Protech Skystar II

De motor en esc plus props en servo's zijn inmiddels binnen, motor getest en hij lijkt goed te werken!

Wel even een kabeltje gemaakt om van 3 2s pakketten 1 6s pack te maken:
IMG_2943.JPG

Voltage testen:

IMG_2940.JPG

Servo's monteren:
IMG_2938.JPG

IMG_2939.JPG

Alles afgesteld en ook mijn ontvanger erin geplaatst. Alles werkt zoals het hoort behalve het neuswiel. Kan je ook zonder sturend neuswiel goed opstijgen/laden?

Wat er nog moet gebeuren:
- Motorschot vastzetten en motor monteren
- ESC en ontvanger vastzetten
- Oplossing verzinnen om de accu vast te maken
- Neuswiel oplossen of vastzetten

Neuswiel moet wel sturen, hoor. Ik heb maar een deel van de mantel weggelaten, niet de hele mantel. Het stuk van het neuswiel naar door de tweede spant zit er nog, en het stukje door de laatste spant ook. Verder zowel de stang/mantel als de as van het wiel met teflon spray inspuiten, helpt ook nog wat. Mijn wieltje stuurt nu goed, al loopt het wat zwaar.

Hugo

Zonder sturend neuswiel kan prima, maar met sturend neuswiel is wel makkelijker..

Even een vraagje over het monteren van de prop, ik heb een houten JXF prop van 12x6. Deze past niet op het gat van de motor. Is dit gewoon een kwestie van gat uitboren, of kun je er het beste schroefdraad in maken?

Door dit plaatje kwam ik er in iedergeval achter hoe de prop gemonteerd moet worden :) :
Skystar%20014.jpg

ik zou hem persoonlijk uitboren maar niet zo uit de losse hand maar gebruik een goede boor en ook een kolomboor. het gat moet precies in het midden zitten want als je prop in onbalans is, dan trilt dat door in je hele vliegtuig en dat is ook niet goed voor je motor

Uitboren zat ik ook aan te denken. Ik heb helaas geen kolomboor... Zijn er tips om hem met de hand uit te boren of is dat vragen om problemen?

Even 'investeren' in een prop-ruimer, bij iedere modelbouwzaak verkrijgbaar. Ideaal ding, gewoon met de hand te gebruiken, mooi centrisch van klein naar groter opruimen.

Hugo

Bij gebrek aan een kolomboor maschine kan je ook een rondvijl nemen van de passende diameter .

Door dat die taps zijn kan je er goed de gaten mee groter draaien (niet vijlen)

Je moet hem tegen de klok in draaien . (de vijl) ;)

Zo maak ik ook de APC prop`s op maat omdat die snel " happen " bij het boren .

En altijd de prop`s balanceren , opgeboort of niet .

Mvg Johan

Gisteren geinvesteerd in een propruimer bij rctechnics. Prop past nu perfect! Je kan idd het gat mooi gecentreerd groter maken!

Net even alles getest inclusief de motor met de prop erop. Je voelt hem echt heel hard trekken als je hem vast heb. Harder als ik had verwacht. Ook viel er een aantal vazen om die achter het gordijn stonden :p .

Hoe staat het met jouw Skystar HugoW? Ben echt benieuwd hoe je het motorschot hebt verstevigd. Ik heb hem alleen met epoxy ingelijmd en daarna alle naden nog eens flink volgestopt met expoxy en het lijkt echt muurvast te zitten. Ik kan hem bij wijze van rond slingeren aan het schot.

Hier even een fototje zoals ik het klepje heb gemaakt. Met een stukje 3 mm triplex, 2 ronde magneetjes (van een corsage -> gehaald bij de bloemist) en 2 oude botte mesjes (lekker plat metaal).

Groeten!
Ton

P1020961.JPG

P1020962.JPG

@Ton thx voor de fotos!
Ideaal die magneetjes als ik het zo zie. Ziet er ook zeer netjes uit! Zo netjes wordt het bij niet meer vrees ik.

Hoe heb jij de accu's vastgezet?

Even over de versteviging van het motorschot (ook daar komen later foto's van in mijn topic). Maak vier driehoekige plaatjes, lange zijde 30mm, korte zijde 18mm, ik maakte ze uit 3mm hobbyplex. Deze plaatjes plak je:
1) met de vlakke kant op de binnenkant van de rompzijkanten.
2) met de korte zijde van de driehoek tegen het motorschot.
3) met de lange zijde van de driehoek tegen de originele motordragerlatjes.
Eentje links, boven de motordragerlat, de tweede rechts, boven de motordragerlat, de derde links, onder de motordragerlat, en de vierde rechts, onder de motordragerlat. Door het grote lijmoppervlak zitten de plaatjes goed vast aan de rompzijkanten, en ze voorkomen dat het motorschot naar voren zou kunnen. In die riching komt immers de grootste belasting.

Hugo

Laatst bewerkt:
De skystar is nu helemaal af.

Ik heb om de accu's op zijn plaats te houden een spant gemaakt waar de accu precies in past. Deze zet ik dan met klitteband vast en de andere kant van de accu leunt op het spant waar ook de regelaar onder zit. Ook hier komt klittenband, ik heb dit van 8mm dik balsa gemaakt:
IMG_2944.JPG

Accu past er precies in:
IMG_2948.JPG

Zo had ik de motorsteun verstevigd:
IMG_2945.JPG

Ik was er toch niet vertrouwd mee, leek wel of de epoxy nooit helemaal uit zou harden. Nu zit het in iedergeval goed vast:
IMG_2951.JPG

Mijn 6s2p lipo :) :
IMG_2952.JPG

Vandaag heeft de vliegtuig zijn maiden gehad! Niet door mij maar door een kennis.
We zijn bij zijn bevriende boer naar een weiland gereden (Vlakbij de biesbosch in Hank).

Het vliegterrein was een hele smalle weg met van die ijzeren platen waar zware graafwagens op een bouwterrein overheen rijden met daaromheen alleen maar gras/weiland.
De platen lagen naast elkaar dus het was een dunne lange strook om op te stijgen.

Mijn kennis, Kees vliegt zelf met een Multiplex Funjet en heeft het geleerd met een easystar. Daarna gevlogen met een minimag en nu dus de funjet. Hij heeft daar eerst een aantal rondjes mee gevolgen, wat mij opviel is dat de snelheid behoorlijk hoog lag, daar schok ik wel van. De landing ging niet helemaal perfect, hij schoot naast de baan waardoor hij het gras in dook, waardoor het vliegtuig n u wat krassen aan de vleugels heeft en de punt wat ingedeukt is. Hij is nog wel vliegwwardig.

Toen was het tijd voor mijn skyraider, aangezien ik alleen simulator ervaring heb heeft Kees hem zijn maiden gegeven. Wel op mijn zender en ontvanger. Na wat uitgebreidde tests op de grond, range check, controleren door hem of de uitslagen de goede kant op stonden en na het rechtzetten van het neuswiel (week af naar rechts) was het tijd om hem de lucht in te laten.
Eerst even vooruit taxien, daarna weer terug en toen weer gedraaid zodat de skystar van hem af tegen de wind in op zou stijgen. Toen kreeg ik het wel erg benauwd hoor.
Half gas... Vol gas... En omhoog dat ding, niet normaal. Het leek wel of hij verticaal ging! Hij kwam direct erg goed op hoogte. Eenmaal op hoogte zou hij hem gaan trimmen. Wat bleek tot mijn leuke verbazing dat er aleen 2 a 3 tikjes up getrimd moest worden om iets meer als halfgas recht te kunnen vliegen. Na een rondje of 3 op goede hoogt gafd hij het stuur aan mij.

Sta je dan met een zender in je handen, het ging echt heel erg natuurlijk. Rustig inrollen en up geven voor een bocht, slik volgens mij slaat het hoogte roer echt 5x zoveel uit als op de sim. Hij vliegt gelijk rond. Maargoed met dat wetende gewoon heel rustig de stick bewegen. Zo heb ik ongeveer 5 rondjes rechtsom gevlogen en daarna een paar linksom. ook geprobeerd om goed op hoogte maar wel in de lijn van de landingsbaan voor te vliegen. Dit ging ook redelijk.
Toen de zender weer terug gegeven, Kees heeft nog wat rondjes gevlogen en zelfs een looping gemaakt en een acht gevlogen. Daarna rustig aangevlogen en hem echt heel langzaam op de grond gezet, het viel me echt op dat hij zo langszaam kon vliegen. Eenmaal op de grond schoot hij ook net van de baan waardoor de prop nu stuk is. Maargoed daar heb ik er nog 3 reserve van liggen.

De skystar heeft dus zijn Maiden gehad! Welliswaar niet geheel door mezelf maar dat vind ik niet zo erg! Ben echt blij dat hij vliegwaardig is. Nu snel opzoek naar een goede club want dit smaakt naar meer!

Het echt vliegen is in een aantal opzichten anders dan op de sim:
- In het echt zie je het vliegtuig veel beter.
- In het echt lijkt alles trager te gaan, je hebt meer tijd.
- In het echt was het vliegtuig veel nerveuzer, het lijkt erop dat de uitslagen te groot zijn. Er viel echter wel makkelijk mee te vliegen.

Verder viel me op dat het vliegtuig echt heel langzaam kan vliegen en super stabiel is. Ook maakt de motor een mooi zoemend geluid, echt leuk om je zelfgebouwde vliegtuig rustig rondjes te zien en horen vliegen!
We hebben ongeveer 10 minuten gevlogen, de lipo's zijn voor het vliegen geladen en na het vliegen ging er tegen de 2000Mah in. Er is constant tussen half en iets meer gas gevlogen behalve natuurlijk bij het opstijgen.
Dat zou betekenen dat ik er 25 minuten mee zou kunnen vliegen, ik heb de timer nu op 15 minuten gezet.

Als je toestel nerveus is, maar de rollrate (hoe snel hij rolt) op zich wel ok is, kun je ook wat expo instellen op je zender.

Voor de rest gefeliciteerd met een geslaagde maiden!

Thx!
Ja, de rolrate is opzich oke. Het ligt volgens mij echt aan het hoogteroer. Die slaat namelijk best ver uit. Ik zal eens kijken wat expo doet op mijn roeren thuis.

Hallo stephan,

Ben je in het algemeen tevreden over de Hobbycity kwaliteit?

Bedankt
Groeten
Koen

Back