Prop keuze easystar brushless

Hallo

Onlangs heb ik besloten om met mijn easystar aan fpv te gaan doen.
Ik heb de standaard brushed motor vervangen door een 1400kv brushless
met 30amp regelaar (deze set had ik nog liggen).
Deze avond heb ik eens met die setup gevlogen op de easystar met een 3cell 1800mah lipo en de originele prop die op de brushed zat (weet niet precies de afmetingen daarvan, in elk geval de originele van multiplex).

Mijn conclusie is dat de easystar nu net iets meer power heeft dan vroeger met de brushed motor maar nog niet voldoende naar mijn zin.
Ik vrees dus het ergste als ik binnenkort met een 3300mah 3s, camera + fpv zendset ga vliegen!
Wat raden jullie mij nu aan:
een andere prop, lichtere lipo of een zwaardere motor?
Volgens mij is de enige oplossing een zwaardere motor (2200kv ofzo)
met aangepaste prop omdat de easystar ineens wat meer gewicht moet dragen.
Ik zou graag de 3300mah lipo behouden om een zo lang mogelijke vliegtijd te bekomen.

Graag even jullie opmerkingen.

Mvg jonathan

Ik heb zonet op hobbyking gezien dat ze bij mijn motor voor 3s lipo een 7x4 prop aanraden, denk dat ik dit dan ga opvolgen om er het meeste rendement uit te halen.
Kan iemand mij soms uitleggen hoe je nu precies een propellerkeuze maakt?

Beetje afhankelijk welke easystar je hebt (1 of 2)

Op de 1 gaat een 7 x 4 prop niet passen, daar is een 6 x 4 prop wel het uiterste, anders raak je de staartboom.

Aangezien je het over een 1400kV motor hebt, zal je het wel over een easystar2 hebben. De standaard klapprop die erbij zit is ook een 7 x 4.

Ik vlieg de easystar2 met een 1400kV motor en standaard prop, en vliegt gewoon goed.

Ik heb ook een easystar1, en die vlieg ik met een 2200kV motor met 6 x 4 prop.

Beetje afhankelijk welke easystar je hebt (1 of 2)

Op de 1 gaat een 7 x 4 prop niet passen, daar is een 6 x 4 prop wel het uiterste, anders raak je de staartboom.

Aangezien je het over een 1400kV motor hebt, zal je het wel over een easystar2 hebben. De standaard klapprop die erbij zit is ook een 7 x 4.

Ik vlieg de easystar2 met een 1400kV motor en standaard prop, en vliegt gewoon goed.

Ik heb ook een easystar1, en die vlieg ik met een 2200kV motor met 6 x 4 prop.

Beste

Ik heb een easystar 1, en daar onlangs een 1400kv op gezet die ik nog had liggen van een vorig project.
Nu wil ik daar fpv mee gaan vliegen, maar zoek enkel nog de geschikte propeller.
Misschien ene nemen met wat meer spoed zodat hij niet tot tegen de staartboom komt.
Als ik weet welke ik best kan nemen ga ik er enkele bestellen.

Een 3-blad prop is minder efficient, dus niet aan te raden voor FPV waar je vaak grote afstanden vliegt. Je kunt eventueel de motor verhogen met een speciale motor-mount, zie Multiplex Easy Star Adjustable Aluminum Motor Mount for Brushless Outrunner | eBay. Daar wordt 't wel zwaarder van en een te hoge motor is ook niet ideaal. Maar je kunt dan wel grotere props monteren.

Zonder verhoging is denk ik een 50g 2200kv buitenloper met 6x4 prop ideaal. Je trekt daarmee op 3s zo'n 20A (ongeveer 225W).

Martin

Een 3-blad prop is minder efficient, dus niet aan te raden voor FPV waar je vaak grote afstanden vliegt. Je kunt eventueel de motor verhogen met een speciale motor-mount, zie Multiplex Easy Star Adjustable Aluminum Motor Mount for Brushless Outrunner | eBay. Daar wordt 't wel zwaarder van en een te hoge motor is ook niet ideaal. Maar je kunt dan wel grotere props monteren.

Zonder verhoging is denk ik een 50g 2200kv buitenloper met 6x4 prop ideaal. Je trekt daarmee op 3s zo'n 20A (ongeveer 225W).

Martin

Bestaat er soms een formule om de ideale prop te bepalen?
Als je nu vb een 6x4 prop hebt is dit waarschijnlijk niet hetzelfde als een 4x6 zeker. Denk dat ik mij wat ga verdiepen in de theorie van propellers.

Back