Propellor schiet los bij starten motor met startmotor

• Topicstarter Topicstarter gillis
  • Startdatum Startdatum
G

gillis

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben zojuist begonnen met een nieuwe hobby en heb gisteren dan ook een oude 2de hands brandstof vliegtuig gekocht.
Alles lijkt te werken. Alleen het aanzetten van de motor met een 'ook aangeschafte startmotor' wil niet helemaal lukken.
Het is zo dat de de start motor tegen de klok in draait. De propellor draai je vast met de klok mee met een paar ringen en een bout. Als ik nu de startmotor tegen de conus die voorop de propellor zit hou en hem laat draaien, draai ik zo de propellor los van de as.
Ik heb de propellor echt heel vast gedraait. als ik hem vaster zet draai ik vast schroef draad kapot, dus is er iets wat ik fout doe?
Moet je een bepaalde druk uitvoeren met de startmotor om te zorgen dat de propellor niet los schiet? Hoop dat iemand wat goede tips heeft.

de onderdelen van het propellor gedeeldte zijn overigens.

eerst een grote ring van 7 cm doorsnede, vervolgens een klein ringetje dat beetje bol loopt, daar zit de propellor tegen aan die je vast zet met een soort lange bout waar je aan beide kanten iets in kan draaien. aan de voorzijde van deze bout komt vervolgens een conus.

bedankt,

@ Gillis: Waarschijnlijk is je motor "verzopen", gloeiplug eraf draaien en leeg maken. Dan zou ik zeggen, opnieuw proberen...... Maar niet in dit geval. Ik denk dat je geen ervaring heb met (methanol ??) motoren, niet alleen is he een "kunst-(je)" om ze af te stellen , maar het kan ook nog eens zeer gevaarlijk zijn. Er staat juist een thread ergens op het forum van iemand met een slagaderlijke bloeding door een prop en talrijke andere ervaringen van bloedelijke aflopen.

Advies; ga naar een club of haal er in iedergeval iemand bij die meer ervaring hebt.

succes,
cor

Ik ben niet zo'n ervaren vliegtuig bouwer, maar moet die prop niet direct tegen de grote meenemer, die op de motor zit, geschroefd zitten. Daarna het kleine ringetje met de moer???

Heb je misschien een foto van het geheel (los en vast)?

de onderdelen van het propellor gedeeldte zijn overigens.

eerst een grote ring van 7 cm doorsnede, vervolgens een klein ringetje dat beetje bol loopt, daar zit de propellor tegen aan die je vast zet met een soort lange bout waar je aan beide kanten iets in kan draaien. aan de voorzijde van deze bout komt vervolgens een conus.

bedankt,

Maak daar eens een foto van.

Een prop die vast zit gaat niet zomaar weer los.
En motoren beter zonder starter starten , is veel gezonder voor de motor .

Een motor die goed is ingestelt springt ook zonder starter aan.
Wel een rondhout nemen met een stuk waterslang er overheen om aan te werpen.

Mvg Johan

Gewoon aanslingeren...
Zou je dit met een kaal stuk hout doen, heb je kans de prop te beschadigen. Doe je er een tuinslang omheen, dan blijft ie mooi.

Hoe gaat dat precies??

Je moet bij een club gaan met brandstof kisten .
Daar hebben ze ook de ervaring en helpen je zo op weg.

ook het leren vliegen met brandstof vliegtuigen gaat alleen goed via een club anders is hij zo kapot en heb je een groter probleem als een niet startende motor .:mrgreen:

Als je onder je naam zet waar je woont is het ook makkelijker te zeggen waar je heen kan gaan.

Mvg Johan

Allereerst: Het is een heel goede suggestie om de hulp in te roepen van iemand die genoeg ervaring met modelmotoren heeft, maar voor het geval je niemand hebt:

Dan heb je inderdaad de propring verkeerd zitten. Die moet niet achter de propeller, maar vóór de propeller, dus niet tussen de achterplaat van de spinner en de prop, maar tussen de prop en de propmoer.

Je loopt inderdaad een groot risico dat, als je motor verzopen is, in de zin dat hij te vol met brandstof zit om goed rond te draaien, dat je dan met een startmotor de zuigerstang molt. Als de motor zó erg verzopen is noemen ze dat in het Engels dat hij 'lockt'. Een vertaling zou daarvoor zijn dat hij blokkeert. Probeer dus altijd vóór je de startmotor er op zet, of je de propeller goed met de hand rond kunt draaien om zo te controleren of hij niet blokkeert. Blokkeert hij wél, draai dan de propeller rond (of als dat niet luktom dat hij blokkeert, draai hem heen en weer tussen de uiterste standen, terwijl je het model in een andere stand houdt. Welke stand, dat hangt af van het type motor en de manier waarop hij ingebouwd is (met de cilinder hangend of niet). Het kan zijn dat je het model op zijn kop, met de staart omhoog of opzij moet houden. De bedoeling is dat de overmatige brandstof uit de motor kan lopen. Hij loopt dan vaak in de demper, dus hou hem ook met de staart omlaag om de brandstof uit de demper te laten lopen.

Een motor kan ook verzopen zijn als hij niet blokkeert, maar wel te nat is. Misschien staat hij te rijk (m.a.w., de brandstofnaald staat te ver open), maar het kan ook zijn dat de plug niet goed brandt. Dus, demonteer de plug en test die in de plugklem. Het beste is als hij tussen geel en oranje in fel brandt. Als hij eerst even sputtert voor hij goed gaat branden was je motor verzopen. Als hij niet goed brandt is óf je accu leeg of niet goed, of je plug kapot. Koop een nieuwe plug en test weer. Als hij het weer niet of niet goed doet moet je je accu verdenken, dus opladen en weer testen. Doet de plug het dan nog niet goed, dan heb je of niet goed geladen (je hebt het niet goed gedaan of je lader is niet goed of kapot), of je accu is kapot. Overigens: zorg dat je de juiste plug hebt, dus zeg dat tegen de modelbouwwinkelier zodat hij je een goede geeft. In mijn ervaring is een Enya 3 bijna altijd goed, maar ik heb vooral ervaring met lijnbesturingsmotoren.

Het zou trouwens sowieso wel handig zijn als je aangeeft wat je voor motor hebt: merk (bijv. OS), type aanduiding (bijv. FSR of FP) en aanduiding voor de grootte van de motor (bijv. 25 of 46), en hoe je motor in het model ingebouwd zit. Misschien kunnen we dan betere tips geven. De maat van de prop moet ook bij de motor passen.

Als de plug goed brandt hou je voor je die weer monteert het model ondersteboven om overmatige brandstof er uit te laten lopen terwijl je aan de prop draait.

Dan het monteren. Ik zou eerst eens de spinner (de combinatie van dat conusvormige ding en de even grote achterplaat) even weglaten. Zet de prop tegen het ribbelige deel van de motor aan, Ik noem dat de propmeenemer, en wel zo dat als je de prop met je vinger voorzichtig tegen de klok in draait, dat het ene blad ongeveer op "2uur" en het andere op ongeveer "8 uur" staat. Doe er dan de platte ring op en de propmoer en draai vast zonder dat de propeller verplaatst. Check of hij in de goede stand staat en doe het anders opnieuw.

Je moet een motor net zo goed zonder startmotor te kunnen starten. Voor de veiligheid kun je dat het beste niet met je vinger doen, maar met een startstok (in het engels een chickenstick genoemd!). Pak een stukje van 7-8cm tuinslang en zoek een stevig stokje van ongeveer 20cm lengte dat er in past zodat de slang er stevig om heen zit.

Draai vervolgens de carburateur (gasregeling) helemaal open en de brandstofnaald HELEMAAL dicht en sluit de accu nog niet aan. Zet de prop in de '10 over acht' stand. Giet of spuit met een klein flesje o.i.d. de luchtinlaat (van de carburateur) éénmaal helemaal vol (als de prop niet goed staat blijft de brandstof de motor inlopen, het moet maar een klein beetje zijn). Draai met je vinger de prop een aantal keren linksom. Ik noem dat 'primen'. Sluit dan de accu aan, pak een blad van de prop met je hele hand vast en beweeg de prop voorzichtig tegen de klok in. Als alles goed is moet je voelen dat er iets tikt, namelijk als de brandstof door de plug ontbrandt.

Draai dan de caruburateur net niet dicht (er moet een opening in de vorm van een nieuwe maan te zien zijn) en de brandstofnaald 2 tot 2,5 omwentelingen open (tegen de klok in). Hou de startstok met je dominante hand (rechts als je rechts bent) vast aan de kant waar het tuinslang niet zit, en hou het deel waar de tuinslang om zit tegen het propellerblad dat 'op 2 uur' staat terwijl je de romp ven het model met je andere hand goed vasthoudt.

Druk vervolgens met een snelle beweging de prop met de startstok tegen de klok in. Als alles goed is moet de motor nu starten. Probeer heel rustig of je de carburateur verder open kunt draaien zonder dat de motor gaat sputteren of afslaat. Het brandstofmengsel afstellen met de brandstofnaald is weer een ander verhaal. Draai de naald (met lopende motor en open carburateur) eerst verder dicht (met de klok mee, de motor gaat dan armer lopen) om te kijken of het toerental toeneemt. Als dat NIET zo is kun je beter eerst de naald een stuk verder opendraaien, dus rijker zetten, want van te arm lopen kan de motor vastlopen en-of kapot gaan. Je motor loopt te arm als je het model met de neus omhoog houdt en het toerental loopt terug. Hij loopt te rijk als het toerental afneemt.

Als je je startmotor toch wilt gebruiken heb je de spinner nodig om hem tegenaan te houden. Als je startmotor echter tegen de klok in draait (waarmee ik bedoel dat hij probeert de prop als je voor je model zit en dus tegen de voorkant van je motor aankijkt, linksom ofwel tegen de klok in te draaien), en je de propellermoer met de klok mee vast draait (wat moet) kan het niet zo zijn dat je met de startmotor de prop los draait. Hij moet dan juist vastdraaien. Een startmotor is een gelijkstroom motor, dus de draairichting hangt van de plus en de min af. Probeer eens de startmotor andersom aan te sluiten. Het resultaat moet zo zijn dat hij de propeller

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.

Laatst bewerkt:
Startmotor en -accu niet gebruiken als beginner! Je kunt je motor ermee kapot maken en je zult nooit feeling voor motoren ontwikkelen.

Zoek deskundige hulp die goed naar de 2e hands motor kan kijken, en afstellen, idem radio-apparatuur en inbouw checken, en je helpt bij starten en landen, anders zal het een frustrerende, gevaarlijke, tijdrovende,crashende (binnen 10meter na de start) en dure hobby worden. Hoe oud is de radio-apparatuur? Jaar niet gebruikt -> dan nieuwe accu's in zender en voor ontvanger.

Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL&B
Modelvliegen op Airtoi - RC model Airplanes in Amsterdam
-> clubs
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina
-> clubs

Lees ook de beginnersfaq, veel nuttige informatie

Echt super bedankt voor alle tips. Waardeer ik enorm. Wat een lange verhalen :)
De propellor zat inderdaad verkeerd gemonteerd. nu zit hij mooi vast.
Vanmiddag het hele motortje uit elkaar gehaald en flink schoongemaakt.
De bevesting op het vliegtuig voor het motortje zag er ook erg slecht uit. Gelijk maar vervangen.
Ik had enige moeite met het afstellen van de carb, maar na paar keer verschillende instellingen geprobeert te hebben heb ik de juiste gevonden.
Hij slaat mooi aan en inderdaad... een start motor is niet echt nodig.
Een stok met een doek eromheen en hoppa hij is aan :)

Heb ik eigenlijk nog 3 vraagjes wat betreft de motor en servo's
bovenop de carb zit een schroef die volgens mij alleen zorgt dat de luchtinlaatklep gefixeerd zit en en dus een min en max positie heeft. Klopt dit?
Verder weet ik niet goed hoe ik de motor uit moet zetten. Ik trek nu gewoon de brandstof slang eruit of knijp het slangetje vanaf uitlaat naar de tank dicht (neem aan dat dit slangetje zorgt voor druk in de benzine tank?)

En dan nog de servo's. Die trillen soms een beetje, ook al doe ik niks.
Ze bewegen misschien maar 1 mm, maar je hoort het duidelijk. Is dit normaal of ligt dit aan de zender/ontvanger? Het is alleen wanneer de zender aan staat.

Ik kan nergens het merk van de motor vinden. Hij klinkt als een 6.5cc en voorop staat N.S. Ik zag aan de binnenkant geen zuigerveren ofzo.
Er zit een carb op met aan de zijkant een afstelschroef. en een brandstof ingang. verder zit er een uitlaat op met daar een slang terug naar de tank.
Wat overigens ook opviel is dat de krukas langs de onderkamer van de motor heeft geschuurd. er zit daar veel slijtage aan de wand. Inmiddels raakt hij hem door al die slijtage niet meer lijkt het. De as zelf is helemaal recht. Ook de compressie lijkt goed. Zag niet echt krassen in de cillinderwand. Ik zag ook nergens pakkingen tussen de onderdelen. Alleen in de onderbak (gat waar je de krukas kan zien) Is dit normaal?

thanks again

Ik heb een paar foto's gemaakt. Ja ja echt heel oer lelijk ding, maar ja voor 200 euro compleet met zender, ontvanger, accu's, startmotor, powerpanel, kabels, charger en gloeispiraal valt dat wel mee toch?
Nu nog gaan vliegen :)

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb er geen verstand van, maar je zet een motor toch uit door de carburateur helemaal dicht te draaien? En over de servo's, dat kan verschillende oorzaken hebben. Heb je een 35Mhz of een 2.4GHz zender? Het zou nl storing kunnen zijn.

1: klopt , misschien nog een slag uitdraaien zodat de carb. dicht kan en de motor uit gaat .

2:standaard servo,s trillen wel vaker rond het middelpunt. hier zou ik mij geen zorgen over maken.
Wel altijd de zender eerst aan en als laatste uit anders kan het gebeuren dat de servo,s in een keer op voluitslag gaan en iets kapot trekt.

3: is normaal dat er geen pakking tussen zit bij de methanolers.

Mvg Johan

gillis zei:
... een start motor is niet echt nodig.
Een stok met een doek eromheen en hoppa hij is aan :)

Doe liever een stuk slang om de stok. Doek zal kapot gaan en ... doek bij iets dat snel ronddraait is niet verstandig.

gillis zei:
Nu nog gaan vliegen :)

... bij een club! Want anders ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Back