Prosecco!!!

De S3150 kan van 4,8 tot 6 volt
Bij 4,8 is het 37Ncm en bij 6 46Ncm, stel moment is dan ook sneller maar goed dat
Dat is niet echt van toepassing.

Nogmaals een poging!
Nadat ik bijna klaar was met mijn verhaal kapte de accu van mijn laptop ermee! Alles weg! :mad:

Is een tijdje stil geweest hier, maar heb wel het 1 en ander gedaan ondertussen.

Het schiet niet heel erg op, maar dat vind ik niet erg. Ik wil het niet af raffelen en doe er dus liever wat langer over.
Ik heb als doelstelling dat ie voor mei af moet zijn aangezien ik dan waarschijnlijk weer naar de waku ga.

Heb veel gesoldeerd.
Motor aansluitingen gesoldeerd.
Bedrading van beide vleugeldelen en romp gesoldeerd.
full

Bedrading door de vleugel getrokken.
Ik heb schuim her en der door de vleugel getrokken/geduwd met geimproviseerde gereedschappen, lees rietjes, breinaalden en bowdenkabels :p tegen het klapperen.
full

Vervolgens heb ik stekkertjes aan de uiteinden gezet met gereedschap wat ik bij staufenbiel had besteld.
Normaal soldeer ik alles wat los en vast zit aan elkaar, maar dit keer wil ik het eens anders doen en een servo op een makkelijk manier kunnen vervangen mocht dat nodig zijn. ;)

Tooling
full

paar keer oefenen
full

en voila!
full

Het was ff lastig maar ik moet zeggen, dat het na een paar stekkertjes steeds beter en sneller ging! Ben tevreden over het resultaat.

In een testverslag van Werner Baumeister las ik dat hij de aansturing van het hoogteroer direct had gemaakt dmv een servo in het kielvlak te plaatsen. Dit leek mij ook wel wat, maar ik liep al snel tegen een aantal "problemen"op.
full

Ten eerste: Om dit te bewerksteligen moest het hevel eruit, maar deze zit vast met een bus met 2 slotgaten en met het gereedschap dat ik heb kreeg ik deze er niet uit.
full

Tevens kreeg ik de kwiklink maar niet los, welke in de hevel vast zat, maar dat zou wel lukken dacht ik.
full

2 servo's voor in de romp is eigenlijk geen optie. Ik ben heel wat gewend met dlg's en apparatuur inbouwen, maar in dit rompje wil ik oveal makkelijk bij kunnen en dat gaat niet met 2 servo's in de romp + de rest!
Dan maar zelf wat fabriceren.
Na wat slijp en zaagwerk had ik wat gemaakt wat misschien kan werken.
full

Yes!!
full

Alleen nu het volgende. Waar de kwiklink zit bij Werner Baumeister zit niets om de kwiklink vast te maken.

Hier wil ik de kwiklink hebben.
full

Ik ga er eerst eens een nachtje over slapen hoe ik dat ga doen.
full

Ik sta open voor ideeen!

Nu ga ik slapen, ik ben niet de enige die er zo over denkt. :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Edwin,
Ik dacht al ik moet nog ergens een account hebben en zie tadaaa.......
Succes met afbouwen, hoop
nog wel eens te komen buurten
Hey Rob!
Gezellig, je bent altijd welkom!

Ik ben er uit.
Het onderste gedeelte kan ik mooi gebruiken. Er zit ook al een gaatje in. Dat scheelt weer een boor actie. ;)
Ik heb het als volgt opgelost. Foto spreekt voor zich denk ik.
Onderste gedeelte afgezaagd en verlijmd met stukjes carbon. Ligt nog te drogen. Op de foto zie je 1 kant met carbon verlijmd, de andere kant wordt ook met carbon verlijmd.
full

Ook alvast bekabeling door de romp heen getrokken en er een stekkertje aan gemaakt. Gaat me steeds beter af!
Hier heb ik ook schuim her en der in de romp aangebracht.
full

Heb een tijdje niets gepost hier, maar ben ondertussen gewoon verder gegaan.

De servo voor het hoogteroer zit in de staart. En loopt mooi zonder speling.
Was toch nog best wat werk aan gezien ik de servo er zo in moest bouwen dat deze er ook nog uit te halen is en met een standaard servoframe-pje ging dat niet dus hier en daar wat gemodificeerd en uiteindelijk gelukt en zeer tevreden!

full

full

Wat heb ik nog meer gedaan. Veel splice werk en soldeerwerk. Veel pas en meetwerk. laadkabeltje gemaakt met balancer voor mijn scorpion back up gaurd.
Propeller en Spinner geschuurd, nog op bezoek geweest bij Patrick (Peral op het forum) om proppellerbladen af te levereren een bakkie te doen en zijn projecten te aanschouwen. Hij was zo vriendelijk om een vlak kantje op mijn asje te schuren van mijn motor.
Manderijnen versiert (maar dat is een ander verhaal)

full

Servo's voor de flaps en ailerons zitten er ook in met tegenlagerframes. Deze pasten niet, maar heb 1 kant opengeknipt en met een beetje frummellen kreeg ik de boel erin.

full

full

En ik vergeet vast nog een boel dingen die ik nog meer heb gedaan.
Valt me toch elke keer weer tegen wat veel werk het toch nog is. Ik wil het graag goed doen en dan duurt het dus ook wat langer bij mij. :D

Ik heb wel eens apparutuur in een dlg rompje gebouwd, maar deze romp leek nog kleiner dan mijn dlg!
Eerst een plankje gemaakt waar ik alles open om probeerde te bouwen, maar uiteindelijk gekozen om mijn servo tegen de wand te verlijmen. de ontvanger met klitte band erachter te plaatsen en mijn regelaar kon daar mooi langs.
De back up accu past nu precies onder mijn servo en nu kan ik daar ook nog makkelijk bij om deze aan en uit te zetten.

full

Wat rest?
Zwaartepunt bepalen zodat ik weet welke accu ik het best kan bestellen en de boel programmeren!
En misschien nog een paar kleine dingetjes...

Volgens valenta ligt het zwaartepunt op 85-90 mm. Ik ben dan ook uitgegaan van het achterste zwaartepunt en om dit te bereiken was er 360 gram gewicht nodig voor in de neus.
Om nog wat veiliger te zitten heb ik gekozen voor een 3300 mah 4s van 350 gram. Precies wat ik hoopte!

Maiden is een feit.
Nadat ik eerst nog een servo had kortgesloten en een nieuwe had besteld was het dan eindelijk zo ver.
De boel programmeren en wachten op mooi weer. Afgelopen vrijdag kon ik een dagje vrij krijgen.
De boel opbouwen, maar nog eerst een reikwijdte test.
Mijn vader die ook vliegt, mocht de eerste worp doen.
Dat ging goed. Geen gekke dingen.
Grappig genoeg was ik eigenlijk niet eens zo heel zenuwachtig. Dit is wel eens anders geweest.
Kan die?
Ja hoor, gooi maar!
Half gas en daar ging die, mooi omhoog. Wat meer gas en daarna de stick helemaal naar voren, wow! Wat een power!
Recht omhoog is geen enkel probleem!.
Gas eraf en recht leggen. Paar tikjes trim op het hoogteroer en hij vloog al aardig!
Had al direct een belletje te pakken.
Wel had ik al snel het idee dat mijn zwaartepunt te ver naar voren lag.
Butterfy was minder goed geprogrameerd en bij het landen moest ik veel, heel veel down geven, maar gelukkig ging dat goed.
Mijn eerste vlucht was een feit! Wat vloog die al goed! Ondanks het zwaartunt.
Helaas kan ik niet veel met mijn accu schuiven (toch een net iets te zware lipo gekocht), dus wat lood op de staart geplakt. Ik schat een grammetje of 3. Het hoogteroer meer down geprogrammeerd tijdens de butterfly en daar gaan we weer!
Het vlieggedrag werd beter en de butterfly was na de 3e vlucht perfect!
Ik heb nog steeds het idee dat mijn cg nog meer naar achteren kan, maar dat is voor de volgende keer!

Al met al ben ik al heel tevreden!
Volgende week ga ik naar de wasserkuppe en dan gaat hij zeker mee!
Dan kan ik eens kijken hoe hij zich gedraagt aan de helling.
Zojuist een malletje gemaakt, waar ik lood in kan gieten voor 4 stuks ballast. De carbon vleugelverbinder is hol en kan ik daar mooi mee op vullen.

Ik zal eens kijken of ik nog wat beelden kan plaatsen.

Klaar voor de maiden!
08269362e58859bb93fe7250bcbc3496.jpg

Start!

Butterfly was nog niet goed afgesteld hier. Zoals je misschien ziet stuur ik veel down bij.

gefeliciteerd met de geslaagde maiden, errug mooie kist, ben benieuwd wat je er op de wasserkuppe van vindt.
Terence

Wat ben ik blij met deze kist!!!
Een kleine week op de wasserkuppe geweest. Het weer was niet geweldig, maar dat mocht de pret niet drukken.
De eerste 2 dagen waren goed. Vooral de eerste dag.
Windkracht 3 tot 4, boven op de berg en we stonden ook nog eens aan de mooiste kant van de Waku.
De spanning gierde door mijn lijf. Ik had enkel en alleen nog maar 1 dagje gevlogen in het kikkerlandje en daar mijn afstellingen gedaan. In Nederland had ik een paar gram op de staart gedaan. Deze er nu afgehaald aangezien er toch een aardig windje stond en ik liever een cg heb die iets naar voren ligt op de waku.
Nou, daar ging die dan, nu moest het gebeuren!
Mijn vader gooide de Prosecco de diepte in.
Waarom was ik nou zo zenuwachtig?
de Prosecco vloog direct als een scheermes en had de vaart er meteen goed in.
Wow!!!
Wat doet ie het goed aan de helling!! Precies wat ik hoopte! :D
Wat een snelheid zeg! En dat voor een thermiekbak!
Na wat rond te hebben gevlogen de landing.
Daar ging het bijna mis. Voor het veldje waar ik wilde landen zit namelijk een dalletje en daar valt je kist dus hard naar beneden! Gas erop en weg.
Dan maar iets dwarser op de wind aankomen en dit dalletje vermijden. Nu was ik toch wel wat gespannen. Butterfly uit en jawel, een prima landing op een raar geluid na dan. o_O
Ik zag al snel wat er mis was. 1 van de flaps hing er zielig bij..
Shit! Wat een sukkel ben ik! Vergeten om mijn flaps op tijd omhoog te doen! Nee he!!!! Het zal toch niet zo zijn dat ik op dag 1 met mijn eerts vlucht niet meer met mijn kist kon vliegen! :(

Gelukkig, bleek de schade mee te vallen en was het servo heveltje gebroken. 's Avonds laat op de camping weer gefixed en de volgende dag kon die weer de lucht in!
De 2e dag was bijna windstil en weinig thermiek en bewolkt, maar desalniettemin toch nog wat vluchtjes gemaakt met de prosecco.
Dag 3 bewolkt met regen, maar met de typhoon lekker kunnen spelen!

Afgelopen zondag in Nederland gevlogen en de kist beter kunnen afstellen. Mijn cg ligt te ver naar voren en moet maar eens een lichtere accu bestellen aangezien min accu niet verder naar achteren kan.
Redelijk wat lood op de staart, maar vliegen doet ie als de beste!
3 kwartier blijven hangen op 1 motorloop!
Thermieken doet deze kist ook als de beste!

Al met al ben ik echt superblij met deze kist!
Zowel aan de helling als op het vlakke land.
De prosecco is zowel langzaam te vliegen en snel te vliegen.
Hij is wel een stuk zwaarder dan menig F5J, maar dat is voor mij geen probleem. Integendeel, Ik vind het juist wel wat prettiger dat hij wat zwaarder is.
Als ik echt met een lichte kist wil vliegen (floaten) heb ik altijd nog mijn Cirrus van staufenbiel, maar ik heb het idee dat deze in een hoekje komt te liggen nu. :)

• Like
Reactions: jve
Goed verslag en een prachtige kist! Het meerendeel van de foto's krijg ik op mijn scherm niet te zien, doe ik iets fout..... of.....

Ton

Zijn veel fotos van voor de ddos aanval dus mogelijk niet goed gekoppeld nog. denk even berichtjre aan robert of andere moderator met de link.

Ondertussen al wat meer vluchtjes kunnen maken.
Mijn 4s 3300mah vervangen voor een 2700.
Wat is dit een fijne kist!

7daf0e8adda6ae2f53a09b481fe7a849.jpg

Woensdag weer eens mijn prosecco uitgelaten.
Ditmaal met een vario erin.
Was tevens de eerste keer dat ik met een vario vloog.
Ik moet zeggen.. GEWELDIG!
Ik had niet verwacht dat het zo leuk zou zijn met een vario.
Ik vond het altijd maar een beetje vals spelen (vind ik nog steeds eigenlijk) maar het was een genot om mee te vliegen.
Ik heb 56 minuten aaneen gevlogen op een halve lipo lading! Thermiek was niet sterk, maar dmv de vario pakte ik echt werkelijk alles op!
Ik zit nog steeds wel wat te klooien met mijn cg.
Wanneer ik met het aanbevolen cg vlieg ben ik te zwaar in de neus.
Heb het cg meer naar achteren gebracht en het gaat al een stuk beter, maar heb het idee dat ie nog beter kan vliegen.
Misschien nog wat meer naar achteren..

Back