Projekt Mega Nuri

Hallo,

Afgelopen winter hadden mijn vader en ik het idee een grote electro nuri aan te schaffen.
Hij moest van epp zijn. Heb dan kontakt opgenomen met verschillende producenten van nuri's.
De grootsten verkrijgbaar hadden een spanwijdte van 220 cm. We wilden groter.....

Zo begon een projekt wat nu langzaam gestalte begint te krijgen.
Het doel was een epp nuri te maken met 3 meter spanwijdte. Daar epp vrij kostbaar is, hebben we besloten eerst een prototype te maken in conventionele bouwwijze n.l. styropor/abachi. Met dit model wilden we de aerodynamische eigenschappen gaan testen.

Inmiddels hebben we het doel bijgesteld en is het doel het prototype zelf geworden.
Een epp nuri met dergelijke afmetingen heeft (te)veel nieuwe nog te bedenken creatieve konstructies nodig, wat het projekt te duur,te lang te experimenteel zou maken.
Het ontwerp komt uit mijn potlood de bouw en constructie komt volledig voor rekening van Frans, waarvoor ik hem hier hartelijk wil bedanken!!! Inmiddels zitten er al vele uurtjes in bouw.
Heb het draadje gestart onder zweven omdat het een zwever met hulpmotor wordt.

We zullen de vorderingen in de bouw hier bekend maken.
Foto's volgen!

vr.gr. Frans&Johan

Doe alleen de roeren net andersom wat de maten betrefd, bij de tippen groot en in het midden klein. Proefondervindelijk dan werkt het beter. Voor de rest ziet het er goed uit.

Wordt een flink ding zeg!

Vraagje, waarom kies je voor negatieve V-stelling?(te zien op je allereerste foto)

Ik heb geen verstand van Nuri's, de vraag is uit nieuwsgierigheid gesteld.

Ik vroeg me meer af hoe je deze wilt gaan lanceren...Gooit niet echt makkelijk denk ik. Wel heel mooi zeg.
Kun je al wat zeggen over de aandrijving?

Hallo,

De negatieve v-stelling moet zorgen voor stabiliteit.
Dit gevaarte moet in de startfase opgang gebracht worden of d.m.v. hoogtestart elastiek ,dubbel gespannen, of m.b.v. een electrischelier.
Voor de voortdrijving zorg dan een 200 grams brushless motor van Himodel.

Groet Johan

Deze motor komt erop:

HiModel BM3520 830KV 4-5S Outrunner Brushless Motor W/ Prop Shaft Adaptor - HiModel - Electric Brushless Motors - Outrunner

met deze accu:

Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT D9 G2 3200mAh 4S 15-25C Lipoly Pack $59.95

en deze regelaar:

Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller $46.20

Had wel wat zwaarder gekund. We gingen echter uit van een vliegklaargewicht van rond de drie kilo.
Uiteindelijk hebben we twee varianten gebouwd. Variant 1. heeft een spanwijdte van drie meter. Variant 2. heeft 4 meter spanwijdte. Het vliegklare gewicht voor de 3 meter versie komt rond de 3800 gram te liggen maar de 4 meter zit al rond de 4300 gram. Ik vrees dat de motor erg hard zal moeten werken om de nurie de lucht in te krijgen. We moeten echter nog een beetje geduld hebben, maar de bouw schiet nu echt op. Op dit moment zit de vleugel al in de primer. Wat een beetje tegenviel was het zwaartepunt. Bij variant 1. moet er 180 gram lood op de staart en variant 2. 750 gram. In het geval van variant 2. komt dus de accu op de vleugel te liggen, direkt voor de motor zodat er geen lood bij hoeft. We vonden 750 gram lood toch wat teveel van goede....

Groet Johan

3 meter en 3800 gram, is dat niet wat erg veel van het goede....? Het vleugeloppervlak zal wel wat helpen de vleugelbelasting laag te houden maar het klinkt heftig. Of zijn dit gangbare gewichten voor Nuri's van deze afmetingen?

Ik vlieg 31 jaar delta's (hanggliders) en heb nog nooit gehoord dat negatieve V-stelling stabiliteitsverhogend zou werken. Integendeel, het veroorzaakt een vlottere bestuurbaarheid - dus eigenlijk een mindere stabiliteit.
Hou er trouwens rekening mee dat een gepijlde vleugel door zijn invalshoek vanzelf al een negatieve V-stelling krijgt. Een vleugel met lichte V-stelling heeft zodoende in de praktijk géén V-stelling.
(Voor wie dit niet volgt, gewoon ff een pijlvleugel uit papier knippen en in vliegstand, cq acceptabele invalshoek, houden. Je ziet dan dat de tippen naar beneden wijzen.)

Over gewicht: ik heb een Sirion van Gerten in de kast liggen die ik nog moet afbouwen (maar dat kan nog wel eens even duren...) (lijkt trouwens qua planform precies op jouw Nuri), schuim met abachi, In elk geval, die is 3 meter span en het vlieggewicht stelt Gerten op 2 kg.

Over zwaartepuntsligging: Je hebt gekozen voor een motor bovenop de vleugel. Aerodynamisch heeft dat misschien voordelen, maar het nadeel is nu dat je dus moet ballasten achterin - zonde...
De Sirion heeft een rompje dat naar achteren uitsteekt, ik heb goede hoop dat dat aardig uitpakt qua zwaartepunt.
Ik heb ook nog een Yoda 2 meter (die maar niet behoorlijk wil vliegen, telkens is er weer een kleinigheid mis) en daarvan heb ik het altijd zo charmant gevonden dat het zwaartepunt samenvalt met de propeller. Je kan de spinner op twee vingers leggen en dan is-ie in balans. Voordeel van een duwschroef achter de vleugel...

Maar het ziet er mooi uit, en ik blijf meekijken. Misschien leer ik nog iets voor de afbouw van de Sirion.

Zou je niet wat grotere plaatjes kunnen plaatsen? Op die thumbnails zie je net niks, en als je erop klikt dan duurt het errug lang om de grote versie binnen te krijgen. Je kan de middelgrote versie gewoon in het forum plaatsen als IMG...

Hallo Bart,

Ik denk dat we met het gewicht aardig uitkomen wanneer je bedenkt dat onze meganuri twee keer zoveel vleugeloppervlak heeft als de joda. De wortelkoorde van de meganuri bedraagt maar lieft 66 cm! De Joda heeft er 35. Het idee bij dit model was ook niet een super zwever te maken maar een funglider.
Wat betreft de anhedral heb je natuurlijk gelijk.

Groet Johan

DSC07278.jpg

Oranje Boven!!

Groet Frans&Johan

De vorderingen in de bouw worden steeds beter zichtbaar en de bouwfase bereikt langzaam het eindstadium.
Hier een kleine foto update van het model en startinstallatie.

DSC07365.jpg

DSC07364.jpg

DSC07359.jpg

Het zwaartepunt hebben we opnieuw berekend en blijkt een stuk voordeliger uit te pakken als in eerste instantie gedacht.

De maidenflight wordt verwacht in twee weken.

Groeten Frans&Johan

Gisteravond heeft de meganuri in de 4 meter versie zijn maidenflight gemaakt!

We hebben drie starts gemaakt vanaf de lanceerinrichting. Tijdens de eerste start bleek het startelastiek te weinig op spanning te staan...

Hier het filmpje

KWgliHA349w[/media] - Giant Wing 4 Meter

De zorgen i.v.m ondermotorisering bleken ongegrond.
Grofweg ingeschat brengt 1 accu het model 500 meter omhoog.
Zweven deed ie wonderbaarlijk goed.
Echter stond de rem tijdens de eerste vlucht nog niet ingesteld en draaide de prop nog lekker mee.
Het filmpje is van de eerste vlucht. Helaas was daarna de accu van de camera leeg.
Helaas staat de start er niet helemaal op. Het was ook allemaal erg spannend.

Vandaag een rustdag ingeplanned envan de foto's en video's nagenoten van een succesvolle maiden.

DSCN7748.jpg

DSCN7751.jpg

DSCN7772.jpg

DSCN7771.jpg

Frans&Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back