proppeler voor fokker E3

dag Mensen

Gevraagd hulp voor het maken van een prop voor een fokker E3
Ja ik heb een peanutmodel gebouwd volgens tekening maar er staat niets over de prop vermeld.
dus geen spoedmaat en diameter .
nu de vraag hoe kom ik hierachter en wat is de beste wijze om deze te maken.
dus graag vele tips als mogelijk is

Gert-Jan, het gaat jou om de prop om mee te vliegen, of om een schaal prop? Hoeveel V-stelling heeft jouw model? Dit bepaalt namelijk hoeveel spoed het model aan kan. Bij weinig V-stelling zou ik een 4x4 inch nemen, bij veel V-stelling kan je tot 5x7 gaan. En natuurlijk wel een prop speciaal voor rubber aandrijving, geen props voor electro of brandstof gebruiken.

Wout

dag wout

nee het gaat wel om een prop om mee te vliegen
ja de v stelling is niet groot ongeveer 6 graden (of is dit wel groot?) bij de fokker e3.
en natuurlijk voor rubber aandrijving.
en 4 x 4 inch kun je me uitleggen hoe ik dit moet zien en hoe je het maakt?

Laatst bewerkt:
Wat betreft de propeller, ik zou kiezen voor een verkleinde versie van de prop van de Bleriot peanut op gemiddelde spoed of van de caudron peanut op lage spoed
Welke je kiest kan je laten afhangen van het uiterlijk wat je prefereert. De vorm van de Bleriot prop past het best bij de E-III denk ik. Je kunt overigens elke prop naar believen vergroten of verkleinen door alle maten met eenzelfde factor aan te passen. Je kunt ook enkel de spoed aanpassen door enkel de dikte van het propblok evenredig aan te passen.

De bladbreedte moet je niet te klein nemen omdat dat bij kleine props ten koste gaat van de efficiëntie.

De prop van de mystery tailless heeft een erg grote spoed. P/d is 2, dus de spoed is 2x de diameter. Dus dit is een 4x8 prop. Leuk voor heel licht gebouwde modellen, of voor rubber uit de jaren dertig.

Heb ik je zo geholpen, of wordt het zo alleen maar moeilijker?

[QUOTEmoet de prop een vrijloop hebben als het rubber uitgedraait is? [/QUOTE]

Dat ligt er aan of je binnen of buiten vliegt. Binnen vlieg je gewoonlijk de hele vlucht op de motor, dus zonder zweefvlucht. Buiten wordt er vaak gekozen voor hoger klimmen en aan het eind van de vlucht een stukje zweven. Bij de zweefvlucht is een vrijloop zinvol, vooral bij propellers met een P/d van tussen de 1 en 1,3. Bij hogere en bij lagere spoed geeft de vrijloop juist meer weerstand.

Back