Prop ruimer - met de hand

Hi Guys,

Ik krijg zowel hier als op internet gewoon nauwelijks iets gevonden over dit onderwerp.
Dus bij deze de vraag, wie kan duidelijkheid scheppen?

De vraag is, hoe, met welke techniek, kan je t beste je props ruimen met een hand ruimer?

Ik heb een metrische ruimer uit de USA (5,6,7,8mm) laten komen en wat HQprops uit NL.
Deze props hebben een gat van 6mm welke naar 8mm moet gaan (DJI motoren), moet goed kunnen met de ruimer.

Nu heb ik dit geprobeerd echter ben ik nog in dubio of t een succes was of niet.
Ik vind t namelijk erg lastig om de ruimer precies op de as van het gat te houden.

Wat kan ik t beste doen?
Heen en weer draaien en steeds een klein beetje ruimen?
Alleen met de klok mee en alles in één keer?
Veel kracht zetten, of juist weinig?
Geheel in de hand houden een goed idee of de prop vast zetten?

Ik heb de props die ik geprobeerd heb gemonteerd.
Op t oog heb ik t gevoel dat t gat niet meer precies in t midden zit.
Als ik echter de prop met één punt een milimeter ergens vanaf zet en hem rond draai lijkt de andere punt precies dezelfde afstand te hebben.
Geeft mij in ieder geval wel t idee wat t op één van de twee assen klopt.

Hoop dat iemand hier wat info over kan geven, of me de juiste kant op kan sturen.

Na ruimen altijd opnieuw balanceren, dan maakt de manier waarop je ruimt niet veel uit, want hij is uiteindelijk toch in balans.

Ik heb er niet zo veel verstand van maar dat zou ik idd ook doen, uitbalanceren met plakband. Werkt bij mij in iedergeval goed;)

Dubropropbalancer_zps4398a0f2.jpg

[media=youtube]2S0ae1A0gAw[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Na ruimen altijd opnieuw balanceren, dan maakt de manier waarop je ruimt niet veel uit, want hij is uiteindelijk toch in balans.

Kan ik hier dan echt helemaal niets fout doen?
Neem aan dat als het midden van het gat in de propeller niet in t midden van de hub is dat ik fundamenteel uit balans ben als de prop draait, of zie ik dit verkeerd.

Zal sowieso jullie tips volgens en de dingen balanceren (boeit t nog iets welke lijm ik gebruik voor de hubs te balanceren?)

Het gat in de prop is toch het midden, de kunst is dit gat gelijkmatig groter te maken met een ruimer.

Uitbalanceren zou ik met plakband doen, dat kun je verwijderen en verplaatsen of opnieuw doen. Als het met de lijm niet goed gaat moet je het schuren. Ik heb een hekel aan schuren.

Het gat in de prop is toch het midden, de kunst is dit gat gelijkmatig groter te maken met een ruimer. .

Ja maar daar ligt hem dan ook de vraag, hoe krijg ik dit t beste voor elkaar.
Voor mijn gevoel kan ik namelijk de ruimer er ook scheef doorheen draaien, of is dit werkelijk mijn gevoel?

Alleen de punt van de ruimer past in het gat, om het gat groter te maken moet je dus een draaiende beweging maken en er druk op zetten, dus theoretisch moet het altijd recht gaan.
Geen garantie vanaf deze kant.

Ruimen kan idd scheef gaan.

Maar door de propellor goed te balanceren komt ie uiteindelijk weer in balans. Ik heb eens een prop gehad waarvan het gat 2mm uit het midden zat. Deze heb ik goed gebalanceerd en heb er zonder problemen mee gevlogen tot ik m gesloopt had met een niet geplande landing.

Gebruik geen plakband/tape om te balanceren, dit is geen permanente oplossing en zal gegarandeerd loslaten.

Balanceer met schuurpapier, schuur de achterkant van de bladen, en balanceer de hub via de bladen.

Zoals hier dus, maar dan aan de achterkant schuren zodat je zo min mogelijk van het profiel veranderd:
http://www.bladehelis.com/prodinfo/Files/HHD_Prop_Balancing_Instructions.pdf

Thanks voor de info, zal vrijdag eens aan de slag gaan

je mag rustig isolatie tape gebruiken , doe ik vaker en zelfs op een heli ;)

heeft bij mij nog nooit los gelaten....

schuren zou idd de beste oplossing zijn , maar niet noodzakelijk

Nick

En de truc met isolatie tape is het om de voorrand heen te vouwen. Dan word hij door de draaibeweging vast gehouden. Heb zelf mijn props zo gebalanceerd en na 18 vlieguren nogsteeds perfect!

Back