Propgat opboren, tips?

Ik heb een grote 32/18 Menz prop met een gat van 10mm, moet naar 20mm voor de propmeenemer van de TC vertraging (grote Tijger)
Houtboren centreren niet in een bestaand gat, mijn grootste ijzerboor (die wel centreren), is 12 of 13mm.
Toch maar een ijzerboor van 20mm kopen (met een smalle schacht) die past in mijn boorkolom?

Mmh, iemand zoeken met een draaibank geen optie? das de mooiste oplossing.. anders langs een werktplaats oid gaan. willen ze vast wel helpen als je uitlegt waarvoor het is(niet aan de receptie.. gewoon even ''achterom'' lopen:) )

Of je maakt een malletje en spant het ding in op een kruistafel op een boorkolom.. dan heb je geen centrerende boor nodig..

Een houtboor zal altijd gaan zwabberen als er al een gat in het materiaal zit.

+ een boor van 20mm in doorsnee, die is ook vrij lang..

Opspannen in een kolomboormaschine met hulp van een stuk 10 mm as zodat het gat precies onder de boor zit .

En dan langzaam met een Förstnerboor op hoog toerental door boren.

Mvg Johan

Johan
Dat lijkt me wel wat.
Ik heb sinds kort (eindelijk!) een klein draaibankje.
Daar kan ik een 10mm asje draaien en maak daar een centerpunt IN. Het asje zodanig losjes dat je hem er weer makkelijk uitdrukt met de Forstnerboor in de kolomboor.
Johan, je hebt wel vaak goede tips, tks!
Nou nog ff zo'n boor kopen....

Deze boren vind je bij de praxis , of per stuk of per setje van 5 verschillende maten .

De losse hebben een betere qualiteit .

Mvg Johan

Opspannen in een kolomboormachine met hulp van een stuk 10 mm as zodat het gat precies onder de boor zit .

En dan langzaam met een Forstnerboor op hoog toerental door boren.

Mvg Johan

Als de centerpunt niet ondersteunt wordt, dan kunnen die boren ook gaan slingeren.
Mij is het met een combinatie van bovenstaande adviezen weleens gelukt:
-een klauwplaat centreren onder een kolomboormachine
-daarin rondhout opspannen waar prop strakt om past
-in dit geheel het gat boren met veel toeren en weinig druk (zonder klauwen te raken!)
He door traagheid van forum al achterhaald, in draaibank had ik niet genoeg vrije ruimte.

Laatst bewerkt:
Yep.
Overgenomen van iemand.
Ik heb gisteren ook 2 extra props besteld bij Jack Schepers, maar die komen met 20mm al voorgeboord neem ik aan, zal het ff sjekken.

Behalve de allerkleinste (7x6, Webra Record 1,5), boren wij props nooit (meer).
De enige manier om ze goed gecentreerd te houden lijkt ruimen te zijn.

Ik weet niet wat er voor jouw maat aan ruimers verkrijgbaar is, maar ik zou daar toch ook nog even naar kijken.

Richard, zoek even naar een getrapte boor, vaak zijn de trappen niet erg hoog (per trap), maar 20mm is een standaard maat waar die boren vaak eindigen, dan druk je 'm er gewoon helemaal door, als je vaker met 20mm as zit, kun je die blijven gebruiken.

Tussen trappen zit ook een schuine kant, zoals voorkant metaalboor, die zoekt zich, daarbij zal boor zich ook zoeken op trap met diamater van huidige gat, gewoon even onder kolomboormachine dus, zal netjes in het midden blijven :thumbsup:

Richard,
Volg de tip van Jetpropdlx op (bestaande gat opvullen). De centreerpunt zit niet voor niets op zo´n boor. De enige boor die je kunt gebruiken om een bestaand gat in hout(!) op te ruimen is er een met een voorloop ter dikte van het bestaande gat.
Goed inspannen, die tonboren vreten nogal, en druk op de boor houden. Vooral niet proberen het gat in twee keer te boren. Dus niet de boor halverwege terug halen om de spanen te lossen.
GrRené

Back