Protech LiPo Matic probleem

Heren/dames,

Ik zit met een probleem met mijn Protech LiPo Matic. Deze zou in staat moeten zijn om 1-, 2- en 3-cells LiPo's te laden. Met de 2-cells gaat dit gewoon goed (KingMax 5200mAh), maar de 3-cells (KingMax) voor in de zender weigert ie te gaan laden. Ik weet dat dit niet de optimale lader is en ik heb ook nog een andere lader (weet het type zo niet, maar hij staat hier goed aangeschreven voor zijn prijs), maar toch vind ik het raar dat dit niet functioneert. De output van de stekkeradapter is netjes 15V, waarmee de lader ook 3 cells LiPo's zou moeten kunnen laden.

Groeten,
Mischa

onbalans in de cellen?
te ver leeggetrokken?
balanceerstekker niet correct op de lader, waardoor hij hem verkeerd ziet?

dat een accu nieuw is zegt geen fluit.
ze komen ook wel eens met 0 volt binnen, dus compleet kapot. Die krijg je doorgaans ook niet zomaar weer vol
als je lader niet aan de gang wil, kan zoiets makkelijk aan de hand zijn

en zonder balancer laden is niet geheel aan te raden...
ALS je een fout pakket hebt, kan 1 cel ernstig overladen worden en ploffen, terwijl de cel ernaast nog te weinig voltage heeft...

Gewoon, tipje..

Oke, ik heb thuis nog een LiPo lader met balancer liggen (Imax B6, dacht ik), zou het kunnen zijn dat ik hem daarmee wel nog aan de gang krijg? Of zijn er andere tips die ik nog zou kunnen proberen?

Gr. Mischa

Laatst bewerkt:
tip 1: niet ongebalanceerd laden.
je kan best 2 of 3 keer ongebalanceerd laden, maar daarna moet er echt wel weer gebalanceerd worden.
En zelfs dat liever niet, liefst gewoon altijd balanceren.

tip 2: die imax zou er goed voor moeten zijn.
deze geeft ook gewoon een foutmelding, en dan kun je zien wat er fout zou moeten zijn.

tip 3: pak/koop een multimeter.
hiermee kun je de cellen etc doormeten, erg makkelijk
en zo'n ding komt altijd wel van pas...

Dank je voor de tips, ik zal die Imax eens aanslingeren vanavond.

Multimeters heb ik wel een paar liggen ;-)

Gr. Mischa

een lipo cel mag minimaal 2,5 volt zijn. Ziet de lader minder, doet hij het niet.
in gebruik mag je ook niet dieper ontladen dan 3,5 volt onder belasting..
dan heb je doorgaans nog 20% over, en dan blijft hij precies heel

Back