, maar dan is het ook de bedoeling.

OK, M3 it will be. Ik heb nog M3 tappen liggen. Komt goed.

Ja, het motorschot is 3 mm. Dat had ik in voorraad. Is dat erg? Nee!
Ik had geen 2 mm of GFK plaat liggen. Vandaar. De boutjes zijn inderdaad verzonken maar wel heel erg kort (misschien wel berekend op een motorschot van 1,5 mm...)

Zo, gisteren weer enkele dingen kunnen doen ondanks dat ik een beetje grieperig ben.

De vleugel is zover klaar om bespannen te worden.
Grotefoto-O88IIEMP.jpg

Grotefoto-77YGTWJU.jpg

Grotefoto-BYIJDUQW.jpg

Helaas is de tape op, dus de rolroeren kan ik nog niet afmaken en vastmaken aan de vleugel.
Wel al een heel klein beetje aan het rompje gedaan.
Grotefoto-YKMVJBEU.jpg

Grotefoto-PCME3HWG.jpg

Maar nu eerst maar eens kijken waar ik die glasvezel tape nog kan krijgen, mijn Nedrlandse leveranciers hebben hem niet meer en uit Hongkong duurt mij te lang. Dus morgen even snel naar W&W om te kijken of die hem hebben.

Het vleugeltje is nu zover klaar en hoeft alleen nog maar bekleed te worden. Ben wel aan het twijfelen of ik dat ga doen met lamineerfolie of dat ik toch bij hobbyking die gekleurde tape bestel. Eerst nu maar eens dat rompje in elkaar flansen. Morgen als ik tijd heb de triplex plankjes en het motorspantje zagen en dan de romp schuren en bekleden met inpaktape om er met glasmatten en epoxy een mooi rompje van te maken.

Flap/Rolroer lengte?

Ik heb de binnenroeren nu bijna even lang gemaakt als de buitenste. Als ik het opnieuw zou bouwen, zou ik nu de binnenroeren of helemaal weglaten of een stuk kleiner maken. Met kleinere binnenroeren zou je bv. binnen 60 omlaag en buiten 20 graden omhoog kunnen hanteren. Waarschijnlijk verliest het dan nog sneller hoogte terwijl het nog steeds bestuurbaar blijft.
Heren deskundigen. Hoe zouden jullie de verhouding flap/rolroer maken. De flaps moeten een stuk korter zijn dan de rolroeren. Maar hoe veel korter?

Helaas moet ik de verder bouw onderbreken, mag weer eens naar het ziekenhuis voor een nieuwe reconstructie van mijn gezicht. Hopenlijk zie ik er straks niet uit als Marieke Helwegen...........

Ik hoef alleen nog maar het rompje te schuren en met glas te bekleden om daarna het schuim eruit te halen. Ik denk erover om het kielvlak er dan gelijk mee aan te vormen en ook met glas te bekleden.

Back