Project: zelf een romp bouwen

Nou, m'n buurvrouw dacht een maanvis
icon10.gif
icon10.gif
icon10.gif
, wat bedoel je met WAT het uiteindelijk gaat worden Nick?, ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook ergens het spoor bijster ben geraakt en het toestel momenteel in een identiteitscrisis verkeert, om nu weer veel te verspanen om net die extra lijnen van de ecureuil te krijgen..... of dit ontwerp te houden, wat ik mis is een echt goed 3d overzicht van de bovenzijde.....toch misschien maar eens zo'n metalen speelgoedhelietje oppikken voor de juiste verhoudingen .....

Hey Frans,

met "ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden" bedoel ik gewoon dat ik benieuwd ben hoe het rezultaat er uiteindelijk gaat uitzien.

Heligroeten,

Nick

PS. ik ken niks van vissen, dus ik weet niet wat een maanvis is... en begrijp dus ook niet wat het verband is tussen je heli en één of andere vis? Maar dat zal waarschijnlijk liggen aan de verschillende manier waarop mannen en vrouwen kijken en denken...

het maken van een mal van pur is een idee, als iemand dit wil gaan doen, houd er rekening mee dat de pur werkt op het moment dat je het gaat snijden.
dus begin ruim, laat het rusten en ga dan pas verder.
scheelt je opnieuw beginnen.

Toch maar even een kleine update met zaag en vijl aan de staart gedaan en er iets meer model in gebracht, echt lachen hoe je met een busje pur van 5 euro en een tube plamuur van 4 euro ongestraft kan blijven wijzigen totdat het goed is, ik ben zelf eerder tevreden dan mijn echtgenote, zij is ook degene die me steeds aanspoord om toch vooral niet te snel tevreden te zijn en het origineel zoveel mogelijk te volgen en ze heeft gelijk, als het model afgeraffeld is blijf je natuurlijk altijd met 'had ik maar......' in het hoofd zitten, ik blijf echter wel gebonden aan het kyosho-mechaniek dus enkele consessies zijn onvermijdelijk maar ik doe m'n best

wordt vervolgd ;)

Afb041.jpg

het maken van een mal van pur is een idee, als iemand dit wil gaan doen, houd er rekening mee dat de pur werkt op het moment dat je het gaat snijden.
dus begin ruim, laat het rusten en ga dan pas verder.
scheelt je opnieuw beginnen.

Bovendien krimpen en uitzetten onder invloed van temperatuur was jouw ervaring, toch, Arno ?

Ik verkeer in de luxe van een verwarmde garage dus heb er geen weet van gehad maar schijnbaar is purschuim gevoelig voor de omgevingstemperaturen, idd iets om rekening mee te houden

klopt Frans, ik heb ontdekt dat zolang je het ongesneden houdt er niet zoveel aan de hand is, maar als je de dichte toplaag van de pur er af snijdt dan werkt het iets. of dit met de temparatuur te maken heeft weet ik niet zeker.
het is bij zelfs zo erg dat de plamuurlaag er van gebarsten is.
wat gaat die plamuur trouwens snel zeg, heb nog wel een paar blikjes en tubes nodig. succes verder en zie je snel

Even een beetje tekenen geeft al wat meer diepte

Afb333.jpg

Een begin gemaakt met de motorgondels

Afb042.jpg

En met wat schuren en schaven....

Afb044.jpg

Lijkt het al wat

Afb046.jpg

Afb048.jpg

Super mooi echt waar, alleen 1 ding vond ik minder mooi en dat is de neus, ik mis daar een kleine bolling naar voren, nu weet ik niet of dat het model is, want dan heb ik niks gezegd want smaken verschillen want hij heeft nu de neus van Hughe 500 snappie.

Suc6 en veel vliegplezier, en wees er voorzichtig mee, want hoe die er uiteindelijk uit komt te zien als je nu neerstort ga je zeker HUILEN na al die uren bouwen.

Groetjes
Maarten

Vormen, plamuren en nog maar eens schuren, de vorm komt er al redelijk in als ik de foto's moet geloven die hier in de garage om me heen hangen, sorry voor de rommel op de achtergrond
icon10.gif

Afb050.jpg

Afb051.jpg

gr,

Frans

he Frans, gaat er goed uitzien zeg. ik ben van plamuur overgestaps naar gips, makkelijk aan te brengen in de juiste dikte en goed vorm en schuurbaar en niet te vergeten, stukken goedkoper.

gr Arno

Het begint er echt professioneel uit te zien Frans.
Schitterend.
Kun je misschien ne keer wat meer vertellen over die spuitplamuur.
Wat het is, waar je het haalt, hoe je het verwerkt, aanbrengt enz.

Heligroeten,

Nick

eh, hier (nl) heeft elke bouwmarkt het wel en zowieso autospeciaalzaken, het is gewoon een spuitbus met vloeibare plamuur waarmee je kleine oneffenheden kan vullen, denk op 'krasniveau', grote onrechtmatigheden moeten nog gewoon met normale plamuur weggewerkt worden, en in dit geval was het handig om te zien waar nog correcties moeten plaatsvinden en eens een totaalplaatje te krijgen
Het verwerken is hetzelfde als spuitverf, de plamuur kan na droging geschuurd worden

mvg,

Frans

Ziet er erg mooi uit Frans!

Wat betreft de afbeeldingen van helicopters: Ik heb zelf ooit het idee gehad om een EC135 romp te maken voor een Spirit en vond toen hele mooie PDF bestanden met daarin de maten e.d. Die stonden op de site van een reddingsbrigade (DRF) Wie weet kan je ook zoiets vinden, alleen is jouw model niet veel gebruikt voor reddingen maar moet je meer kijken bij commerciële / nieuws (vooral USA) bedrijven. Maar zoals ik lees heb je het hele internet al afgezocht dus misschien is het echt niet te vinden. Maar wellicht heb je zo een aanknopingspunt.

Dan over het maken van de uiteindelijke romp. Gebruik in ieder geval GEEN polyester!!! Dit is giftig en je moet echt goede bescherming dragen. Plus dat het ook nog eens veel zwaarder is dan Epoxy. Gebruik dus Expoxy icm glasmatten. Epoxy is ook niet heilig maar de dampen zijn veel minder schadelijk (en naar mijn weten zelfs "onschadelijk" (werken in een geventileerde ruimte is voldoende) bij polyester moet je echt een masker dragen)) Draag wel handschoenen bij het verwerken van Epoxy want je kan een allergie opbouwen en dan ben jij (en je echtgenoot :-)) niet blij, je moet dan met cortisoïde zalfjes aan de gang en dat is niet fijn! Draag dus handschoenen, latex of zo.

Dan technisch over de mal. Als je echt een goede mal wil maken waar je er nog meerdere uit wil halen, gebruik dan de materialen via de link van Steven (R-G). Die hebben alles in huis om proffesionele mallen te maken, het kost wel wat. Wil je echter een one-off maken dan kan je natuurlijk met minder fancy materialen aan de gang zoals gips.

Zelf ga ik binnenkort aan een ultra-light canopy voor de Synergy beginnen en ik denk dat ik jou werkwijze ga overnemen wat betreft de positieve mal! Dat ziet er perfect uit!

Greetz,

Michiel.

Ik geloof dat je eerst moet registreren om wat te kunnen zien. Dat doe ik nog wel een keer, kan je misschien kort beschrijven wat voor methode in dat draadje wordt gebruikt? Bedankt.

Zelf heb ik ooit een positieve romp gemaakt van dakisolatie plaat, zagen schuren. Echter ik was niet op plamuur gekomen en zeker niet op spuit plamuur. Mischien is deze combinatie wat goedkoper als PUR met plamuur.

Greetz,

Michiel

Ik heb wat foto's gecopieerd, kan je het zien zonder in te loggen, registreren is overigens zo gebeurt, zeker als je van schaaltoestellen houdt, valt hier regelmatig je kin op je knieen
icon10.gif

base.jpg

base2.jpg

base3.jpg

base4.jpg

base5.jpg

Back