Project Thermiekplank: Plankie

Heren,

In het het draadje: makkelijk-te-landen-helling-floater-gezocht ben ik op zoek geweest naar een makkelijk thermiekende en te landen (electro) zwever. Dat is uiteindelijk een door Peter Wick ontworpen plank geworden. Dirk Schipper is hiermee verder gegaan en heeft er een concreet ontwerp van gemaakt.

We hebben gekozen voor een plank van 1,5 m spanwijdte, opgebouwd uit schuim, bekleed met tape of ander bescherm materiaal. Dirk kan met zijn CNC machine hiervoor schuimkernen snijden. Dat gaat hij voor mij doen, maar als anderen ook belangstelling hebben dan kan hij meer setjes maken.

Zo ziet de plank er uit:
full
Er zitten (voor de landing) 4 kleppen in de vleugel

De totale kist is geschat op 700 gram, daar moet de motor en accu nog bij. We gaan uit van 1 kg eindgewicht.

Prijzen (ex. verzendkosten):
  • vleugel : € 10,-
  • kielvlak : € 2,50
  • rompje : € 5,-
Uitvoering: Geel XPS (lijkt op blauwe styrodur, maar is lichter en iets minder hard).

Het geheel moet licht gehouden worden. Wie weet hier een goede aandrijf-combinatie voor? Hij hoeft niet recht omhoog te kunnen. Het is de bedoeling dat het primair een thermiek kist is, met een motor om terug te komen uit het dal. Meer niet.

Nog meer technische gegevens:
Code:
.                         stall | cruise  | high speed
snelheid           m/s :  10,6  |  13,9   |  28
daalsnelheid       m/s :   0,6  |   0,89  |   4,4
Glijhoek           grd :   3,3  |   3,7   |   8,8
Glijgetal              :  17,4  |  15,6   |   6,4
Cl                     :   0,71 |   0,41  |   0,01
Invalshoek vleugel grd :   8,9  |   4,8   |   0,5      *
Roerstand          grd :  -2,9  |  -1,2   |  +0,7      **

(*) Als de vleugel met deze hoek op de hartlijn van de romp is geplaatst
(voor cruise-snelheid) ligt de romp het meest optimaal in de luchtstroom
(minste weerstand)

(**) '-' = up, '+' = down
De waarden zijn voor stationaire vlucht, om te sturen heb je 2 à 3 maal zo
grote uitslagen nodig (nog steeds klein dus!)

Nog een paar plaatjes.
full

full

De vragen:
  1. wie weet een optimale aandrijf cominatie (prop/spinner/regelaar/motor/lipo)?
  2. wie is geïnteresseerd in een cnc-gesneden set schuimkernen? De eerste serie wordt maximaal 20 kisten, anders is Dirk hele avonden aan het snijden, en hij heeft nog meer te doen. Mocht er meer belangstelling zijn dan kan er misschien een tweede serie worden gedaan. Vooralsnog stopt de inschrijving na nummer 20.
De geïnteresseerden:
  1. Wubbe (vleugel + kielvlak + romp)
  2. Hans N. (vleugel + romp), DW-01
  3. janhein (vleugel + kielvlak + romp)
  4. Rick R (vleugel + kielvlak + romp), Grestante
  5. TC01 (vleugel + kielvlak + romp)
  6. Jacob Bos (vleugel + kielvlak + romp), Tabula
  7. MaartenX (vleugel + kielvlak + romp), iPlank
  8. vw4style (vleugel + kielvlak + romp)
  9. Terence (vleugel + kielvlak + romp)
  10. GdeGroot (vleugel + kielvlak + romp), PD-UP
  11. Archivaris
  12. PH_SSV (Sander)
  13. Willem P, Rabat
  14. TomB (vleugel + kielvlak + romp)
  15. PapaHotel (vleugels)
  16. AlbertMobiel (vleugel + kielvlak + romp)
  17. dutchspider9 (vleugel + kielvlak + romp), TCumulus
  18. evbragt (vleugel + kielvlak + romp), Facile
  19. hmeijdam (vleugel + kielvlak + romp), Opbergplank
  20. houtjesplakker (vleugel + kielvlak + romp)

Laatst bewerkt door een moderator:
Jaaa, zet mij ook maar op de lijst. Hier word ik erg enthousiast van!

Ik was al van plan de Medea te bouwen dit voorjaar:
medea0.jpg

Maar jullie ontwerp en tegen die prijzen wil ik maar al te graag ook bouwen ;)

Groeten Rick

Daar wil ik ook wel aan meedoen. Noteer mij maar op de lijst.

Kan Dirk ook op bestelling andere vleugels snijden? Ik heb in profilli een ontwerp klaar voor een hotliner.

Er kan best een projectje bij. Ik zat al te denken aan een Strong Mini van Laqua maar dit is eigenlijk leuker. Ik doe mee!

Count me in! Dat wordt snijden als een malle, Dirk.

Mocht je vrijdag a.s al wat gesneden hebben, kan je het dan mee nemen naar de club? Kunnen we er naar kijken na de ALV.

Gr Lyckele

Ik doe ook mee. :yes:

Heb al wel te veel projecten, maar als dit kant en klaar gevreesd komt dan is het project wel te overzien.
Lijkt me een geweldige helling zwever. Zeker ook gezien de vier kleppen.

Groet, Gerhard

Hoe wordt uiteindelijk de vleugel 'bespannen'? Glas of balsa? In het eerste geval is het voor mij geen optie denk ik, omdat ik geen spullen heb om te baggen. Alhoewel balsa, met het ontbreken van negatieven (wat je normaal hebt met het snijden van kernen), ook lastiger wordt denk ik.

Maar ik zal het draadje zeker volgen :)

De vragen:
  • wie weet een optimale aandrijf cominatie (prop/spinner/regelaar/motor/lipo)?

Een voorzet voor de 'optimale' aandrijfcombinatie.
Ik ga uit van de gegevens van Wubbe maar ik vind 1 kg wel erg veel.
Mijn conventionele 1.5 m zwever uitgevoerd in een zware glas vol schaal vleugel en stabilo weegt 700 gram.
Een DLG met 4 servo's altijd onder de 300 gram.
Deze vleugel zal niet meer dan 500 gr (mogen) wegen en voor 250 gram is een goede aandrijving te maken.
Ik ga uit van een totaal van max 750 gram en kies daarbij een vliegsnelheid voor stijgen van ongeveer 16 m/s. Iets boven de kruissnelheid.
De daalsnelheid bij lagere vliegsnelheid is lager, maar bij lagere vliegsnelheid is de prop (ook al ontwerp je hem daarvoor) minder efficient.

Bij een glijgetal van 15 en een massa van 0.75 kg (gewicht 7.5 N) levert dit een weerstand van 7.5/15 = 0.5 N op en een aerodynamisch verlies vermogen van 16 x 0.5 = 8 W.

Gekozen is voor een stijgsnelheid van 8 m/s wat met 16 m/s vliegsnelheid een redelijke stijghoek oplevert van 30°.
De 7.5 N gewicht maal 8 m/s levert dan 60 W aerodynamisch stijgvermogen op.
Totaal hebben we daarmee 68 Watt aerodynamisch nodig.

Een 9x6" klapprop lijkt een goede eerste aanname. Deze kan een rendement halen van rond de 70% wanneer gebruikt in het juiste werkgebied.
We komen daarmee op een benodigd asvermogen in de vlucht op rond de 100 W. Daarbij hoort in het werkpunt een toerental in de orde van 9000 rpm.
De theoretische spoedsnelheid (pitchspeed) is dan 22.5 m/s. Een vliegsnelheid van 16 m/s past hier redelijk bij. Ik gebruik hiervoor PropCalc met eigen data.

We moeten dan een motor zoeken die ongeveer 100 W levert bij 9000 rpm. DriveCalc is hiervoor geschikt.

Ik prefereer voor dit soort vermogens en een BEC een 2 cellen accu waarbij hier een 1800 mAh ruim voldoende is.
Maar met een andere motor is ook een accu van b.v 3S 1300 mAh is geschikt, met zelfs een ruimere motorkeuze.
Voordeel van een 2S als uitgangspunt waarop eea is geoptimaliseerd, is dat je voor show vliegen nog naar 3S kan met misschien wat slechter rendement maar wel met een kick.
Voor een uitgangsvermogen van 100 W heb je motoren nodig van 50 tot 80 gram, de motoren in deze klasse halen een rendement van 70 - 75%.
Je komt dan uit op ongeveer 140 W input vermogen en met de aangegeven accu capaciteit tegen de 6 minuten motorloop.
Dit levert minstens 10 stijgvluchten tot 200 meter op.
Voor 2S moet je een motor hebben met een Kv van ~ 1400 tot 1900.
Voor 3S moet je een motor hebben met een Kv van ~ 950 tot 1200.
Hoe slechter de motor hoe hoger de Kv moet zijn om het zelfde vermogen te halen.

Voor een 2S-1800 accu (~ 110 gram):
Hacker A30-22S
AXI 2808-20 of 2217-12
Spitz 15 (BMI, misschien met 9.5 x 6"prop)
Lipolice DA3007/20T (ook verhandeld als Dinopower DA3007/20T)
Van HobbyKing zijn er geen motoren in DriveCalc die voor twee cellen zijn aan te raden.

Voor 3S-1300 accu (~ 120 gram):
Hacker A30-28S
AXI 2808-24 of 2217-16
Spitz 15 (BMI, misschien met 9 x 5"prop)
Lipolice DA3007/28T (ook verhandeld als Dinopower DA3007/28T)
Hyperion Z3007-30
Turnigy 35-30C-1100kv
Turnigy 2409-18T-1200kv
Turnigy 2217-16-1100kv
Turnigy 2213-20-1000kv

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden.
There are many roads that roam to Leiden.

Rick

Hoe wordt uiteindelijk de vleugel 'bespannen'? Glas of balsa? In het eerste geval is het voor mij geen optie denk ik, omdat ik geen spullen heb om te baggen. Alhoewel balsa, met het ontbreken van negatieven (wat je normaal hebt met het snijden van kernen), ook lastiger wordt denk ik.

Maar ik zal het draadje zeker volgen :)
Waarom denk je dat de 'negatieven' ontbreken?
Natuurlijk zijn die erbij!
Afval verdwijnt niet automatisch bij CNC snijden.
Als dat zo was liet ik ook mijn werkplaats meteen opruimen. ;-)

Dirk

Waarom denk je dat de 'negatieven' ontbreken?
Natuurlijk zijn die erbij!
Afval verdwijnt niet automatisch bij CNC snijden.
Als dat zo was liet ik ook mijn werkplaats meteen opruimen. ;-)

Dirk

Ik dacht dat de kernen CNC zouden worden gefreesd. In dat geval hou je veel stof en stukjes over toch? Maar blijkbaar is er dus ook zoiets als CNC draadsnijden!?

Het plan is met tape of zoiets. In het andere draadje had Vincent het ook over folie die torsiestijfheid biedt.

Die van mij zal worden bespannen met NS oftewel lamineerfolie. Bij het bespannen van een schuimvleugel met oracover (na het tapen met CW tape) loop je risico op torsie omdat oracover krimpspanning geeft. Bepaalde soorten NS krimpen maar heel beperkt waardoor het risico op torsie beperkt is. Verder kan NS bij een lagere temperatuur verwerkt worden dan oracover en geeft het een vaste verbinding met de onderlaag. De verwerking is wel anders, je werkt van binnen naar buiten. Je kan ook eerst CW tape aanbrengen en dan NS voor extra stijfheid. Zo worden de vleugels van Ritewings ook wel afgewerkt (bekend van de Blacksheep filmpjes)

Heren,

Ik heb geen bouw ervaring, maar dit lijkt me een leuk project.
Is dit te doen voor een beginnend bouwer?
Indien het antwoord Ja is, wil ik ook wel op het lijstje :)

Groeten,
Sander

Back