Protech Voyager

Afgelopen week de maiden van mijn Voyager gehad. Erg gaaf model, jammer dat het niet meer gemaakt wordt.

full

OCMLLMT-iTQ[/media] Voyager -Maiden - YouTube

eSdvXEZbUsc[/media] - After Maiden - YouTube

Check de video's :thumbsup:

Leuk dat er heel af en toe toch nog nieuwe Voyagers opduiken. ik heb er ook nog eentje vliegklaar en eentje die er met wat werk weer picobello in orde is en ik ben er zuinig op. Op de club bij ons vliegen er ook nog enkele waarvan eentje met meer dan 400 afzonderlijk aangestuurde ledjes voor fonkelende nachtvlucht.
De Voyager is één van mijn eerste ontwerpen, nog uit de beginperiode van de styro modellen. Hij werd nog voor speed400 motoren met 7 of 8 NiCd's getekend, eigenlijk nog een beetje prehistorisch als je de huidige technieken bekijkt. Voor de kenners, de Partenavia P68b heeft model gestaan voor de Voyager.

zo starten we nu met Brushless en Lipo Power

en nog enkele tekeningetjes van het ontwerp.

Voor wie nog meer wil hier de link naar de volledige set foto's
https://www.flickr.com/photos/113486539@N03/sets/72157643668978324/

Dirk

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk dat er heel af en toe toch nog nieuwe Voyagers opduiken. ik heb er ook nog eentje vliegklaar en eentje die er met wat werk weer picobello in orde is en ik ben er zuinig op. Op de club bij ons vliegen er ook nog enkele waarvan eentje met meer dan 400 afzonderlijk aangestuurde ledjes voor fonkelende nachtvlucht.
De Voyager is één van mijn eerste ontwerpen, nog uit de beginperiode van de styro modellen. Hij werd nog voor speed400 motoren met 7 of 8 NiCd's getekend, eigenlijk nog een beetje prehistorisch als je de huidige technieken bekijkt. Voor de kenners, de Partenavia P68b heeft model gestaan voor de Voyager.

[ snip ]

Voor wie nog meer wil hier de link naar de volledige set foto's
https://www.flickr.com/photos/113486539@N03/sets/72157643668978324/

Dirk

Hallo Dirk,

Dank voor je reactie, erg informatief en ook prachtige foto's van de Voyager. Tevens zeer fraaie kleurstelling.

Hoewel het ontwerp misschien al wat ouder is vind ik het nog erg up-to-date, het enige wat naar mijn mening verbetering nodig heeft is de wingspar en de eventueel de motorsteunen. En de elastiek bevestiging van de canopy heb ik niet gebruikt, vervangen door de MPX TSII klembevestiging.

Weet niet precies wat het verhaal achter Protech is, maar gezien de populariteit van de TSII (en de huidige FPV markt) zou je toch zeggen dat er commercieel nog zeker iets uit het ontwerp te halen zou zijn.. geen plannen meer voor de toekomst?

Hoop dat ik hier niet mee op zere tenen trap, vind het een erg goed ontwerp, jammer als er niets meer mee gedaan wordt.

Hallo Dirk,

Dank voor je reactie, erg informatief en ook prachtige foto's van de Voyager. Tevens zeer fraaie kleurstelling.

Hoewel het ontwerp misschien al wat ouder is vind ik het nog erg up-to-date, het enige wat naar mijn mening verbetering nodig heeft is de wingspar en de eventueel de motorsteunen. En de elastiek bevestiging van de canopy heb ik niet gebruikt, vervangen door de MPX TSII klembevestiging.

Weet niet precies wat het verhaal achter Protech is, maar gezien de populariteit van de TSII (en de huidige FPV markt) zou je toch zeggen dat er commercieel nog zeker iets uit het ontwerp te halen zou zijn.. geen plannen meer voor de toekomst?

Hoop dat ik hier niet mee op zere tenen trap, vind het een erg goed ontwerp, jammer als er niets meer mee gedaan wordt.

Je moet niet bang zijn, zo'n lange tenen heb ik niet. Trouwens de puntjes die je aanhaalt zijn wel degelijk de zwakke plekken van de voyager. Maar zoals gezegd het ontwerp dateert van 10 jaar geleden en zo'n modellen evolueren snel. De ligger in de vleugel is niet meer van deze tijd, zelf heb ik geen vleugel weten breken maar het ziet er niet uit als de vleugel zo ver doorbuigt. Eigenlijk is het vrij simpel te verhelpen, ik heb bij mijn voyager onder en boven in de vleugel een carbon ligger van 1.5mm ingewerkt tot aan de servo's. Gewoonweg een slipje van ongeveer 2mm snijden met een scherp mes, dit wat wijder maken door er met een einde van de ligger door te gaan tot hij er licht klemmend in past en dan met dunne cyano vast lijmen. Zo krijg je een mooie stijve vleugel.
Mijn cockpit sluit tegenwoordig met een magneet, werkt perfect en pas ik nu trouwens toe op al mijn modellen.
Het waarom de Voyager geen vervolg meer kent daar kan ik niets over zeggen ik heb ook nooit bij Protech gewerkt, ik heb gewoon enkele modellen getekend op vraag van hun. Wel werd er ooit gevraagd om van de Voyager een verbeterde versie te tekenen, dit is ook gebeurd en die is ook afgeleverd maar waar en waarom het verhaal dan gestopt is weet ik zelf ook niet, jammer maar helaas.
Dus wie van zijn Voyager houdt kan er best zorg voor dragen want of er ooit nog een nieuwe oplage komt is weinig waarschijnlijk maar "Never say never"

Dirk

Ik ben uiteraard niet op de hoogte wat er precies bij/met Protech is gebeurt. Ik was echter in de veronderstelling dat je misschien de eigenaar of medewerker was destijds. Heb iets gelezen over een brand in de fabriek, en dat het merk waarschijnlijk ook daardoor niet meer bestaat.

Een goed ontwerp hebben is één (Twee dus zelfs, gezien blijkbaar verbeterde versie) maar het even in productie brengen lijkt me ook geen eenvoudige stap.

Wel leuk dat we nu wat meer informatie en achtergrond hebben van het model :)

De ligger in de vleugel heb ik overigens versterkt door simpelweg een enkele lange carbon roede (denk 7 of 8mm) door de bestaande buis te duwen. De kanalen heb ik dan verder door gefreesd tot aan de servo's. Geheel goed verlijmd en gezien de flinke G-krachten die het model een paar keer tijdens de eerste vluchten heeft gehad op 4S meer dan voldoende.

Ik ga er goed zorg voor dragen, en hoop nog lange tijd van het ontwerp te kunnen genieten. :thumbsup:

Dus wie van zijn Voyager houdt kan er best zorg voor dragen want of er ooit nog een nieuwe oplage komt is weinig waarschijnlijk maar "Never say never"
Dirk

Ik heb er nog eentje te koop met nachtvlieguitrusting.

Deze is uitgerust met brushless motoren ipv de standaard brushed motoren.

De vleugel is gewoon verstevigd met versterkte doorzichtige tape. En hij vliegt echt heel goed ...

Groetjes,

Davy

Back