Vandaag heeft de vliegtuig zijn maiden gehad! Niet door mij maar door een kennis.
We zijn bij zijn bevriende boer naar een weiland gereden (Vlakbij de biesbosch in Hank).
Het vliegterrein was een hele smalle weg met van die ijzeren platen waar zware graafwagens op een bouwterrein overheen rijden met daaromheen alleen maar gras/weiland.
De platen lagen naast elkaar dus het was een dunne lange strook om op te stijgen.
Mijn kennis, Kees vliegt zelf met een Multiplex Funjet en heeft het geleerd met een easystar. Daarna gevlogen met een minimag en nu dus de funjet. Hij heeft daar eerst een aantal rondjes mee gevolgen, wat mij opviel is dat de snelheid behoorlijk hoog lag, daar schok ik wel van. De landing ging niet helemaal perfect, hij schoot naast de baan waardoor hij het gras in dook, waardoor het vliegtuig n u wat krassen aan de vleugels heeft en de punt wat ingedeukt is. Hij is nog wel vliegwwardig.
Toen was het tijd voor mijn skyraider, aangezien ik alleen simulator ervaring heb heeft Kees hem zijn maiden gegeven. Wel op mijn zender en ontvanger. Na wat uitgebreidde tests op de grond, range check, controleren door hem of de uitslagen de goede kant op stonden en na het rechtzetten van het neuswiel (week af naar rechts) was het tijd om hem de lucht in te laten.
Eerst even vooruit taxien, daarna weer terug en toen weer gedraaid zodat de skystar van hem af tegen de wind in op zou stijgen. Toen kreeg ik het wel erg benauwd hoor.
Half gas... Vol gas... En omhoog dat ding, niet normaal. Het leek wel of hij verticaal ging! Hij kwam direct erg goed op hoogte. Eenmaal op hoogte zou hij hem gaan trimmen. Wat bleek tot mijn leuke verbazing dat er aleen 2 a 3 tikjes up getrimd moest worden om iets meer als halfgas recht te kunnen vliegen. Na een rondje of 3 op goede hoogt gafd hij het stuur aan mij.
Sta je dan met een zender in je handen, het ging echt heel erg natuurlijk. Rustig inrollen en up geven voor een bocht, slik volgens mij slaat het hoogte roer echt 5x zoveel uit als op de sim. Hij vliegt gelijk rond. Maargoed met dat wetende gewoon heel rustig de stick bewegen. Zo heb ik ongeveer 5 rondjes rechtsom gevlogen en daarna een paar linksom. ook geprobeerd om goed op hoogte maar wel in de lijn van de landingsbaan voor te vliegen. Dit ging ook redelijk.
Toen de zender weer terug gegeven, Kees heeft nog wat rondjes gevlogen en zelfs een looping gemaakt en een acht gevlogen. Daarna rustig aangevlogen en hem echt heel langzaam op de grond gezet, het viel me echt op dat hij zo langszaam kon vliegen. Eenmaal op de grond schoot hij ook net van de baan waardoor de prop nu stuk is. Maargoed daar heb ik er nog 3 reserve van liggen.
De skystar heeft dus zijn Maiden gehad! Welliswaar niet geheel door mezelf maar dat vind ik niet zo erg! Ben echt blij dat hij vliegwaardig is. Nu snel opzoek naar een goede club want dit smaakt naar meer!
Het echt vliegen is in een aantal opzichten anders dan op de sim:
- In het echt zie je het vliegtuig veel beter.
- In het echt lijkt alles trager te gaan, je hebt meer tijd.
- In het echt was het vliegtuig veel nerveuzer, het lijkt erop dat de uitslagen te groot zijn. Er viel echter wel makkelijk mee te vliegen.
Verder viel me op dat het vliegtuig echt heel langzaam kan vliegen en super stabiel is. Ook maakt de motor een mooi zoemend geluid, echt leuk om je zelfgebouwde vliegtuig rustig rondjes te zien en horen vliegen!
We hebben ongeveer 10 minuten gevlogen, de lipo's zijn voor het vliegen geladen en na het vliegen ging er tegen de 2000Mah in. Er is constant tussen half en iets meer gas gevlogen behalve natuurlijk bij het opstijgen.
Dat zou betekenen dat ik er 25 minuten mee zou kunnen vliegen, ik heb de timer nu op 15 minuten gezet.