prop advies Multiplex Microjet

Jep dat is een kwestie van goed trainen.. moet ik ook nog doen.. ben geen wereldvlieger, absoluut niet en ben blij dat ik nog een onaangetast exemplaar op zolder heb staan voor de zomer :)
dit is gewoon mijn trainertje :)

Tis gelukkig niet zon duur chassis, en nog een pusher ook, dus als ie een keer op zn muil klapt (en dat zal bij mij geheid n keer gebeuren denk ik. :oops:), dan is de schade nog te overzien. ;)

Noah zei:
Geef mij maar ELE, Kokam valt me vies tegen in kwaliteit.

Erik had een 5,5x5,5 dus tjah.. zal wel kloppen dan.

Heb je wel eens de stroom gemeten met die prop?

Welke kokams en welke ELE's.

Het valt mij de laatste tijd op dat mensen gewoon een willekeurige motor nemen en hier een willekeurige prop opzetten en dan gaan vliegen. Als dan de motor teveel stroom trekt dan klaagt men over de accu's terwijl het eigenlijk de complete combi is die niet klopt.

De meest belangrijkste term voor electrovliegers is: meten is weten. Niet gemeten is accu of motor dood.

@Theo : Ik zal van de week eens even meten wat er daadwerkelijk doorheen komt.

Ik heb geen props willekeurig geplaatst maar deze gebruikt op advies van anderen.

Ik weet niet direct wie je dat advies gegeven heeft, maar dan had hij het amperage erbij moeten vermelden of welke accu's (lipo's) hij gebruikt. Het is ten alle tijde een combinatie van het geheel wat moet kloppen.

Dat staat allemaal in et papier van HET-RC zelf, Theo.. tot 12A max, en met een 5.5x5.5 prop mag je eigenlijk maar tot 9.6v gaan kwa voeding, anders ga je bij pieken over de aanbevolen 125w heen. Met 5x5 mag je gewoon 12v erop gooien volgens dat papier.

uit deze draad http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...0&postorder=asc&highlight=het+++yak&&start=15

Emile zei:
BoomDuiker zei:
Met de Typhoon-15 kom je denk ik toch niet boven de 100km pitch speed. En ik wil gewoon dat het....HARD...gaat :-D
Hallo Rob,

Nog even ter info, ik heb vandaag wat testen gedaan met een Typhoon 6/15 en 6/13, de pitchspeed kun je zelf berekenen.

- Typhoon 6/15, 3s2p Het-RC 1050 Pakket, 5,5x5,5 CamSpeed Prop circa 16 Ampere bij 15.000 Toeren.
- Typhoon 6/13, 3s2p Het-RC 1050 Pakket, 4,75x4,75 APC Prop, circa 16 ampere bij 20.000 Toeren.

Ik heb de 6/15 aandrijving op mijn Tucano en komend weekend ga ik de 6/13 proberen. Met de 6/15 maakt ie in ieder geval al loopings zo groot dat je nog maar een puntje ziet, vervolgens aanduiken en de Tucano komt gierend en fluitend voorbij. Daarna over in mesvlucht zonder richtingsroer en hij zakt nauwelijks. De Yak is welliswaar iets groter en zwaarder, maar ik denk dat het zeker ook goed zou vliegen met een 6/15. :lol:

Ik vlieg zelf ook met een Graupner MiniViper met een MEGA 16/15/3 op 8 2/3 NiCD cellen met een APC 4,75x4,75, tja dan heb je het ook over een veel groter vermogen en gewicht. Maar welke nu echt sneller is, misschien moet ik in de MiniViper ook eens lipo's duwen?

Veel plezier we zien elkaar misschien wel op meetings! :wink:

Grtz,
Emile 8)

Motoren zwaarder belasten als de opgegeven maximale belastbaarheid is de gewoonste zaak van de wereld.
Dan wel op eigen risico natuurlijk ;)
Met voldoende koeling en wat "throttlemanagement" geen probleem, opgave fabrikant is meestal aan de lage kant i.v.m. garantieperikelen...
Meeste lipocellen onder belasting ongeveer 3,5 Volt, 3slipo komt dus rond de 9 "oude cellen" uit.

Dr is alleen zo bar weinig info over die 6-15.. Ik kan bijvoorbeeld al nergens vinden wat voor thrust dat ding kan leveren.

Die "data sheet" zat al bij mijn 15-10. En ik vind thrust HEEL erg van belang. Ik wil gewoon weten hoeveel amp/thrust eruit komt bij een bepaalde prop/accu opstelling.

Back