Prosal, een "nieuwe" F3K

Arno,

ik zag op het Duitse F3K forum dat je de D47 van het hoogteroer gaat vervangen voor een DS281. Wat is het idee hierachter?

Bas

In de Prosal gebruik ik net als bij mijn andere toestellen D47's op hoog-laag (& links-rechts)
Vermoed dat ik nu een ietsjes minder exemplaar op hoog - laag heb zitten omdat de starts niet helemaal constant zijn. Niets schokkends, maar toch.............
En aangezien ik wel vaker een DS281 op hoog-laag ingezet zie worden (het is tenslotte hoe je het wend of keert de meest preciese servo) en er nog een paar hier heb liggen wil ik dat eens uitproberen.

Arno

Arno,

Ik begreep van Pieter dat er ook een heel nauwkeurige Hitec servo is.
Ik weet zo niet welke, maar volgens hem is het een van de beste die hij heeft getest. Deze Hitec schijnt 2 potmeters (?, maar het fijne weet ik hier ook niet van) te hebben.

Overigens het kan ook een ander probleem zijn, dat verloop van hoog en laag, ik heb al mijn Dyneema kabels weer vervangen door 0.25 mm staaldraad want ik meen te merken dat Dyneema uitrekt / uitzet of whatever maar ik moest regelmatig mijn hoog / laag opnieuw afstellen.

Cheers

Bart

Arno,

Ik begreep van Pieter dat er ook een heel nauwkeurige Hitec servo is.
Ik weet zo niet welke, maar volgens hem is het een van de beste die hij heeft getest. Deze Hitec schijnt 2 potmeters (?, maar het fijne weet ik hier ook niet van) te hebben.

Overigens het kan ook een ander probleem zijn, dat verloop van hoog en laag, ik heb al mijn Dyneema kabels weer vervangen door 0.25 mm staaldraad want ik meen te merken dat Dyneema uitrekt / uitzet of whatever maar ik moest regelmatig mijn hoog / laag opnieuw afstellen.

Cheers

Bart

Die Hitec is de 45 BB; schijnt inderdaad behoorlijk goed te zijn (er wordt wel aangeraden gehoorbescherming te dragen want hij maakt nogal wat herrie)

Denkt niet dat het de stuurlijnen zijn want ik pas dezelfde draad overal toe; de enige varabele is de servo.

Zat trouwens zojuist te spieken naar 2 nieuwelingen op de markt :Spektrum RC - 6.0 Gram Super Sub-Micro Digital Prog Servo & Spektrum RC - 6.0 Gram Super Sub-Micro Digital Prog Servo Zien er erg interessant uit (kogellager ?) en bij de huidige dollarkoers misschien een gokje waard...............

Arno,

Cheers

Bart

Bart,

op eerdere toestellen had ik ook last van het oprekken van Dynema en ben toen overgegaan naar 0.6 mm koolstof. Bij m'n Twister heb ik het Dynema voorgerekt en dat lijkt te helpen.

Bas

zo maar een uurje gooien met de Prosal

image001rr2.png

Bij 4-6 m/sec wind zo'n 50 meter geniddeld

image002dp4.png

met een beste hoogte van 60 meter

Zelf beschouw ik mij als iemand die niet meer als gemiddeld hoog gooit. Daarom durf ik dan ook te stellen dat de Prosal een dermate "vlotte" kist is dat de gemiddeld te bereiken werphoogtes aangenaam hoog liggen !
Let wel; dit wordt bij de Prosal niet vertaald in een extreem lange vliegtijd ( 2 min. zonder een belletje is al echt goed) maar de extra hoogte zorgt er wel voor dat je een groter gebied kunt afzoeken naar een belletje. Een dergelijke toestel vraagt dus een wat andere / aangepaste vliegstijl.........
En daar wordt momenteel hard aan gewerkt !

Arno

Arno,

Pieter heeft me weleens verteld dat Thomas Koster een F1c kist had die me een beetje doet denken aan de Prosal. De kist van Tom kwam verre weg het hoogste maar lag ook iedere keer als eerste beneden :D

Nu even zonder gekheid, mooie hoogtes en ik ben zeer benieuwd. Als ik ooit mijn LUPIN af heb zul je aardig wat parallen zien met de Prosal...

Cheers

Bart

Back