Prop mal snappen voor F1M/ F1D

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door gvwezel, 17 jan 2022.

  1. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Hallo Allemaal,
    Wie kan mij op weg helpen ben bezig met fly-baby F1M heb daar ook al de prop voor gevormd op een bus
    maar wil meer props maken en ook graag met folie .
    Dus zeker voor F1D (die ik straks ook wil bouwen heb je propblok (propmal) nodig.
    Ik ben al internet aan afstruinen en het gele boek aan door werken .
    Maar ook dat help me niet helemaal opweg (gele boek pagina B-27 zie onderaan bijlage) want kom niet uit de berekeningen .
    Dus wie heeft een goede tip waar ik mee verder kan?

    Zoals ik pagina 27 nu lees .
    als ik een prop heb met diameter 350 mm en spoed van 650 maak ik volgende tekening.
    horizontaal de straal van 350 dus 175 en verticaal de spoed en dat is dan (650/2pi ) dus 103,5
    Maar dan waar haal ik de hartlijn en de verticale hartlijn (middenlijn prop) vandaan ?zie figuur 5.6b die dan uitmonden in figuur 5.6C de mal .

    upload_2022-1-17_10-0-18.png
    upload_2022-1-17_10-2-2.png
     
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    hier en daar
    Het blok dat wordt voorgesteld op die pagina is een blok met helische spoedverdeling.

    als ik een prop heb met diameter 350 mm en spoed van 650 maak ik volgende tekening.
    horizontaal de straal van 350 dus 175 en verticaal de spoed en dat is dan (650/2pi ) dus 103,5

    De schuine lijn die je hiermee maakt laat de hoek zien die het blad moet hebben op 350mm van de as (dus helemaal aan de tip)
    Trek je nu lijntjes vanuit de top (P/2pi) naar een andere plek op de horizontale lijn, dan laat dat weer de hoek zien die je ter plekke nodig hebt waar je de horizontale lijn snijdt.
    En uiteindelijk zul je bij alle propblokken beginnen/ eindigen met een vertikale lijn op 0mm van de as... en een bijna horizontale lijn op Heeeeel veeeeeel mm van de as.

    De hartlijn kun je volgens mij 'verzinnen' mits (fig 5.6b 'H' mits deze gelijk is aan B, C en D)
    En ik bedenk me nu dat er daarom wordt voorgesteld een massieve propmal te maken van twee (dikke) planken. De lijmnaad die tevoorschijn komt bij het zagen/schuren ligt altijd op dezelfde hoogte H. En die loopt bij een nette propmal dan mooi rechtdoor...
    Als je twee kleuren hout hiervoor zou nemen, zou die scheiding nog duidelijker zijn...

    Hopelijk kun je hier chocolade van maken...
     
  3. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    kijk dat gaat wel lukken dan heb ik het dus de oplossing en kan ik zelf een prop blok maken .
    ter controle maak ik ook nog even een prop op bus en kan ik de gemaakte propblok controleren.
    thanks
     
  4. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    hier en daar
    Top!
    Voor een masief blad (0.3mm ofzo) kun je een 'dik' houten 'outline/blad' met welving (deze zal op het dikste punt 1.0/ 1.5 mm zijn ofzo) op je propblok lijmen. Dan heb je spoed en welving in één mal.
     
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    hier en daar
    En als extra:
    Mocht je een VP prop gaan bouwen dan worden deze volgens mij gemaakt met een spoedverdeling voor de 'lage' spoed.
    Hiermee is je daalvlucht zo efficiënt mogelijk. En tijdens je eerste stijgvlucht met hoge spoed zal je prop minder perfect zijn...
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.294
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb een document van iemand die heel mooi de theorie er achter uitlegt en hoe je in een CAD programma een propmal tekent. Die kan dan weer 3d geprint worden. Dit is iets waar ik in de toekomst nog mee bezig wil, alleen ontbreekt het mij aan de tijd. Ik weet wel dat Gert Brendel al een klein malletje voor een saint prop heeft laten printen. Ik heb daar ook 1 van en ziet er erg mooi uit. Wellicht heb je niet zoveel aan het CAD gedeelte maar de theorie zeker wel.

    Ik zal m je mailen.
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  7. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Nou ik ben weer een stap verder via facebook indoor free flight en tip gekregen over 3d blokken dus stoute schoenen aan en 3d printer besteld nu hopen dat dit gaat lukken.:)
    dus wie weet wat ik nog meer print voor mij props ( VP verstelling :koud:)
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.294
    Locatie:
    Den Haag
    Vp onderdelen printen worden wel erg klein en te zwaar. Echter mallen printen is altijd een goed idee...
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  9. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Harderwijk
    Is het ook voor mij mogelijk een kopie te krijgen van het betreffende document?
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.294
    Locatie:
    Den Haag
    Tuurlijk. Pm me even je mailadres...
     
  11. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Harderwijk
    Doe ik. :bye:
     
  12. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    20220124_140057.jpg
    Eerste propmal in de maak nog 15 uur te gaan
     
  13. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    20220124_194145.jpg

    Kijk na 5 uur bijna klaar gaat lekker en ziet er strak uit
     
    crins en maaskie vinden dit leuk.
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    hier en daar
    Wauw!
     

Deel Deze Pagina