Protech Breeze update

Stevo

Forum veteraan
Goeie middag,

Ik heb een protech Breeze waar ik na, wikken en wegen alsook na het checken van de FAQ (bedankt Harold) een Speed 400, 6V had ingebouwd in plaats van een Speed 400 op 7,2 Volt (beiden werden zonder reductie aangedreven op 8 cellen). Blijft echter een marginaal vliegend toestel met deze set up alhoewel Protech formidabele vliegeigenschappen had beloofd met een Speed 380 (hoe komen ze erbij???). ja ja ja ik weet het, sinterklaas bestaat niet.

Heeft iemand een idee welke brushless motor hierin zou passen als waardige vervanger? Zijn die, naar Brushless maatstaven, zeer goedkope Himax motoren iets? Ik heb op het forum rond gefietst maar buiten een barstende hoofdpijn van de vele verspreide tips en antwoorden heb ik geen echt duidelijk antwoord gevonden. :roll: Ik heb ook al "Ron's doe het zelf borsteloze motoren pagina's" (amai) doorgenomen maar ik er niet genoeg van (toch niet in die zin dat één van mijn collega piloten zijn dure ESC zal opofferen om te kijken of mijn experiment geslaagd is of niet) :roll:

Stevo

Ik denk dat een Typhoon van het-rc een leuke vervanger is. Ik heb op de picocub van mn vader ook zo'n ding gezet en dat gaat perfect. Lange vliegtijden. Heel weinig geluid en veel vermogen. Tevens kosten ze niet zo veel. Je zal alleen misschien wel de motorspant een klein beetje moeten aanpassen.

Mark

een 380 motor is best goed ;) verkijk je daar niet op. Die kan een grotere prop aan met een goed rendement. Ik vlieg met een 380 direct drive met een gekke prop (zat er standaard bij) op 900mAh cellen 18min!!

Maar goed, je wilt brushless. aangezien het een zwever is kan je dus beter voor een minder snelle combi kiezen met trekkracht. Vertraging zou ideaal zijn want je kan een lichte motor gebruiken met grote prop. Als je er een speed 2/3 400 size vertraagd in zet met een 10" prop heb je vermogen genoeg bij bv. 10-15A. Dan kan je lichte cellen gebruiken waardoor je erg lang kan vliegen op termiek ;)

Mega 16/7/6 met 2.8:1 vertraging op 8 cellen met een 10x4.7 prop doet 15A.

Tadango,

Dat moet wel een speciale 380 zijn van jouw want de mijne, now way :nooo:

Vertraging op de protech Breeze is geen optie (geen plaats, ook niet met planetaire vertraging). Het compartiment voor de accu, motor, esc is echt klein te noemen.

Stevo

Probeer een jamara pro 480 HS van 8 euro.
15A op het 6x3 klapschroefje.

Typhoontje kan ook wel, maar voor echt vermogen moet je boven de 10A en dat lukt weer niet met de 10A tsunami regelaar.

Ik zou ook niet kiezen voor de Typhoon. Een vertraagde Mega 16/7/6 of 8 of de duurder maar ook heel goede Hacker B20-15L 4:1. Je zou eens kunnen kijken naar een akku van 2 Konion-cellen, schijnt heel goed te werken in zo´n toepassing.
:D

Harold,

Ik probeer een beetje te vermijden dat ik nog een andere motor moet aanschaffen om op dat toestel te zetten want op een bepaald moment heb je zo danig veel verschillende conventionele motoren geprobeerd dat als je alles optelt je een brushless had kunnen kopen. :wink:

Heb jij geen idee wat voor bruslesscombinatie dan wel zou kunnen werken? Is er iemand die al van die Himax motoren heeft gehoord en er ervaring mee heeft?

Eelco,

Ik heb echt geen plaats voor een vertraging tenzij die Mega reductors (reducties?) echt heel compact zijn.

Stevo

Stoppen met kopen van oude techniek is de beste manier om geleidelijk over te gaan. 8 euro voor een motortje zou echter tijdelijk kunnen.

Dus je wilt echt brushless en je hebt geen ruimte.
Mega vertraginkje op een korte mega 16/7/.. zou kunnen, je kan echter ook een iets groter model motor nemen.
Een mega 16/25/6 is zo groot als een 480 en die kan directdrive een 10x6 prop op 8 cellen met zo'n 13A wat weer met gebruikelijke sp400 cellen (welke? 500AR, KAN1050?) goed gaat.

Motor rendement boven 80%, meer dan 3m/s stijgen (verdubbeling met wat je nu hebt.

met 2s1p konions ben je lichter dan je huidige cellen, maar niet meer vermogen (max 12A).

Echt leuk (voor de toekomst):
2s2p konions, of 2s1p kokam 2000. mogen wat meer stroom.
16/25/6 kan dan 13x8 prop (22A).
Kan ook: 16/25/4 en 10x6.
Stijgen >6m/s. 4 keer zoveel als je nu hebt. Lijkt mij toch wel aardig om in 15s naar 100 meter te spuiten.

Algemeen:
Motor met 900-1200 toeren per volt (na eventuele vertraging) en gewicht ongeveer van sp400 lijkt mij wel aardig. klein of grote Typhoon (15/10) zou ook kunnen als het past.
Regelaar 25A lijkt handig.

Meer RPM/V kan ook, maar dan met kleinere props die niet optimaal bij zwevertje passen. hangt dus af van toekomstplannen.

Harold,

Die cellen van mij zijn van HYPE type NC700AA en dus AA batterijen. Ik weet niet of zij goed zijn om bij dergelijke toepassingen (aandrijving) te gebruiken. Feit is wel dat mijn setup vlug zonder adem zit en ik niet kan begrijpen dat anderen een speed 400 motor hebben die +5 minuten blijft draaien met batterijen met de zelfde C.

Imiddels allen bedankt voor de input. Ik heb echt geen kaas gegeten van electro toestanden (doch wens het wel te leren, kwestie van geen vettige vliegtuigen meer te moeten poetsen :wink: )

Stevo

NiCad penlitejes dus, die waarschijnlijk al kortademig worden van 10C = 7A (niet echt "Hochstromfest" dus) .... leuk voor tamme SP400 toepassingen .... maar voor het echte werk zal je toch moeten kiezen voor Sanyo 500AR NiCad's of de NiMh tegenpolen van GP,KAN, HECELL etc. van rond de 1000MAh ...

Okéé Dirk,

Maar zelfs dat niet want ze zitten zelfs met een tamme speed 400 vlug zonder adem.

Stevo

Ik zou eerst je cellen upgraden naar Kan 850, 1000 of lipo's. Doordat deze een hogere stroom aankunnen, en beter op spanning blijven, zal zelfs de speed 400 veel meer vermogen hebben, en is het vast allemaal al voldoende. Als je dan nog vertikaal wil (brushless) dan zijn deze cellen zeker geen verloren investering.

Kijk even op cheapbatterypacks.com, daar hebben ze spotgoedkope cellen van dit formaat, die de prestaties van penlightjes vele malen overtreffen...

Eneuh, niet zo vastpinnen op capaciteit. Capaciteit heeft niets te maken
of ze "Hochstromfest" zijn, dus niet vergelijken tussen verschillende typen cellen met dez. capaciteit...

Niels

Na veel vijven en zessen een update :

speed 400 6 V 6X 3 Aeronaut klapprop.
Graupner V40 vaartregelaar
8 Kan 1050 Mh cellen

Jongens dat is een wereld van verschil 8O Het toestel heeft zowaar power 8O

+5 minuten aan motorvermogen 8O

Mret dank aan alle heren (jammergenoeg geen dames) voor hun input en het delen van hun ervaring. Voorlopig heb ik aldus geen Brushless nodig omdat ik echt heel erg tevreden ben met deze setup ( verdere honger naar meer power komt nog wel :wink: )

PS: Ik heb geen cijfers naar toerental en Ampéres

Thanx

Steven

Back