Prophangen met parkzone Extra 300

Hallo allen.
Ik heb een vraagje voor de kenners van het alom bekende prophangen.
Ik wil me een Bare Bone Parkzone Extra 300 vliegtuig gaan aanschaffen.
Wil ermee gaan leren prophangen.
Koop me dan een leeg toestel waarin ik zelf een eigen gekozen set up in steek.
Wil het toestel gaan vliegen op een Turnigy 3S 2200Mah 40C Lipo pack.
Het enige waarmee ik zit is de motor en propmaat.
Kan iemand met de nodige ervaring mij vertellen welke motor en welk KV gehalte en welke propmaat ik er het beste in kan steken om zo het prophangen het beste aan te leren.
Natuurlijk wens ik ook gewoon met het toestel rond te willen kunnen vliegen.
Hoor graag van jullie.
Vr Gr Erwin

origineel ben ik een helicopterman, dus het kan zijn dat de theorie wat mist nu het over vliegtuigen gaat :mrgreen:

Maar, hoe zwaar is het model wat je wilt halen?
aangezien je bij deze je lipo als leidraad aangeeft, denk ik dat je op een redelijk klein toestel uitkomt..

De PKZ extra 300 is niet echt een 3d kist omdat deze een vrij hoge vleugelbelasting heeft , anderzijds wel een ideaal toestel om bepaalde figuren me te leren.

Wil je er toch mee gaan prophangen zul je in eerste instantie de prop moeten vervangen door één met een lagere spoed en best ook een iets grotere diameter, bvb een 11x5,5 of een 12x4

de standaard setup voldoet op zich al zeer goed

Heren.
Bedankt voor jullie advies en input.
Ik heb me inmiddels een Parkzone Extra 300 besteld als Bare Bone.
Zal er eens goed voor gaan zitten om te kijken welke motor ik erin ga steken, maar zal er eentje zijn rond de 1000KV en met propmaat 12 inch.
Dat wordt genieten straks van de lente met die kist.
Vr Gr Erwin

Even ter info (misschien heb je er wat aan): op mijn funcub van ruim 1 kg zit 1020 kV en 13x4 op 3S 2200 mAh en kan prophangen. Dit is een vrij efficiënte combi en zal het ook op zo'n kistje wel aardig doen, zeker als deze onder de 1 kg zit!

Dank voor je input.
Ik verwacht dat de Extra 300 straks rond de 800 gram zal gaan wegen.
Ik heb vandaag een 900kv motor binnen gekregen.
Wil er een 11x7 prop opzetten denk ik.
Maar zal er tegen de tijd als het vliegtuig echt vliegt wel wat mee gaan spelen.
Wellicht zal een grotere prop dan de 11x7 ook wel kunnen.
Vr Gr Erwin

Ah ok, da's een mooi gewicht dan. Ik ben er dan wel vrij zeker van dat je op iets grotere prop uit gaat komen. Misschien iets van een 12x6 of minder spoed nog. Want voor prophangen heb je wel een kleine spoed, grote diameter nodig. Anders gaan de bladen stallen als je vliegtuig stil hangt, en komt de stuwkracht pas als je eigen snelheid hebt.

Jipieeeeeeeeee.
Kreeg vandaag een mailtje dat mijn bestelde Parkzone Extra 300 bare bone onderweg is.
Heb erg veel zin om te gaan bouwen en verwacht dat het toestel snaarstrak haar kunstjes zal vertonen.
Ben eigenlijk alleen maar de Warbirds, zoals Mustang,Corsair en Hell Cat gewend en daarmee vlieg je toch anders.
Mede door de grotere roervlakken zal de Extra 300 messcherp sturen vermoed ik.
Hoop volgende week de Maiden ermee te kunnen maken.
Ook miene Hype Wow Hotliner staat nog in de rij voor haar Maiden vlucht, dus heb nog wat in het verschiet.
Fijn weekend allen.
Vr Gr Erwin

Hey Erwin.

Veel s6 met de maidens.
Zal wel lukken, het is in de beginne mm bewegingen met de stiks, vliegt het als een warbird, later kan je meer uitslag met de stiks maken en word het een echte acrobaat.

Johan.

Hoi Johan.
Bedankt kerel!!
Het is nu alleen nog wachten op beter weer om straks de Maidens te maken.
Op zich vandaag een hele mooie dag gehad, maar het gras is hier zeiknat en als ik wel iets niet prettig vind is het een net nieuwe kist neerzetten op dat drekkige natte gras.
Dus daarom vandaag alleen maar wezen rondvliegen met mijn QuadCopters. (Gaui 500X en Gaui 330X-S met schaalromp)
Die zijn in vertikale positie neer te zetten op het korte natte gras en lijden daar weinig onder.

Ik ben erg benieuwd hoe die Extra 300 straks gaat vliegen.
Ondanks dat ik hoorde dat deze Extra 300 niet echt een prop hanger is, zou het toch wel moeten kunnen.
Maar figuren zoals meskant en barrel rolls zullen vast geen enkel probleem zijn met dit toestel.
Ik steek er eerst voor tijdelijk een Brushless outrunner in van 1450KV.
Zet er een 9x7 prop op en daarmee gaat zelfs een Parkzone Mustang eindeloos vertikaal omhoog mee.
Dus snelheid zal de Extra 300 straks meer dan genoeg hebben en kan zo lekker wennen aan hoe de kist vliegt.
Het vliegen van de verschillende figuren zal met dat overschot aan vermogen dan ook makkelijk te doen zijn.
Later gaat er een 900KV motor in met veel grotere prop.
En dan maar eens leren om te gaan prophangen met dat toestel.
Ik heb al de nodige heli en vliegtuig ervaring, dus moet potverdikkeme toch te leren zijn dat prophangen.( is al heel lang een stille wens)
We gaan er een mooie lente/zomer van maken.
Vr Gr Erwin

Ik heb al de nodige heli en vliegtuig ervaring, dus moet potverdikkeme toch te leren zijn dat prophangen.( is al heel lang een stille wens)

Als je al enige ervaring hebt en je wilt graag leren prophangen, had je beter een MPX Parkmaster of Acromaster kunnen kopen. Ik heb de Extra ook gehad, en hij vind prophangen echt niet leuk, daar ga je het iig niet mee leren...

Hoi Erwin.

Het is misschien wat laat voor je, maar op 28 April is er in Dessel (B) een voorstelling van 3D vliegen waaraan ervaren piloten deelnemen.
Deze hebben beloofd om met beginnende piloten van 3D vliegen ervaring uit te wisselen, misschien iets voor jou?
Laat maar iets weten, plaats ik hier wel de nodige gegevens.

Johan.

Hoi Johan.
Bedankt voor het aanbod, maar Belgie is me net effe iets te ver rijden voor zo'n gelegenheid.
Ik ga dus beleefd passen.

Tjemig, wat jammer dat de Extra 300 dus NIET geschikt is voor te leren prophangen.
Dan houdt dat dus over voor mij.
Ik zal het er dan straks wel bij laten met de 1450KV Brushless outrunner met 9x7 prop erin.
Die zal dan wel voor de nodige snelheid zorgen maar prophangen ermee kan ik dus wel vergeten.
Nouja.........dan maak ik er wel een acrobatisch speedkistje van.
Ook leuk voor de warme lente/zomerdag met de vliegmaatjes op het veld.

de MPX Acromaster en die andere kist van MPX zullen ongetwijfeld beter bedoeld zijn om ermee te leren prophangen.
Maar..........vind ze persoonlijk optisch er niet mooi uitzien.
En ik ben tegenwoordig al zover dat het oog ook wat wil tijdens het vele vliegen met mijn kisten.
Ik ga echt niet meer met een kist een middag rondkachelen die ik niet mooi van model vind.
Dus vandaar mijn keuze voor die Extra 300.

Nu weet ik dat er nog veel meer van dit soort modellen zijn die op de Extra 300 lijken.
De Edge 540 is volgens mij wel een echte prop hang kist en ziet er ook nog eens super mooi uit.
Ander formaat en vliegt op 4S dacht ik, maar het zou ook een optie zijn.
Eerst maar eens bekieken of de Extra 300 straks qua vlieggedrag wel bevalt.
Dan zien we wel verder.
Vr Gr Erwin

Hallo allen.
Kreeg vandaag tot mijn verwachting de bestelde Extra 300 binnen.
Wat een schitterende kist vind ik het.
Nog nimmer zo'n model mogen hebben, en ik ben er nu al gek mee.
Afgelopen middag maar met de bouw ervan begonnen.
Nu stelt het bouwen van Parkzone toestellen niet erg veel voor zoals de meesten van jullie al wel weten.
Maar omdat ik nogal een pietlut ben en graag secuur werk, neem ik er de tijd en aandacht voor om bepaalde zaken van de elektronika een nette plaats te geven.
Ik steek er een HiModel 60A regelaar in met een 1450KV Brushless outrunner met 9x7 prop.
Lipo wordt een Turnigy 3S 2200Mah 40C pack.
Servo's zijn alle vier nog origineel en voldoen naar mijn wensen.

Ik merkte vanmiddag gelijk al dat de ruimte tussen voorzijde Cowl en brandschot behoorlijk was.
Vergeleken met mijn Warbirds was het een flinke ruimte binnen in de Cowl.
Vanaf het brandschot tot aan de voorzijde van de Cowl moest ik dus een behoorlijke afstand overbruggen om de motor met prop precies de juiste ruimte te geven zonder aan te laten lopen met de rand van de Cowl aan de voorzijde.
Dacht niet dat het 1.2.3 op te lossen was, maar gelukkig had ik nog een upgrade motor mount liggen van een Mustang.
Die alu mount in combinatie met een andere alu mount deden precies het werk.
Met een drietal opvulringen heeft de prop nu een aantal millimeters afstand tot de rand van de Cowl.
Het past perfect en ziet er ook nog eens gelikt uit.

Wat me ook opviel was de toch wel krappe ruimte binnen in het toestel.
Dus de ruimte onder de kap zeg maar.
Moet toch al snel een ontvanger, regelaar en Lipo pack in kunnen.
Dat werd dus te krap allemaal.
Met wat 'droog' testen heb ik het CG kunnen vinden in combinatie hoe de elektronika er het beste in kan.
En omdat de ruimte binnen in de Cowl zo gigantisch is, kon ik heel mooi de regelaar van 60A onder de motormount plaatsen en fixeren met klitteband en trekbandjes.
Het valt allemaal netjes binnen de Cowl en zo zie je er niets van.
Ook krijgt de regelaar zo maximale wind koeling omdat er aan de voorzijde van dit toestel een hele nette opening zit om de wind door te laten.
Het CG komt zo perfect uit, want ik hoef de Lipo niet eens erg ver in de voorzijde van het toestel te duwen.

Daarna nog bezig geweest om de voorzijde van de beide vleugellijsten te voorzien van zwarte tape om beschadigingen te voorkomen tijdens slechte landingen.
Oja.....ik heb ervoor gekozen om het landings gestel eronder uit te laten.
Toestel gaat vliegen dmv handstart en landen gaat gebeuren op haar buikje in het gras.
Zo doe ik het ook met mijn Warbirds en andere toestellen en dat bevalt mij erg goed.
Persoonlijk vind ik zo'n landings gestel wat ontsierend werken en......waar wij vliegen is het lastig landen met zulke kleine wielen.
Er grotere wielen onder zetten zoals ik wel bij mijn Corsair heb gedaan vind ik bij deze Extra 300 niet doende.

Al met al ben ik heerlijk bezig geweest en het bouwen van dit toestel is erg prettig.
Morgen maar weer eens verder met de bouw.
Sleutelen bij kunstlicht vind ik niet wat.
Vr Gr E

Leuk kistje deze extra ik heb 'm ook heb er ongeveer 40 vluchten mee gelogd nu.
Prophangen zal 'm niet worden met dit ding denk ik hij houd er echt niet van valt telkens weg of komt in een linke stall waar je 'm met echt goeie stuur kunsten pas weer uitkrijgt.

Verder kun je er veel figuren mee oefenen de mijne is zo netjes uigetrimt en gebalanceerd dat als ie op de kop vliegt ik geen down hoef te geven. Meskant doet die van mij niet leuk moet aileron en up en richting trekken heb al vannalles geprobeerd maar hij blijft het doen.
Als accu's heb ik 3s 2200mAh 35c verder heb ik de stock setup erin zitten. Bij het landen kan ie wel eens de neiging hebben om voorover te gaan en opstijgen doe ik uit de hand.

Veel plezier in ieder geval met je extra zijn leuke kistjes.

Hallo allen.
Even een update:
Ben inmiddels al een aantal dagen klaar met de 'bouw' van mijn Parkzone Extra 300.
Toestel staat showroom shine vliegklaar te wachten op haar Maiden.
Helaas door drukke bezigheden en de toch wel behoorlijk straffe wind van de afgelopen dagen was het er nog niet van gekomen.
Maar..............vandaag gaat het dus toch echt gebeuren.
Vanmiddag met een aantal vaste vliegmaatjes naar het grote veld waar ik mijn Extra 300 eens flink de sporen wens te willen geven.
Ik heb mijn verwachtingen eerlijk gezegt al behoorlijk hoog gelegt.
Vraag me niet waarom, maar gevoelsmatig denk ik al op voorhand dat deze Extra 300 wel zeer goed zal gaan vliegen.

Zoals het toestel in elkaar zit qua opbouw en ook de toch wel behoorlijk 'snelle' set up vermoed ik dat het een erg rap kistje gaat worden.
Ik heb in mijn Spektrum DX6i het zo geprogrammeerd dat ik onder 1 knop op de zender om te zetten 2 verschillende roer standen heb.
Een stand van de roeren die vrij tam staan en een stand van de roeren met behoorlijk forse uitslagen.
Dat gaat straks dikke pret worden omdat ik zo het toestel kan inzetten om kalm aan achter de vliegmaatjes aan te vliegen met weinig roer uitslagen of om lekker te stunten met slechts 1 knop op de zender omzettend.
De vliegweer condities beloven voorspoedig te zijn vandaag.
Fijne temperaturen zonder dat de vingers steeds verkleumen en zon erbij.
Hopenlijk niet al teveel wind vanmiddag en dan zou het wel eens een prachte vliegmiddag kunnen worden.
Ik zal vanavond mijn relaas plaatsen omtrend hoe ik de Extra 300 vond vliegen.
Vr Gr Erwin

Back