Prop voor F22 raptor Push

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Fean, 26 jul 2020.

  1. Fean

    Fean

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Pijnacker
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Zo werkt het inderdaad niet helemaal. Hoe snel je maximaal kan vliegen hangt af van het toerental van de motor, de spoed van de propeller en de luchtweerstand van het vliegtuig.
    Stel je hebt een 8x4 propeller. Dat betekend dat de diameter van de prop 8 inch is (~20cm) en de spoed 4 inch (~10cm). De spoed is de hoek die het blad van de prop maakt met de as.
    Je kan de pro een beetje als een houtschroef zien met één gang schroefdraad. Als je hem één omwenteling laad maken zal hij de lengte van de spoed (4 inch) naar voren gaan. Dit is heel simpel gesteld maar daar komt het wel op neer.
    Stel nu dat de motor 15000 omw/min draait met die prop er op. Dat wil dus zeggen dat die prop in theorie 15000 x 10 = 150000 cm per minuut vooruit zal willen gaan. Door heel veel oorzaken zal je dat in de praktijk nooit kunnen halen maar als alles perfect is zou je ongeveer 80% van die snelheid kunnen bereiken. Dat is dus ongeveer 120000 cm per minuut.
    In een uur gaan 60 minuten dus in een uur zou je 60 x 120000 = 7200000 cm per uur kunnen afleggen. Dat is hetzelfde als 72 km/uur.
    Maak je de spoed 2x zo groot dan zal het vliegtuig in theorie dus 2x zo snel gaan vliegen. Helaas zal dat absoluut nooit lukken. Ten eerst zal de motor veel zwaarder belast worden waardoor het toerental in zal zakken. Daarnaast wordt de lucht weerstand een heel stuk groter als de snelheid groter wordt. Als je 2x zo snel gaat vliegen zal de weerstand 4x zo groot zijn!
    Alles bij elkaar zal je maximaal 1,5x zo snel gaan vliegen maar veel meer zal het niet zijn! Er kleeft nog een groot probleem aan het vergroten van de prop en dat is dat de motor zwaarder belast wordt. Daardoor gaat er meer stroom door de motor lopen en je moet oppassen dat die stroom niet hoger wordt dan toegestaan. Wordt de stroom te hoog dan kan de motor en soms zelfs ook de regelaar doorbranden.
    Zomaar een andere prop gebruiken kan dus niet, je moet met een hoop zaken rekening houden.
    Nog even iets over de prop die er op zit. De maat is 2510 maar dat is een voor mij vreemde maatvoering. Vermoedelijk is dat 2,5 inch (6,3cm) diameter en 1,0 inch (2,5cm) spoed? Er snel zal dit vliegtuigje dus niet vliegen en er een prop met een grotere spoed op zetten kan dus niet zo maar. Om overbelasting van de motor (en regelaar) te voorkomen zal je dan de diameter kleiner moeten maken. Helaas wordt dan het rendement van de prop ook lager en zal de snelheidswinst een stuk lager uitvallen dan je zou verwachten.
    Je kan experimenteren en veel meten zo kan je een optimale prop vinden voor deze vliegtuig/motor/regelaar/prop combinatie. Mogelijk zal je dan sneller kunnen vliegen. :weetnie:
     

Deel Deze Pagina