[project] Verdeel unit op de draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Roelof, 7 mei 2020.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Mijn 1e verdeeltafel kreeg veel speling en was er niet tevreden over. Het idee was om naar een idee wat ik op het net zag iets op de draaibank te maken.

    Uit een plaat 7075 alu is deze schijf CNC gefreesd. De gatenverdeling is op 1 cirkel per 10 graden en op de ander per 7.5 graad, zo heb ik een beetje alle mogelijke verdelingen tot mijn beschikking.

    [​IMG]

    De bedoeling was om deze aan de 3-klauw te bevestigen.

    Op de plek van de beitelhouder moet dan een soort van boor/frees unit komen en heb ik daarvoor een ER11 as laten komen.

    [​IMG]

    De as gaat dik gelagerd worden met ook een druklager voorin om maximale speling te voorkomen.

    [​IMG]

    De as zit in een bus dat uiteindelijk in een aluminium 50x50mm blok gaat komen, met ook de motor

    [​IMG]

    [​IMG]

    De hele unit met een aansluiting aan beide kanten

    [​IMG]

    De ER11 as zit op het hart van de spindle van de draaibank en ook als je hem omgedraaid monteert.

    De motorregeling met een extra 12v voeding voor nog te verzinnen LED verlichting. Het geheel wordt extern gevoed door een HP Laptopvoeding van 19.5v en max 11A

    [​IMG]

    Hoe de schijf te monteren werd bedacht door een kennis, namelijk via een klemconstructie op de doorvoer geheel links van de draaibank

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om te voorkomen dat bij het aandraaien het conisch insertje mee draait heb ik die wat langer gehouden en 2 vlakke kanten gegeven als ook in de as een sleufje gefreesd wat in elkaar valt.

    Met een blokje aan de behuizing waar een sleufje in zit kan ik met een pen de schijf blokkeren. De schijf is door iemand voorzien van een schaalverdeling.

    [​IMG]

    En zo ziet het eruit

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar ook onder een andere hoek:

    [​IMG]

    En uiteraard ook gezien dat de ooit aangekochte verdeeltafel weer spelingsvrij te maken was en doet het weer goed. Maar omdat deze zelfbouw altijd op het hart valt hoef ik niets uit te lijnen.
     
    Stoompomp en willum vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina