propeller keuze

Mijn vraag is de volgende:
kan ik de diameter en spoed verlagen van een propeller bij de volgende motor, zonder dat dit rare gevolgen heeft? wil dat het vliegtuig minder snel is. (vlieggewicht incl lipo 500 gram)

Brushless outrunner motor model 2830 1300kv
aantal toeren per volt per minuut - 1300
Werkt met -30A regelaar
werkt met -2 tot 3 cellen lipo's/6-12 ni-hm
Gewicht van de motor -62 gram
Afmetingen van de motor -28x30mm
As diameter -3,175 mm
Vermogen -216 watt
Bedoeld voor vliegtuigen tot -800/900 gram
Geschikte propellers b.v. 9x6/10x5/10x6

Ja hoor, dat kan prima. Je zou bijvoorbeeld eens een 10x4 kunnen proberen. Ik ga er dan even vanuit dat je nu met een 5 of 6 inch spoed vliegt.

Minder snel vliegen kun je ook doen, door minder gas te geven. Let wel op dat als je een vliegtuig langzamer wil laten vliegen, het gewicht van het vliegtuig extra belangrijk wordt. Hoe lichter hij is gebouwd, hoe langzamer je er mee kunt vliegen.
kleinere propeller kan met een lichter motortje en lichtere accu toe, dus dan bespaar je weer gewicht.

Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon een kleinere prop nemen om langzamer te vliegen.
Vlieg nu idd met een 9x6 prop en heb de bovenstaande motor, die als kleinste prop deze adviseert.
Vliegtuig is voor wat de motor aankan licht genoeg.

De diameter van de prop is het eerste getal en het tweede getal is de spoed. Beiden in inches. Spoed wil zeggen hoe veel inch de prop bij één omwenteling vooruit komt. Diameter van de prop is met name van invloed op zijn trekkracht.
ipv een 9x6 zou je een 10x4 kunnen nemen. Je krijgt dan iets meer trekkracht ten koste van iets minder snelheid. In theorie hou je met een 10x4 bij hetzelfde toerental 66% van de snelheid over van een 9x6 prop.

De diameter van de prop is het eerste getal en het tweede getal is de spoed. Beiden in inches. Spoed wil zeggen hoe veel inch de prop bij één omwenteling vooruit komt. Diameter van de prop is met name van invloed op zijn trekkracht.
ipv een 9x6 zou je een 10x4 kunnen nemen. Je krijgt dan iets meer trekkracht ten koste van iets minder snelheid. In theorie hou je met een 10x4 bij hetzelfde toerental 66% van de snelheid over van een 9x6 prop.
Heldere uitleg..
Thanxs

Natuurlijk kan een beetje minder gas ook werken maar dat neemt niet weg dat je de keuze van de prop moet afstemmen op je vliegtuig.
Als je een snel race model hebt zal je een prop moeten kiezen waarmee je die snelheid ook kan behalen. Dan zal je moeten kiezen voor een prop met een kleinere diameter en een grotere spoed.
Nu zet je dezelfde motor en dezelfde accu op een langzaam toestel die juist trekkracht nodig heeft, bijvoorbeeld een model om zwevers of reclameslepen te trekken. Dan zal je een prop moeten kiezen met een grotere diameter en een kleinere spoed.
Dus niet alleen de motor en de accu bepalen welke prop je gaat gebruiken, ook het model speelt een belangrijke rol.

Of van een 9 x 6 naar een 9 x 4 prop. Dat levert bij een gelijk blijvende trekkracht een lagere snelheid op en een (wat) lager verbruik en inieder geval een beter doseerbare gasfunctie. De tot nu toe behaalde snelheid zal dan niet meer behaald worden.
Dit is wel het praktische van een electro aandrijving. Binnen bepaalde grenzen kun je de karakteristiek van de aandrijving beinvloeden. Ook het wisselen tussen een 2S en een 3S lipo kan soms voor een gewenste verandering zorgen. Deze laatste verandering kan wel vrij fors zijn en een wijziging van prop noodzakelijk maken. Een 3S lipo ipv 2S betekent een hogere spanning. Dan is een kleinere prop vaak wenselijk.

veel plezier en succes met het experimenteren,

Erik

Back