F
Francois-A
Guest
Dit project (start juni 2014) omvat het aanpassen van een model van een Duits werkschip dat oorspronkelijk gebouwd is volgens tekeningen van Modell Werft.
Model na aanschaf (juni 2014)
Tekening Modell Werft
Het origineel (de sleepboot Aries L=14.95, bouwjaar 1957) is tussen 2000 en 2010 in mijn bezit geweest en gebruikt als rondvaartbootje voor max. 12 personen. Deze boot heeft tot 1995 voor de Duitse WSA (Wasserstrassenambt) gevaren. Bedoeld voor sleepjes en vervoer WSA personeel. Schipper, matroos en max. 18 bemanningsleden.
Tijdens de Nationale Sleepbootdagen in Vianen (2002)
Layout achterdek met motorkist, beting en scheepshond Daisy (Foxterrier).
Motor Daimler-Benz 4-cyl.diesel 100 PK, 900-1100 RPM, 11-18 KMh, vierbladsschroef.
Bij het origineel zat een set blauwdrukken van het oorspronkelijke bouwplan, die zijn gescand en waarvan 2D-CAD tekeningen en 3D-CAD modellen door mij van zijn gemaakt.
2D-CAD tekening
3D-CAD model na rendering (te vinden op Free 3D CAD Library and Collaboration Tools for Engineers - GrabCAD zoeken: aptilla)
3D-CAD model hekaanzicht
3D-CAD model boegaanzicht
Na aankoop (18 juni 2014) zijn alle dek items verwijderd en is de vaste koppeling tussen E-motor (D5) en schroefas (D4) vervangen door een flexibele koppeling. Als accu gebruik ik 7.2V Makita uit mijn voormalige "schroefloze snoermachine" met als houder de afgezaagde helft van de machine. De ontvanger is een FlySky FS-R6C, de motorregelaar een Graupner Navy V15R.
De schroef (die er bij aankoop opzat) is een 5bl D50 messing.
Bij de technische proefvaart op 26 juni 2014 voldeed het vaargedrag goed aan de werkelijkheid (hier kan ik uit eigen ervaring spreken). Het model ligt vrij diep in het water. Balast wordt bepaald door de accu met houder en een gewicht op het achterdek. Er is dus geen speelruimte voor extra belading.
De 5bl schroef wil ik vervangen door een 4bl exemplaar, om te zien hoe het vaargedrag dan is.
Model na aanschaf (juni 2014)
Tekening Modell Werft
Het origineel (de sleepboot Aries L=14.95, bouwjaar 1957) is tussen 2000 en 2010 in mijn bezit geweest en gebruikt als rondvaartbootje voor max. 12 personen. Deze boot heeft tot 1995 voor de Duitse WSA (Wasserstrassenambt) gevaren. Bedoeld voor sleepjes en vervoer WSA personeel. Schipper, matroos en max. 18 bemanningsleden.
Tijdens de Nationale Sleepbootdagen in Vianen (2002)
Layout achterdek met motorkist, beting en scheepshond Daisy (Foxterrier).
Motor Daimler-Benz 4-cyl.diesel 100 PK, 900-1100 RPM, 11-18 KMh, vierbladsschroef.
Bij het origineel zat een set blauwdrukken van het oorspronkelijke bouwplan, die zijn gescand en waarvan 2D-CAD tekeningen en 3D-CAD modellen door mij van zijn gemaakt.
2D-CAD tekening
3D-CAD model na rendering (te vinden op Free 3D CAD Library and Collaboration Tools for Engineers - GrabCAD zoeken: aptilla)
3D-CAD model hekaanzicht
3D-CAD model boegaanzicht
Na aankoop (18 juni 2014) zijn alle dek items verwijderd en is de vaste koppeling tussen E-motor (D5) en schroefas (D4) vervangen door een flexibele koppeling. Als accu gebruik ik 7.2V Makita uit mijn voormalige "schroefloze snoermachine" met als houder de afgezaagde helft van de machine. De ontvanger is een FlySky FS-R6C, de motorregelaar een Graupner Navy V15R.
De schroef (die er bij aankoop opzat) is een 5bl D50 messing.
Bij de technische proefvaart op 26 juni 2014 voldeed het vaargedrag goed aan de werkelijkheid (hier kan ik uit eigen ervaring spreken). Het model ligt vrij diep in het water. Balast wordt bepaald door de accu met houder en een gewicht op het achterdek. Er is dus geen speelruimte voor extra belading.
De 5bl schroef wil ik vervangen door een 4bl exemplaar, om te zien hoe het vaargedrag dan is.
Laatst bewerkt door een moderator: