Nou...............hier dan mijn relaas omtrend de Maiden vlucht gisteren van de Extra 300.
Gistermiddag rond enen op het grote veld met m'n vliegmaatjes.
Stond een straffe wind.
Niet al te gek, maar wel behoorlijk vlagerig.
Op voorhand alles gecheckt.
Roeren en CG.
Kop in de wind en toestel afgeworpen.
Heb er bewust geen wielen onder zitten.
Toestel vliegt weg en gelijk viel het me op dat er totaal NIET mee te vliegen was.
1 bak ellende en drama.
Kan toch behoorlijk vliegen maar dit was echt flink knuppelen en alle zeilen bijzetten om het toestel NIET te laten crashen.
Het toestel dolfijnde als een gek in de lengte richting.
Het zweet liep me door de bilnaad heen, omdat ik dus echt dacht.....die ga ik Crashen.
Zo snel mogelijk geprobeerd om het toestel veilig aan de grond neer te zetten.
En kan jullie zeggen dat ging potdomme echt zwaar shit.
De eerste landings poging vol tegen de wind in om maar zo veel mogelijk de snelheid uit het toestel te krijgen resulteerde echt in een drama.
Door de dolfijnende beweging kwam er totaal geen rust in het toestel en zelfs op 2 meter hoogte resulteerde dat bijna in een stal.
Snel gas erop gezet want aan vermogen ontbrak het niet.( toestel klimt door snelle set up eindeloos vertikaal omhoog)
Toen geprobeerd om een tweede landings poging in te zetten.
dat ging eigenlijk niet veel beter, maar met behoorlijk drukken op de neus en de snelheid er toch veel uit te halen lande het toestel ongeschonden.
Met de schrik in de benen het toestel eens goed bekeken.
Met m'n vliegmaatjes overlegt en we konden zo niet 1.2.3 een oorzaak bedenken voor dat vreemde gedrag.
Nadat ik hun had uitgelegt dat het CG exact 7.5cm vanaf de voorlijst lag viel 1 van m'n maatjes iets op.
Ik had de 2 merkstippen van het CG op de vleugel te ver van de romp afgetekend.
Wat een domme knurft ben ik ook.
Nu weet ik dus dat ze met voorlijst bedoelen: zo dicht mogelijk tegen de romp aan.
Met mijn fout gemarkeerde CG was het toestel dus veels te staart lastig.
Echt heren...............
Sinds gisteren kwam ik er weer achter hoe verdomd lastig en bijna onmogelijk is het is om met een vliegtuig te vliegen waarvan het CG te ver naar achteren ligt.
Echt een drama!!!
De oorzaak van het probleem waarom mijn Extra 300 zo enorm slecht vloog bij de Maiden was dus een verkeerd CG.
Te staart lastig.
Nadat ik op het veld wat schuim had weggesneden en het Lipo pack met pijn en moeite naar voren kon verplaatsen toch maar weer een vluchtje eraan gewaagd.
Dit keer ging het een stuk beter.
Toestel was nog wel iets staartlastig maar redelijk goed te vliegen.
In elk geval geen zweetdruppels in de bilnaad meer.
Wel vond ik het toestel behoorlijk 'kietelig' in haar vlieggedrag.
Omdat ik die middag ook mijn Hype Wow bij me had, ben ik daarmee maar verder gaan vliegen.
Tijdens de vliegsessies waren er momenten dat er 3 kisten tegelijk in de lucht waren en ook nog eens met momenten dat ze alle drie kort bij elkaar vlogen.
Rob met zijn vlotte Parkzone Mustang, Kasper met zijn Easy Star Quatro en ik met de Hype Wow.
Was echt genieten puur sang en we hadden alledrie dikke pret.
Wat een machtig gezicht blijft dat toch als je meerdere vliegtoestellen tegelijk Airborn ziet.
Na de heerlijke vliegmiddag op huus an.
Het zat me toch nog niet helemaal lekker met die Extra 300.
Oke, het vloog redelijk maar niet zoals ik op voorhand dacht dat het zou zijn.
Eerlijk gezegt viel het me nogal tegen.
Kietelig kistje en moest behoorlijk knuppelen tijdens het tweede vluchtje om het toestel lekker vliegend te houden.
Nee........totaal niet zo fijn als mijn Corsair of Wild Cat was.
Omdat ik een behoorlijk doorbijter ben in deze hobby vanochtend toch maar weer aan de slag gegaan met de Extra 300.
Heb meer schuim weggesneden zodat de 3S 2200Mah Lipo nog meer naar voren kon.
Het is behoorlijk krap overigens binnen in een Extra 300.
Nog wat lopen spelen met Expo instellingen in mijn Spektrum DX6i en een andere prop erop gezet.
Zat een 9x6 op en heb er een 9x7.5 opgezet.
Toen naar het test veldje gegaan.
De wind was niet al te veel.
Denk een windkracht 2 en niets wat de kist niet aan zou kunnen.
Daar het kistje opgegooid en waarrempel............het vloog stukken beter dan gisteren tijdens de tweede vlucht.
Heb 4 minuten rondgevlogen en toen geland.
Deze Extra 300 heeft een behoorlijk lang glijmoment kan ik zeggen.
Nog meer dan mijn Warbirds al hebben.
Heb een aantal Lipo packs gevlogen en het toestel fijn afgesteld.
Kan nu niet anders zeggen dan dat dit een blijvertje is.
Toestel vliegt echt fijn.
Messcherp en eindeloos vertikaal kan ze.
Vanmiddag mag ze mee naar het grote veld om te gaan vliegen met de boys aldaar.
Heb er nu alweer zin in.
Vr Gr Erwin
Gistermiddag rond enen op het grote veld met m'n vliegmaatjes.
Stond een straffe wind.
Niet al te gek, maar wel behoorlijk vlagerig.
Op voorhand alles gecheckt.
Roeren en CG.
Kop in de wind en toestel afgeworpen.
Heb er bewust geen wielen onder zitten.
Toestel vliegt weg en gelijk viel het me op dat er totaal NIET mee te vliegen was.
1 bak ellende en drama.
Kan toch behoorlijk vliegen maar dit was echt flink knuppelen en alle zeilen bijzetten om het toestel NIET te laten crashen.
Het toestel dolfijnde als een gek in de lengte richting.
Het zweet liep me door de bilnaad heen, omdat ik dus echt dacht.....die ga ik Crashen.
Zo snel mogelijk geprobeerd om het toestel veilig aan de grond neer te zetten.
En kan jullie zeggen dat ging potdomme echt zwaar shit.
De eerste landings poging vol tegen de wind in om maar zo veel mogelijk de snelheid uit het toestel te krijgen resulteerde echt in een drama.
Door de dolfijnende beweging kwam er totaal geen rust in het toestel en zelfs op 2 meter hoogte resulteerde dat bijna in een stal.
Snel gas erop gezet want aan vermogen ontbrak het niet.( toestel klimt door snelle set up eindeloos vertikaal omhoog)
Toen geprobeerd om een tweede landings poging in te zetten.
dat ging eigenlijk niet veel beter, maar met behoorlijk drukken op de neus en de snelheid er toch veel uit te halen lande het toestel ongeschonden.
Met de schrik in de benen het toestel eens goed bekeken.
Met m'n vliegmaatjes overlegt en we konden zo niet 1.2.3 een oorzaak bedenken voor dat vreemde gedrag.
Nadat ik hun had uitgelegt dat het CG exact 7.5cm vanaf de voorlijst lag viel 1 van m'n maatjes iets op.
Ik had de 2 merkstippen van het CG op de vleugel te ver van de romp afgetekend.
Wat een domme knurft ben ik ook.
Nu weet ik dus dat ze met voorlijst bedoelen: zo dicht mogelijk tegen de romp aan.
Met mijn fout gemarkeerde CG was het toestel dus veels te staart lastig.
Echt heren...............
Sinds gisteren kwam ik er weer achter hoe verdomd lastig en bijna onmogelijk is het is om met een vliegtuig te vliegen waarvan het CG te ver naar achteren ligt.
Echt een drama!!!
De oorzaak van het probleem waarom mijn Extra 300 zo enorm slecht vloog bij de Maiden was dus een verkeerd CG.
Te staart lastig.
Nadat ik op het veld wat schuim had weggesneden en het Lipo pack met pijn en moeite naar voren kon verplaatsen toch maar weer een vluchtje eraan gewaagd.
Dit keer ging het een stuk beter.
Toestel was nog wel iets staartlastig maar redelijk goed te vliegen.
In elk geval geen zweetdruppels in de bilnaad meer.
Wel vond ik het toestel behoorlijk 'kietelig' in haar vlieggedrag.
Omdat ik die middag ook mijn Hype Wow bij me had, ben ik daarmee maar verder gaan vliegen.
Tijdens de vliegsessies waren er momenten dat er 3 kisten tegelijk in de lucht waren en ook nog eens met momenten dat ze alle drie kort bij elkaar vlogen.
Rob met zijn vlotte Parkzone Mustang, Kasper met zijn Easy Star Quatro en ik met de Hype Wow.
Was echt genieten puur sang en we hadden alledrie dikke pret.
Wat een machtig gezicht blijft dat toch als je meerdere vliegtoestellen tegelijk Airborn ziet.
Na de heerlijke vliegmiddag op huus an.
Het zat me toch nog niet helemaal lekker met die Extra 300.
Oke, het vloog redelijk maar niet zoals ik op voorhand dacht dat het zou zijn.
Eerlijk gezegt viel het me nogal tegen.
Kietelig kistje en moest behoorlijk knuppelen tijdens het tweede vluchtje om het toestel lekker vliegend te houden.
Nee........totaal niet zo fijn als mijn Corsair of Wild Cat was.
Omdat ik een behoorlijk doorbijter ben in deze hobby vanochtend toch maar weer aan de slag gegaan met de Extra 300.
Heb meer schuim weggesneden zodat de 3S 2200Mah Lipo nog meer naar voren kon.
Het is behoorlijk krap overigens binnen in een Extra 300.
Nog wat lopen spelen met Expo instellingen in mijn Spektrum DX6i en een andere prop erop gezet.
Zat een 9x6 op en heb er een 9x7.5 opgezet.
Toen naar het test veldje gegaan.
De wind was niet al te veel.
Denk een windkracht 2 en niets wat de kist niet aan zou kunnen.
Daar het kistje opgegooid en waarrempel............het vloog stukken beter dan gisteren tijdens de tweede vlucht.
Heb 4 minuten rondgevlogen en toen geland.
Deze Extra 300 heeft een behoorlijk lang glijmoment kan ik zeggen.
Nog meer dan mijn Warbirds al hebben.
Heb een aantal Lipo packs gevlogen en het toestel fijn afgesteld.
Kan nu niet anders zeggen dan dat dit een blijvertje is.
Toestel vliegt echt fijn.
Messcherp en eindeloos vertikaal kan ze.
Vanmiddag mag ze mee naar het grote veld om te gaan vliegen met de boys aldaar.
Heb er nu alweer zin in.
Vr Gr Erwin