Propadvies gevraagd voor R4120/6 buitenloper

Beste forummers,

Ik heb de volgende motor in m'n Calmato Sport zitten: http://www.rbckits.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=328
Gewicht 320 gram, 640 kv. Aanbevolen prop met deze motor op 5 cellen is een 12x8.

Met een 12x8 APC-E prop op 5S 4800 mah trek ik echter slechts 35 amp. Het zou kunnen zijn dat ik per ongeluk een versie heb met een wat lager kv (de R4120/7 is 610 kv), of is 12x8 gewoon te klein voor deze motor?

Weet iemand een goede prop voor deze kist? 3D is niet nodig. Redelijk goed klimmen, nette vliegtijd en leuke snelheid vind ik dan belangrijker.

bedankt voor alle reacties

Slechts 35A? Is dat te weinig dan? Ik vind het een mooie stroom, ruim 7C, dat betekent een vliegtijd van ruim 8 minuten, prima toch :wink:
Ze geven op dat de optimale stroom ergens tussen de 25A tot 50A moet liggen, jij zit daar nagenoeg middenin :wink:
Ik bekijk het vanuit de opgave van de motorfabrikant, dat klopt wel volgens mij, maar blijkbaar heb je meer vermogen nodig voor die kist?
Dan moet je misschien een prop met grotere diameter gebruiken voor meer trekkracht of een met meer spoed voor meer snelheid.
Maar dan gaan je vluchten wel korter duren :cry:

Klopt wel denk ik. 660kv met een 12x8 APC E op 6 cellen doet namelijk 55A. Ik denk dan 35 wel kan kloppen (minder cellen, iets minder kv.) Volgens mijn berekeningen moet je dan rond de 9000 toeren draaien. Dan zou een 640kv op 5s lipo 35A vragen. ik heb gevlogen met een 13x8 APC E, gaat vliegt erg goed. Wil nog net qua grondspeling ;) Stroom zou dan richting de 45-48A gaan ongeveer.

met 35 amp zit ik net boven de 600 watt; da's 250 watt per kilo, dus op zich toch wel prima voor een Calmato
zal ik het maar even zo laten voorlopig?

Herman, die prop die jij noemt, dat was met 5 cellen ook?

Eerste vlucht gisteren trouwens moeten uitstellen; door proefdraaien 2 boutjes (tussen motor en kruis) verloren en de andere 2 zaten los. Zou Loctite helpen (heb ik), of is een veer-ringetje beter (heb ik niet)?

Nee, een 500kv motor op 6s lipo met 13x8 APC E doet 55A. 13x8 APC E op 5cellen op 640kv doet 45-48A.

250W per kilo is genoeg om te vliegen maar echt leuk wordt het pas met 400W ingaand per kg ;)

Locktite helpt zeker ;)

Ik denk dat jullie wel gelijk hebben: die 35 ampere is okee en hij zal er zeker prima mee vliegen. Het viel mij aanvankelijk wat tegen omdat m'n Extra met een BM 3520-7 (670 kv) met een 12x6 al op 51 amp zat (al halen anderen daar veel lagere stromen mee, misschien verkeerd gemeten door mij indertijd). Bijkomend voordeel is ook dat ik veel volgas kan vliegen, zodat m'n regelaar (60-80 amp) lekker koel blijft in de romp 8)

Zou een 12x10 een goede upgrade zijn voor wat meer "overdrive" t.z.t.? of gaat dit meer stroom trekken dan een 13x8? ik heb 't standaard landingsgestel en, zoals Tadango al aangeeft, ga je met 13" aardig richting de graspollen :lol:

12x8 vs. 13x8 (invoergegevens voor de motor weet ik niet 100% zeker en ik heb 't kv iets lager gezet om bij de door mij gemeten 35 amp uit te komen):

http://www.badcock.net/cgi-bin/powe...=15&D_Volts=15.00&Temp=20.0&C_gear=0&D_gear=0

Vandaag de eerste vlucht gemaakt met de Calmato. Presteert prima; niet oneindig verticaal natuurlijk, maar verder gewoon netjes.
Ik had de timer van m'n zender op 8:30 minuten staan op +50% gas. Met nog 30 seconden over, na een vlucht van totaal minimaal 10-12 minuten heb ik 'm netjes aan de grond gezet. Uiteindelijk moest er 3566 mah in de 4800 mah lipo >>> die timer hoef ik niet te veranderen om m'n lipo heel te houden en met een beetje "throttle-management" zou een klein kwartier vliegen tot de mogelijkheden moeten behoren!

Al met al dik tevreden :lol:

calm1.JPG

calm2.JPG

12x10 en 13x8 geven ongeveer zelfde belasting.

Met 12x10 is het mogelijk om meer gas terug te nemen voor rustig vliegen.
Trekkracht van een 13x8 is echter wel lekker vliegen.

Beide proberen en kijken waqt het best bij je past.

ok thankz,

voorlopig ben ik meer dan tevreden met de huidige prop, want hij is binnen 10 m los en heeft een behoorlijke vliegtijd...

Back