protech boomer

Hallo,

Ik heb vanmiddag een Protech Boomer elektro zwever gekocht en ik vraag mij af of ik hier mee kan leren landen en opstijgen .
Ik kan al behoorlijk vliegen met een charter en met een andere zwever van 120 breed en 500 gram zwaar en ik wil nu gaan vliegen met deze zwever van 600 gram zwaar en 150 breed.
Ik kan al :
8tjes vliegen / procedure turns maken/ rondjes cirkelen en ik heb een keer in een opwelling ( of hoe dat ook heet ) zelf gestart en gelijk weer geland.
Ik ga hem wel vliegen onder instructie van een ervaren piloot martin genaamd :wink: .
Ik wil hem ook zelf bouwen , hierover ook de vraag, lukt dit een beginner?
wat ik als gebouwd heb :
Een tamiya gravel hound,
een kant en klaar piemschuim zwevertje,
een paar zelf gemaakte piemschuim combat vleugels die allen niet vlogen door het gewicht van een 7,2 volt stick pack :oops:

Hier een paar foto's van de zwever hoe hij nu is, ik vind hem er een beetje TE gestroomlijnt uitzien om echt gemakkelijk te vliegen en het koekt meer in de richting van een pylonner.

afb20117.jpg

het opstijgen ,uit de hand dan wel, vindt ik vrij makelijk . het eenigste dat je niet mag vergeten is je vlieger lang genoeg vlak te houden om snelheid op te bouwen. eens je die snelheid hebt is het vliegen zoals je anders doet.
het landen is iets anders. ik heb het vrij simpel geleerd. altijd lager en lager over de piste vliegen tot hij opeens op de grond staat

El Barto

Ah dat ziet er een beetje hotliner achtig uit dat rompje. Heb je ook foto's van een voledig in elkaar gezette vleugel?
En zo te zien mag je met de zaag in de neus gaan zagen (of niet?)
Ik denk dat als je de rol uitslagen wat reduceerd je hier best wel met instructeur mee kan vliegen!

Groeten Xander

Er zitten geen rolroeren op en ja je kunt kiezen tussen elektro moter en zwever dus ik ga zagen en daarvoor zit ook een sjabloon in de doos.
En het opstijgen, volgens mij gaat dat best rap want in mijn andere zwever die even zwaar was ging hij meteen omhoog terwijl hij maar een speed 380 had en veel lomper.
Maar vliegt dit model niet te snel voor mij?
En de vleugels die staan heel erg in een v vorm,
eerst het middenstuk dat is recht, daarna een stuk dat een beetje omhoog staat en daarna de tips die mag je zelf bepalen hoe schuin je ze zet. :?

En nog een vraagje:
Waar haal ik 5 min. epoxy ? en wat is dit voor soort lijm en waar moet ik op letten tijdens de bouw ?

Hmm met dat vleugel ontwerp is het niet echt een hotliner, ik dacht dat ik op de boekje zag dat het rechte vleugels waren :oops: .

Groeten Xander

Dit wordt denk ik gelijk een bouwverslag waar ik al mijn domme vragen ga stellen . daarbij vraag 1

Wat is vleugelkoorde?
En moet ik vleugelkoorde 140 ,135, 125 kiezen?
En mijn volgende vraag :
Er zijn 2 bouwmogelijk heden :vleugelkoorde 140 135 125 of 130 125 115
Wat betekend dit en wat moet ik kiezen?

En alweer de vraag waar haal ik :
epoxy 5 minuten en epoxy hars?

Vleugelkoorde = afstand voorlijst tot achterlijst.
Gezien de beschrijving door je van je vleugel, zouden de cijfers het volgende kunnen betekenen.

145 - afstand v-a-lijst van de middenvleugel
135 - afstand v-a-lijst van het schuinere gedeelte van je vleugel, beginnend bij de aansluiting van je middenvleugel 145, verlopend naar 135 waar de tips moeten komen.
125 afstand v-a-lijst aan het einde van je tips. Deze verlopen dus ook van 135 naar 125.

Hopelijk wordt het nu iets duidelijker voor.

Hoe hoger de koorde, deste beter zal je zwever gaan zweven bij lagere snelheid. Korte koorde betekend dat de zwever sneller gevlogen moet worden, je moet de snelheid hoog houden. Uit je verhaal maak ik op dat je dat nog niet wil. Dus voor de grootste koorde gaan.

5-minuten expoy ==> bestaat uit epoxy-hars en harder: als je de twee compenten gemixed hebt, is het mengsel hooguit 5 minuten te verwerken, dan wordt het hard. Dus niet te veel in 1 keer aanmaken, maar wel genoeg voor het gedeelte dat je wilt lijmen. Je kan het het beste halen bij een modelbouwzaak.

Hans.

Oke, dit heeft me veel duidelijk gemaakt.
Maar op de bouwbeschrijving zie ik iets heel vreemds staan :de linker vleugel is van bovenaf veel langer( de vleugelkoorde is langer) en eer staat een pijltje met een uitroepteken bij de lengte , in het midden van de vleugel wordt de vleugel ineens dikker, of is dit om te laten zien dat je verschillende vleugelkoordes kan kiezen?

En in de bouwbeschrijving staat bijna bij alles dat je het hout met epoxy 5min. moet lijmen maar bij de eindlijsten staat houtlijm , kan ik dit beter met epoxy doen of is er een rede voor dat dat met houtlijm moet?

Okay eindelijsten gelijmd. alleen de tips komen schuin omhoog te staan en de eindlijsten staan schuin naar onder , als je de vleugel delen dus nu aan elkaar lijmt komt het niet mooi uit want dan zit er een spleet tussen de twee eindlijsten , hoe los ik dit op?

Kom op mensen ik wil doorbouwen ! :wink:
Help me even met mijn vragen dan vliegt hij vast beter en eerder, de eindelijsen van de twee zijvleugels heb ik er nog niet op zitten omdat ik dus niet weet hoe ik later de eindlijsten zonder spleet kan verbinden.
En ik heb epoxy bij de bouwmarkt gehaald (5min.)
En schuurpapier en alle andere benodigde dingen dus ik kan verder MAAR NIET ALS IK NIET WEET HOE HET MOET :help:

Dan komt hier het eerste stuk van het bouwverslag:

Als eerst moet je de einlijsten monteren met houtlijm, dit heb ik gedaan en laten drogen en vast gezet met naalden op een plank hout.
afb20340.jpg

Hierna moest je schuren en de voorkant ook zodat de neuslijst ook mooi past waarna je ook deze vast zet met houtlijm.

afb20341.jpg

Hierna kwam ik vast te zitten omdat ik niet wist hoe het zat met de einlijsten van de vleugel delen die ernaast zaten , WIE O WIE helpt mij :?:

Toen ben ik maar vast verder gegaan met de bevestigging van de vleugel, daarvoor moest je een plankje in de zelfde vorm schuren als de romp.

afb20343.jpg

De middenste vleugel en de vleugel bevestigging is nu klaar om tot een geheel verlijmt te worden met 5min epoxy MAAR DAN MOETEN EERST DE EINLIJSTEN VAN DE ZIJVLEUGELS EROP!

Ik vind het een beetje storend dat er geen reaties komen op mijn vragen als als er geen reacties komen ben ik geneigd een nieuw topic te openen en hopen dat daar wel gereageert word.

Ik heb eens naar info gezocht op i-net voor info over dit model maar kan niets vinden.

Op de eerste foto lijkt het alsof de vleugels al klaar zijn. klopt dit of zijn het ribben vleugels die je nog moet bouwen.
maak eens een foto van de tekening waar dit omschreven wordt enpost die eens hier of als de foto groot is via een link hier en dan ergens op i-net plaatsen zodat we goed kunnen zien wat je bedoelt.

De vleugels zijn van massief balsa en moeten nog van een eind en voorlijst worden voorzien. die achterlijsten staan schijn naar beneden en vormen daardoor een hoek , als je nou twee vleugel delen samenvoegd dan komen de achterlijsten niet mooi tegen elkaar omdat ze die hoek naar beneden maken. ik zal foto's maken.

Oke hij is eigenlijk al lang af:P maar ja dan komt hier de uiteindelijke staat:P

ff wachten foto's zijn bezig :wink:

foto's :idea: (nog steeds heb ik geen idee hoe ik ze direct moet plaatsen :oops: )

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-8677

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-8678

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-8679

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-8676

Oke volgende probleem!

Ik krijg het zwaarte punt niet goed!
De accu kan niet in de neus worden geplaatst want die is helemaal dicht! en als ik de accu onder de vleugel leg en de rest in de neus. Dan vinden ze dat op de club niet goed want de accu mag volgens hun niet achter de elektronica, dat gaat dan te goed stuk bij een crash, iemand ideen over hoed ik het zwaarte punt goed krijg , met de ontvanger achter de accu en met een accu van ca 120 gram?

Back