propellor advies electrotelemaster tbv slepen

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door rupke, 1 dec 2013.

  1. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    Ik vlieg al een tijdje met de Telemaster . Het gaat om de CNC telemaster zoals die enkele jaren geleden in Aufwind heeft gestaan.

    [​IMG]
    spanwijdte is 2 meter
    gewicht 5,2 kg

    Kwa aandrijving maak ik gebruik van de
    Axi 5345/14 kv225 (goldline)
    propeller Hepf 18*10 (fiala)
    regelaar: Jeti Spin 99 opto
    pakket 1: accu 12 s (2x6s 3600Mah 20c hobbyking zippy)
    pakket 2 (nieuw): accu 12 s (2x6s 5000mah 25-50C hobbyking nanotech.

    voor motor data zie:
    [​IMG]

    Volgens een berekening in ecalc zou dit het volgende vermogen moeten geven:
    [​IMG]

    Ik heb met een Unilog 2 de nodige data verzameld zie onderstaand plaatje:
    [​IMG]
    Bij deze vlucht is pakket 1 gebruikt

    Het maximale vermogen is beduidend lager tov de ecalc berekening.
    Met een verse accu is het vermogen de eerste 5 s ongeveer 2700W daarna gaat dit snel terug naar 2300 W (53A bij 43V)

    Zowel motor als regelaar kunnen een beduidend hogere stroom aan. Mijn nieuwe accupakket ook.

    Ik wil vooral meer trekkracht om nog veiliger zwaardere zwevers naar boven te kunnen slepen. Het zwaarste wat ik tot nu toe gesleept hebt zijn zwevers tot 10 a 12 kg gewicht.

    Een propeller met een grotere diameter heeft niet echt de voorkeur. De bodemvrijheid met de 18" prop is 8 cm. het veld waarop ik vlieg is vrij hobbelig. Bij een grotere diameter prop zou ik het landingsgestel moeten vernieuwen door een hogere variant.

    Wat zou een goede propeller keuze zijn en vooral ook waarom?
    * een ander merk?
    * iets met meer spoed?
    * een 3 blads?

    Graag jullie advies.

    Nb ik gebruik het model alleen om te slepen.
    Hieronder het model in actie bij het slepen van een 6meter ka6
    [media=youtube]ti-bY5dGvgw[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    advies?

    Ik wil bovenstaande vraag nogmaals onder de aandacht brengen.
    Wie kan mij hierbij helpen?
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi rupke,

    Mooie sleper, ik heb er ook naar zitten kijken. Heb je deze zelf gebouwd?

    Qua aandrijving denk ik dat je al redelijk aan de max zit, zeker wat de lipo's betreft en in iets mindere mate de regelaar. Je zou nog kunnen overwegen om iets grotere wielen te plaatsen (grondspeling) en dan een 19x10 te gebruiken, zal nog net iets meer trekkracht geven.
    Wat je ook kunt testen is een 19x10 Freudenthaler carbon-klapprop. Ik sprak een Duitser die met carbon klapprops erg goede ervaringen had op een sleper (qua rendement), maar moet het zelf nog testen.

    Maar de 3600mAh 20C lipo's gaan dat niet leuk vinden. Hoewel het strikt gezien binnen de specs valt, is mijn ervaring dat 20C lipo's in de praktijk bij 15C echt wel aan het einde van hun latijn zijn. Met de 5000 Nano's gaat het waarschijnlijk al beter (hoewel de nanotechs vooral in 65C goed zijn, de andere varianten vallen wat tegen).
    Wel even de motortemperatuur in de gaten houden. Log je die ook mee? Als de koeling in orde is zou het prima moeten gaan, maar meten is weten :)

    Eerlijk gezegd denk ik niet dat meer vermogen echt veel gaat helpen. Slepen van zwevers die meer dan 2x het gewicht van de sleper hebben is zeker niet gemakkelijk, daarvoor heb je 2 ervaren en op elkaar ingespeelde piloten nodig. Maar daar vertel ik je niets nieuws mee...
    Bij een zo scheve verhouding heeft de zwever zoveel in te brengen op de vliegrichting, dat ieder stuurfoutje afgestraft wordt. In Dalfsen merkte ik dat ook bij het slepen van 18kg zwevers met de 8kg Rascal. De Fox-team mannen adviseerden me een langere sleeplijn, dat zou helpen (30a32mtr) om die invloed ietsje te beperken. Maar dat heb ik nog niet getest...

    Groet,
    Gerben
     
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik ben het helemaal met Gerben eens dat bij deze grote verschillen in massa alleen ervaren vliegers het verschil kunnen maken. 1 ding heb ik echter nog niet gehoord: vliegsnelheid. Aangezien jouw Telemaster behoorlijk licht is bestaat het risico dat de zwever meer vliegsnelheid nodig heeft dan de sleper. Je kunt dus extra veiligheid creeren door voldoende sleepsnelheid te houden. Uiteraard gaat dit ten koste van je klimsnelheid maar veilig boven jomen is belangrijker dan hard klimmen. Of een 18x12 prop daarvoor nodig is weet ik niet.

    Max
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Max,

    Met die 2kw+ en 125kmh pitchspeed is er voldoende snelheid voorhanden om vrijwel alle typen zwevers omhoog te krijgen, daar ben ik niet zo bang voor.

    Gerben
     
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hi Rob

    Misschien valt hier ook nog iets te halen: Elektro-Propeller.

    Opm. de Ka6e van Geert is 5 meter en geen 6, het gewicht klopt.
    Hij heeft een vleugelprofiel puur voor thermiek(HQ3-HQ3-HQ Winglet) dus, dat sleept ook nog iets gemakkelijker.

    Groetjes,

    Har
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Regelmatig kloppen beide, maar is de praktijk net even anders uitgevoerd als de theoretische variant.


    Rick
     
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Daarbij heeft de praktijk te maken met aanzienlijk meer variabelen.

    Kerstgroet,

    Harry
     
  9. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    iedereen bedankt voor het advies.
    Ik heb er uiteindelijk iets grotere wielen onder gezet (rond 150 ipv rond 125).
    Ik had nog een 20x10"Menz-S propellor liggen. Deze zit er nu op.
    Mocht ik een keer een nieuwe kopen dan wordt het waarschijnlijk een 19x10"

    Bij een verse accu en de eerste paar tellen van de start trekt dit 95A. Eenmaal in de lucht (verticaal aan de prop naar boven, Er was even geen model om gesleept te worden.....) gaat dit terug naar 75 a 80 A.

    De accu van 3600mah en het beperkte aantal C kan dit niet leveren. Hij stort helemaal in. Met het nieuwe 5000mAh pakket (en de hogere C) gaat dit wel.
    Ik zal de logfile binnenkort uitlezen en de resultaten delen.
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ben benieuwd of je regelaar dit gaat trekken bij het slepen....
     
  11. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    @ Gerben, ik begrijp je zorg, wellicht is het verstandig als ik een thermokoppel aan de regelaar vast maak. Dan kan ik middels de unilog en de telemetrie altijd zien wat de temperatuur is. De koeling van de regelaar ga ik ook nog eens bekijken. Wellicht is er nog meer lucht langs te jagen.
    een alarm op de motorstroom zetten is ook nog een optie. (op bv 70A). Ik kan dan eenmaal in de lucht gas minderen tot een veilige waarde.
    Ik wil het extra vermogen vooral gebruiken om sneller los te komen van de grond (bij het slepen) . Het veld waar ik op vlieg is helaas geen biljartlaken...

    Ik heb deze CNC telemaster overigens zelf gebouwd. in 2006-2007. Hij vliegt sinds de zomer van 2007. Al die tijd al op een E-motor.
    Wellicht kom ik in april naar het electrosleeptreffen in boxmeer.
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Rupke,

    Gas reduceren is een slechte optie. Als je het gas reduceert, moet de regelaar het volle vermogen nog steeds schakelen, alleen veel vaker dan bij volgas en wordt dus warmer.
    Dan kun je beter de regelaar volgas laten staan, wordt hij minder warm als bij gereduceerd gas.

    Zou leuk zijn als je erbij kunt zijn in Boxmeer, ik wil de CNC Telemaster wel eens in actie zien. Vind het een gave sleper, heb er al vaak naar gekeken ;)

    Gerben
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Minder gas geven om leven van regelaar te vergemakkelijken werkt averechts, maakt het leven voor de regelaar zwaarder dan wanneer hij gewoon op 100% (over)belast zou worden. Zie
    Castle Creations | FAQ: General
    -> 6. Can I control how much current passes through my speed controller by limiting full throttle travel

    Bij half-driekwart gas moet de regelaar harder werken (los van het al of niet terugregelen van stroom met uitslagbrenzing).
    Uitleg door Bruce Abbott:
    looking for a 6S small motor. Ideas? - Page 2 - RC Groups

    Martyn McKinney, Steve Neu and notably Bruce Abbott wrote some clever answers in this thread, also addressing input capacitor temperature and why life is easier on a controller at WOT:
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1504410

    Uitleg van timing, door o.a. Bruce Abbott
    What IS timing? - RC Groups

    Lucien Miller (Scorpion USA) over derating/overdimensioneren van motoren, accu's, regelaars en elektronica in het algemeen, een goede gewoonte/praktijk. Te beginnen bij ... Then there is the 80% rule (of thumb) ... en verder
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 928 - RCG
    en hier ook
    About de-rating controllers and motors, het relevante stuk tekst begint bij for everyone else:
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RCG


    de-rating derating
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2014
  14. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    Ron en Gerben bedankt voor jullie adviezen. Ik had niet in de gaten dat een regelaar zwaarder belast kan worden bij het minderen van gas. Met jullie links naar de theorie een duidelijk verhaal waarom dit wel het geval is.

    Ik ben met de propeller nog 1 maatje teruggegaan.
    Er zit nu een propeller Hepf 19*10 (fiala) op.

    Met de Menz S 20x10 trok in de start (met verse accu) 95 Ampere. (4,2kW) Dit ging in de lucht terug naar 75 a 80 Ampere (3,4kW). stijgsnelheid van alleen de telemaster was 26 m/s bij 7800 rpm.

    Met de Fiala 19*10 trek ik in de start (met verse accu) 75 ampere. Eenmaal in de lucht 60 a 65 Ampere. Kwa vermogen 1e paar tellen na de start 3,4 kW. eenmaal in de lucht 2,8-2,9kW
    Stijgsnelheid van alleen de telemaster was 23 m/s bij 8100 rpm.
    Bij het slepen van een ASW17 (4,2 meter) was de stijgsnelheid nog 12 m/s.

    Met de 19*10 propeller ben ik erg tevreden. Mooie vermogens grafieken en voldoende marges voor langdurig gebruik.
    Tbv voldoende bodemvrijheid van de propeller ben ik met de wielen 1 maatje groter gegaan. van rond 125mm naar rond 150mm.

    Groet,
    Rob
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam

Deel Deze Pagina