prop/accu voor dornier 328

raymon

Forum veteraan
hey

ik krijg van de week een dornier 328 merk simprop
en daar zitten orgineel 2 sp 400 motoren in
maar welke prop moet ik hebben
en welke accu moet ik hebben om hem leuk vliegend te hebben
zodra ik hem thuis heb post ik wel een foto

alvast bedankt

Die Dornier bestaat er in twee versie, met impeller "Jets" en met propellor's

Weegt iets van 1.6 KG dus rekentechnisch moet je voor de propellorversie minimaal 200W in je beide motoren proppen wil het leuk vliegen. 100W per Speed 400 is iets wat ze eigenlijk niet echt lekker vinden.

Betere oplossing is de Jamara pro 480HS (zijn net zo duur als SP400's) maar slikken wel 15A met een "Günthertje" en een 7 cellen accu. Dan kom je op 240W totaal ingangsvermogen, wat voldoende moet zijn (150W/KG).....

ik was net bij de eigenaar...
hij zei dat hij goed vliegt met een sp400 en een prop 7x2 en 7 cellen
ik heb nog een 8 cellen paket ligen die ik het lieft wil gebruiken
er zit een prop bij die je kan verstellen maar daar schein ik korter mee te vliegen
en regelaar 35A genoeg? :lol:

Als je denkt dat de huidige opzet goed is, dan ga je daar mee vliegen.

Als je eraan twijfeld, dan vraag je hier advies en doe je iets beters.

sp400 kan niet veel meer dan 10A aan. 2 stuks dus 20-25A. 35A regelaar is dus prima.

7x2 is een rare propmaat. Als het werkt prima, maar je kan nooit een goed rendement (<50% dus)hebben met zo'n rare spoed diameter verhouding.
Statische trekkracht zat, maar de propsnelheid (de "woei" zegmaar) is aan de lage kant. Veel gas en dan niet lekker snelheid over.

Ik zou zeker even een behoorlijke prop proberen. De simpele gunter (5x4 ongeveer) heeft zich wel bewezen voor dit soort werk.

ik wil het met een regelaar doen zo heeft het ook gezeten
ik wilde even een foto uploaden maar het wil niet modelbouwupload licht er uit
het gewicht word 1500 gram
spanweite is 1.30m

die props zijn van die verstelbare props
de pitch kan je verstellen zeg maar maar daar heb ik geen verstandvan dus laat is wel zo staan

ik heb even geken wat is in de kast had en dat waaren 3x 3s 1500 paketen dus die gaan er in
dan kom ik op een 3s3p paket dat zal wel genoeg zijn toch?
en die propjes heb ik me vergist
het waaren 2 7x4 propjes

3s3p 1500 lijkt me een beetje zwaar worden...

7 nixx cellen zou je moet vervangen voor 2s lipo.
bij 3s gaan motoren en evt. regelaar kapot. (bij dezelfde motoren/props)
ik vind 7x4 propjes een beetje groot voor een speed 400 6V. misschien zijn het 7,2V motoren???
In dat geval zou ik wel met een hogere spanning gaan werken dan met 7Nixx cellen.

Let erop dat er per motor niet meer dan 10A doorheen gaat, anders slijten ze ook erg snel :(

het zijn idd 7.2 motoren
maar als ik met 2s ga vliegen kom ik niet in mijn cg
ik moet met 3s het helemaal in de neus gooien
dus 2s gaat zowiezo niet luken
en zo duur zijn die sp400 niet hoor:P verbranden tegen vermogen kies ik voor vermogen..

Vergeet die "voltages" bijde speed400 motoren.
De sp400 6V heeft 35 wikkelingen en is vzoals gemeld voor 2S lipo of rond 7cellen.

De sp400 7.2V heeft 45 wikkelingen en doet het goed met 3S of 8-10 cellen.

Heel vervelend, want de sp400 7.2V moet je dus niet op 7.2V gebruiken :|

Wil je 3s gebruiken, dan moet je dus een sp400 7.2v gebruiken met 6x4 of gunter props.

Wat je nu gebruikt is 7 cellen, dus waarschijnlijk dus sp400 6V.
Gebruik je die met 3S, dan loopt de stroom richting 15A. 7x4 prop i.p.v. een 5x4 gunter ==> nog meer stroom. Iets van 20A ==> Geen vermogen, geen rendement, volledig onbruikbaar ==> verbranden.

even voor de duidelijkheid ik heb 7.2v motortjes en wil op 3x3s gaan vliegen als het kan
wan anders moet ik een paket in de neus voor niets legen..
ik wil het dan paralel gaan zetten dus +++ aan elkaar en --- aan elkaar op 7x4 propjes

Props nog te groot vrees ik. Meet de stroom!
6x4 normaal, gunter of 6x3 klapprop zijn meest geschikt.

Eventueel kan je een 7x3.5 prop van GWS proberen. Ook hoog (bijna 7x4), maar dun en smal blad waardoor het mischien net iets uitmaakt.

heb mijn lipo paketen verbrand dus die 8 cellen kommen er wel in
de verf is veel beschadigt dus ik ga hem opnieuw spuiten
dornier%201%7E0.jpg

zo is die nu

zo moet hij worden
F50-1.jpg

Back