Hallo allen.
Kreeg vandaag tot mijn verwachting de bestelde Extra 300 binnen.
Wat een schitterende kist vind ik het.
Nog nimmer zo'n model mogen hebben, en ik ben er nu al gek mee.
Afgelopen middag maar met de bouw ervan begonnen.
Nu stelt het bouwen van Parkzone toestellen niet erg veel voor zoals de meesten van jullie al wel weten.
Maar omdat ik nogal een pietlut ben en graag secuur werk, neem ik er de tijd en aandacht voor om bepaalde zaken van de elektronika een nette plaats te geven.
Ik steek er een HiModel 60A regelaar in met een 1450KV Brushless outrunner met 9x7 prop.
Lipo wordt een Turnigy 3S 2200Mah 40C pack.
Servo's zijn alle vier nog origineel en voldoen naar mijn wensen.
Ik merkte vanmiddag gelijk al dat de ruimte tussen voorzijde Cowl en brandschot behoorlijk was.
Vergeleken met mijn Warbirds was het een flinke ruimte binnen in de Cowl.
Vanaf het brandschot tot aan de voorzijde van de Cowl moest ik dus een behoorlijke afstand overbruggen om de motor met prop precies de juiste ruimte te geven zonder aan te laten lopen met de rand van de Cowl aan de voorzijde.
Dacht niet dat het 1.2.3 op te lossen was, maar gelukkig had ik nog een upgrade motor mount liggen van een Mustang.
Die alu mount in combinatie met een andere alu mount deden precies het werk.
Met een drietal opvulringen heeft de prop nu een aantal millimeters afstand tot de rand van de Cowl.
Het past perfect en ziet er ook nog eens gelikt uit.
Wat me ook opviel was de toch wel krappe ruimte binnen in het toestel.
Dus de ruimte onder de kap zeg maar.
Moet toch al snel een ontvanger, regelaar en Lipo pack in kunnen.
Dat werd dus te krap allemaal.
Met wat 'droog' testen heb ik het CG kunnen vinden in combinatie hoe de elektronika er het beste in kan.
En omdat de ruimte binnen in de Cowl zo gigantisch is, kon ik heel mooi de regelaar van 60A onder de motormount plaatsen en fixeren met klitteband en trekbandjes.
Het valt allemaal netjes binnen de Cowl en zo zie je er niets van.
Ook krijgt de regelaar zo maximale wind koeling omdat er aan de voorzijde van dit toestel een hele nette opening zit om de wind door te laten.
Het CG komt zo perfect uit, want ik hoef de Lipo niet eens erg ver in de voorzijde van het toestel te duwen.
Daarna nog bezig geweest om de voorzijde van de beide vleugellijsten te voorzien van zwarte tape om beschadigingen te voorkomen tijdens slechte landingen.
Oja.....ik heb ervoor gekozen om het landings gestel eronder uit te laten.
Toestel gaat vliegen dmv handstart en landen gaat gebeuren op haar buikje in het gras.
Zo doe ik het ook met mijn Warbirds en andere toestellen en dat bevalt mij erg goed.
Persoonlijk vind ik zo'n landings gestel wat ontsierend werken en......waar wij vliegen is het lastig landen met zulke kleine wielen.
Er grotere wielen onder zetten zoals ik wel bij mijn Corsair heb gedaan vind ik bij deze Extra 300 niet doende.
Al met al ben ik heerlijk bezig geweest en het bouwen van dit toestel is erg prettig.
Morgen maar weer eens verder met de bouw.
Sleutelen bij kunstlicht vind ik niet wat.
Vr Gr E