propellor

• Topicstarter Topicstarter DasModel
  • Startdatum Startdatum
D

DasModel

Guest
Ik snap de aanduidingen van proppelors niet goed: wat betekent bv. 13x7 of 2.5x10?
En nu ik toch bezig ben: wat is het verschil tussen een brushless inrunner en brushless outrunner?

uhm nee kvind geen enkele thread waarin er een duidelijke uitleg staat

eerste cijfer staat voor de lengte van de prop(bijna altijd in inches slechts een enkele keer in centimeters)
tweede cijfer staat voor hoe ver die 'vooruit' komt per omwenteling dus voor de luchtverplaatsing.
Denk dat het aangegeven is in inches maar zeker weten doe ik het niet

Beter om te zoeken naar berichten dan naar complete threads (optie in zoekscherm) , dan zie je door de bomen het bos niet meer. Lees mijn antwoord hier, en de andere antwoorden natuurlijk ook:
www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=38751

Brushless inrunner is een gewone borstelloze motor, bij een outrunner draait de behuizing:
www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax

Uitleg brushless/borstelloos door ondergetekende:
www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=36254

Animaties en simulaties van brushless/borstelloze inrunners/binnenlopers en outrunners/buitenlopers:
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=216928

Het staat wel ergens vermeld maar ik weet ook niet meer precies waar, afijn:

Als je bijv. een propellor hebt met de maten 9x6 dan is de 9 de diameter van de prop (negen van de tien keer is dit in inches, dus dat is 9 x 2,54 cm = 22,86cm)
en de 6 is de afstand (ook weer in inches)die de propellor vooruit komt in 1 hele rotatie.

Groetjes, Jesse.

PS: over die brushless motoren, ik weet het wel maar ik ga niet alles voorkauwen, ff googlen en dan weet je het zo :wink:

Ik snap denk ik bijna de basis van modelbouw maar snap nog 3 dingen niet

1)Als voorbeeld mijn 1.5m Extra 330. Het vliegtuig weegt geschat 3KG vliegklaar (opgave fabrikant + 10%) en we nemen de 1/6 verhouding voor het gewicht van de motor. 3000g / 6 = 500g. Ik heb een motor van 460g erin zitten nu omdat deze goed genoeg is een een grotere meteen veel zwaarder is. Ik wil veel vermogen dus probeer rond de 3,5 W per motor gram uit te komen. Dus 460g * 3,5 = 1610W vermogen.

Dit las ik ergens in een FAQ op deze site. Ik snap niet hoe hij aan dat vermogen komt, ik dacht dat vermogen=spanning*stroom was.

2)Ergens anders las ik dit
Propsnelheid wordt dan:
rpm/60 x spoed (in inch) x 0.0254
= rpm x spoed / 2362

Als het vliegtuig een overtreksnelheid = minimale snelheid heeft van 10 m/s:
10.000 toeren met een 8x4 prop:
propspeed = 17 m/s is "maar" 1.7 keer overtreksnelheid.
Neem je een 7x6, dan heb je :
propspeed = 25.2 m/s = 2.5 keer overtreksnelheid. Dat moet dus prima gaan.

Als ik deze berekening maak kom ik respectievelijk aan 14m/s en 18m/s en niet aan 17 en 25.2. Kan iemand mij uitleggen waar ik in de fout ging?

3)Wat is het verschil tussen trekkracht en vermogen?

Back