prop vraag van mr-02 en mij

• Topicstarter Topicstarter pepijn de vos
  • Startdatum Startdatum
P

pepijn de vos

Guest
we hadden het over slow sticks, toen kwamen we bij Gunther propjes uit.
toen vroeg Florian(mr-02) aan mij waarom de binnen kant schuiner stond dan de buiten kant en of dat bij alle props zo was, ja dus, en toen volgde er een hele discussie waarom dan.
en ik had dit topic(ja, ik zij topic) niet gestart als we er niet uit waren gekomen, hier een uittreksel van ons gesprek:

pepijn: jij rijd toch autootjes hè?
Florian: ja
pepijn:wat zou er gebeuren als je grotere wielen er onder zet?
Florian: dan zou hij rapper gaan
pepijn: ja, dus de buitenkant(groot wiel) gaat bij de zelfde toeren meer km/u dan de binnen kant(klein wieltje)
Florian: ik begin het te snappen
pepijn: dus hij moet schuiner zijn aan de binnenkant om evenveel wind te maken als de buitenkant
nog pepijn: maar waarom zou je dan niet alles schuin zetten, dan maakt hij aan de buitenkant meer wind, so what?!
Florian: maar dan zou hij toch aan de buitenkant schuiner moeten zijn?
nog Florian: als ik met mijn vinger een klein rondje maak en dan een grote met dezelfde snelheid dan duurt het langer
pepijn: zie het maar als een versnellingsbak(geen tijd gehad om dat verder uit te leggen)

dus nu de vraag van ons:
waarom is hij aan de binnenkant schuiner dan aan de buitenkant?
geef is een duidelijke, goed beredeneerde uitleg?
want wij zijn de weg even kwijt.

groeten van
pepijn en Florian

het puntje van het blad heeft inderdaad een hogere snelheid dan de wortel. een blad werkt het meest efficient als hij overal evenveel luchtverplaatsing maakt op het blad, daarom moet hij bij het begin meer pitch hebben dan het puntje. de luchtverplaatsing moet overal zo gelijk mogelijk zijn. :)
oscar.

goed beredeneerd!
ik snap het wel, maar ik vraag me nog steeds af waarom dat efficiënter is....
ik moet eens aërodynamica volgen...

er is ook een hele praktische reden dat de buitenkant veel minder "schuin" staat: als daar te veel profiel zou zitten, zou je de prop onmogelijk sterk genoeg kunnen krijgen... Hij zij breken bij een veel te laag toerental...

kijk, dat is beter, het is dus gewoon niet sterk genoeg te maken.
hij zou zoveel lucht verplaatsen dat hij gewoon naar achter buigt en breekt. :?

ook nog een aërodynamische reden?(stel dat hij niet breekt en je genoeg power hebt om hem hard te laten draaien)

Je moet "even" begrijpen hoe een propellor werkt ....
De wind is slechts een bijproduct dat ontstaat als je het vliegtuig tegenhoud .....

Een propellorblad is in principe een vleugel, door deze vleugel snel (rond) door de lucht te bewegen onstaat er een "opwaartse" kracht naar voren, deze reactie kracht zorgt voor de voorstuwing .... om de lucht overal onder de juiste hoek langs het profiel te laten gaan moet je aan de binnenzijde een steilere hoek gebruiken dan aan de buitenzijde van het propellorblad ..... simple comme bonjour

Back