Protech Yada TRR SX-26

Goedemorgen,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Robbin, 30 jaar, kom uit Den Bosch en nieuw op dit forum.
Ik heb een account aangemaakt, omdat ik een RC auto van m’n schoonvader heb gekregen (omdat hij hem niet meer gebruikt, en ook niet meer wil starten) om het weer rijdend zien te krijgen. Nou heb ik me laten vertellen dat dit ook niet de beste auto’s zijn..Maar ben toch van mening dat het moet kunnen.

De zuiger zat vast/ aangekoekt, deze heb ik via een tip weer gangbaar gekregen, door remmenreiniger in de cilinder te zetten.
Heb nieuwe nitro aangeschaft (voor offroad).
Een nieuw los brandstoffiltertje tussen de leiding gezet, omdat de filter in de tank was afgebroken..
Verder zit er een nieuwe luchtfilter, en carburateur op. De gasschuif in de carburateur zat muurvast.

Nu heb ik alles in elkaar staan, en de batterijen etc. opgeladen. De gloeiplug, gloeit. Het motortje “plopt”. De motor krijgt lucht en brandstof. Maar wil toch niet aanslaan. Ik start met een trekkoord, omdat de blokstarter het tandwiel maar amper raakt. Maar helaas nog geen succes.

Ik heb geen papieren van de basisafstelling van de carburateur. Kan iemand mij hierbij helpen??

En zou het evt. ook aan de koppeling kunnen liggen? Of heeft deze alleen invloed op het rijgedrag??

Ik heb de foto’s bijgevoegd.

Kan iemand mij helpen, advies geven?

Alvast bedankt!

Groeten Robbin


P.s. ik heb een nieuw topic aangemaakt, omdat ik zo snel geen andere vergelijkbare kon vinden..
 

Bijlagen

  • 58A19F72-C809-45C3-B548-DE128816448B.jpeg
    58A19F72-C809-45C3-B548-DE128816448B.jpeg
    364,9 KB · Weergaven: 212
  • 956CA21F-2FE2-4387-AD68-C56E9DAB4BD8.jpeg
    956CA21F-2FE2-4387-AD68-C56E9DAB4BD8.jpeg
    463,7 KB · Weergaven: 285
Naast dat de motor vast zat door opgedroogde olie is de kans ook heel groot dat ook de hoofdsproeier verstopt is. Mogelijk heb je die doorgeprikt met het opzoeken van de fabrieksinstellingen.

Haal gewoon even het luchtfilter eraf en probeer hem dan te starten, hou de vinger even op de uitlaat terwijl je aan de trekstarter trekt waarmee je alle druk naar de tank stuurt en de brandstof in beweging pompt en voel aan of kijk in de carburateur als je wat ziet stromen.
 
Goedemiddag Roelof,

Bedankt voor uw reactie.

Er zit een nieuwe carburateur op, omdat de gasschuif niet meer los te krijgen was.
Ik heb geprobeerd wat je hierboven beschrijft, en je ziet de brandstof stromen. Alleen krijg ik hem met geen mogelijkheid aan de praat..
 
Als je veel start kun je hem ook verzuipen.
Als je hem op de kant houd (uitlaat naar beneden) en er loopt brandstof uit, dan is hij verzopen.
Dan even brandstof toevoer afsluiten, plug er uit en droog trekken.

De koppeling zou het probleem niet moeten zijn zolang hij maar vrij is (de wielen moeten vrij draaien, en niet mee draaien met starten).

Als het erg koud is wil ik een motortje wel eens opwarmen met een heat gun, als er flink wat temperatuur in zit start hij vaak makkelijker (als hij eenmaal redelijk afgesteld staat hoeft dat niet meer).

Mbt de basis afstelling, meestal is er wel iets te vinden, of iemand met een goede tip.
Als je niets kunt vinden, dan hoofdsproeier in draaien (nooit strak vast, maar net aanleggen) en dan 2 slagen open,
Lage toeren sproeier iets minder als 2 slagen.
Is een beetje gokken als je niets weet.

Maar als je compressie hebt en je plug gloeid goed, moet hij kunnen starten.
Hoeveel % nitro heb je, met wat nitro in de brandstof word de afstelling iets minder kritisch.

Succes.
 
Als je veel start kun je hem ook verzuipen.
Als je hem op de kant houd (uitlaat naar beneden) en er loopt brandstof uit, dan is hij verzopen.
Dan even brandstof toevoer afsluiten, plug er uit en droog trekken.

De koppeling zou het probleem niet moeten zijn zolang hij maar vrij is (de wielen moeten vrij draaien, en niet mee draaien met starten).

Als het erg koud is wil ik een motortje wel eens opwarmen met een heat gun, als er flink wat temperatuur in zit start hij vaak makkelijker (als hij eenmaal redelijk afgesteld staat hoeft dat niet meer).

Mbt de basis afstelling, meestal is er wel iets te vinden, of iemand met een goede tip.
Als je niets kunt vinden, dan hoofdsproeier in draaien (nooit strak vast, maar net aanleggen) en dan 2 slagen open,
Lage toeren sproeier iets minder als 2 slagen.
Is een beetje gokken als je niets weet.

Maar als je compressie hebt en je plug gloeid goed, moet hij kunnen starten.
Hoeveel % nitro heb je, met wat nitro in de brandstof word de afstelling iets minder kritisch.

Succes.
 
Hallo Tbird2,

Ik heb hem inderdaad al eens verzopen, en heb dit precies zoals je het omschrijft, opgelost.

Het lijkt net dat de wielen rond willen draaien tijdens het starten, maar dit komt denk ik door de trekstarter waarbij de voering van de koppeling naar buiten wordt geslingerd..!? Of heb ik dat mis?

Verder zal ik vandaag eens proberen het motorblokje licht te verwarmen, en de afstelling van de sproeiers.

Ik heb een foto van de brandstof bijgevoegd. Mag ik zeggen dat er 25% nitro in zit?
 

Bijlagen

  • 05D17EB5-6A7D-4605-ACD0-6B83C3B181DD.jpeg
    05D17EB5-6A7D-4605-ACD0-6B83C3B181DD.jpeg
    101,2 KB · Weergaven: 214
Dat is idd 25% nitro, dat is meer als voldoende.
Ik zal het aan de auto specialisten over laten maar ik heb niet kunnen vinden wat het olie percentage in deze brandstof is.
Zelf wil ik gewoon 20% olie, maar vooral "auto" brandstof en dan zeker als er "race" op staat wil nog wel eens een flink lager olie percentage hebben.
In dat geval moet je wel opletten dat je hem niet te arm gaat draaien.

Mbt de wielen, als je het start koord langzaam uit trekt moet de koppeling zeker los blijven en zouden de wielen vrijwel niet mee moeten draaien.
Als je flink trekt kan het zijn dat de wielen even mee komen, maar ze horen los te draaien van de motor.

Je hoeft naar mijn mening niet voorzichtig te zijn met het warm maken van de motor, als hij draaid word hij ook gewoon heet.
Daarbij koelt de motor ook heel snel weer af, dus ik ben niet bang om er gewoon met een heat gun op te gaan.
Wel oppassen dat je hem een beetje uniform verwarmd, en geen omliggende kunstof delen heet staat te stoken.

Ben benieuwd of je er leven in krijgt.
 
Dat is idd 25% nitro, dat is meer als voldoende.
Ik zal het aan de auto specialisten over laten maar ik heb niet kunnen vinden wat het olie percentage in deze brandstof is.
Zelf wil ik gewoon 20% olie, maar vooral "auto" brandstof en dan zeker als er "race" op staat wil nog wel eens een flink lager olie percentage hebben.
In dat geval moet je wel opletten dat je hem niet te arm gaat draaien.

Mbt de wielen, als je het start koord langzaam uit trekt moet de koppeling zeker los blijven en zouden de wielen vrijwel niet mee moeten draaien.
Als je flink trekt kan het zijn dat de wielen even mee komen, maar ze horen los te draaien van de motor.

Je hoeft naar mijn mening niet voorzichtig te zijn met het warm maken van de motor, als hij draaid word hij ook gewoon heet.
Daarbij koelt de motor ook heel snel weer af, dus ik ben niet bang om er gewoon met een heat gun op te gaan.
Wel oppassen dat je hem een beetje uniform verwarmd, en geen omliggende kunstof delen heet staat te stoken.

Ben benieuwd of je er leven in krijgt.
 
Ik kan ook nergens op de kan vinden hoeveel olie er in deze brandstof zit..zal het wel eens bij de leverancier navragen.

In dat geval maak ik me niet zo druk om de koppeling. Het lijkt allemaal in orde.

Ben er zojuist met aan de slag gegaan, maar tot op heden zonder resultaat.
Ik heb nog een paar vragen over de standen van de trim. In de bijlage zie je een foto van de afstandsbediening. Is er een standaard gegeven hoe deze knoppen moeten staan?

En hoever mag de stelschroef op foto 2 ingedraaid worden?
 

Bijlagen

  • 00D11232-D0BF-4A4B-A2E2-C645BC10D96C.jpeg
    00D11232-D0BF-4A4B-A2E2-C645BC10D96C.jpeg
    577 KB · Weergaven: 191
  • 31416B79-E7C8-48B7-A10B-9DC29F54630A.jpeg
    31416B79-E7C8-48B7-A10B-9DC29F54630A.jpeg
    285,7 KB · Weergaven: 195
Als het een offroad fuel is zal er wel 10 tot 11% olie in zitten. De Corrally is een autobrandstof dus niets mis mee.

De grote gouden schroef moet eigenlijk gelijk staan aan de behuizing, en de LSN regel je met de schroef aan de andere kant.

Dit is dezelfde carb: https://www.hpiracing.com/en/21bb-base-settings
 
De plug gloeit. Weet niet of er nog verschil in kan zitten, de maten van gloeien en of de soort.!? Er zit volgens mij een R5 in.
 
Je zei in het begin: niet de beste auto. Maar ik denk dat je een mooi cadeautje kreeg hoor. Nu wel nog aan de gang krijgen. Brushless ombouw kan ook nog altijd :)
Ik meen dat de yada maar kort bestaan heeft, maar deelt wel onderdelen met een model van mugen dacht ik (MBX5 of zoiets?).
Best in die richting zoeken voor onderdelen indien nodig. Onder protech en yada ga je wss nauwelijks nog wat vinden. Ik had kort een yada buggy versie. Elegant chassis vond ik wel. Ik heb het graag wat beefier. Ben dus blijven rijden met zijn voorganger Enigma.
De diffs met kegeltandwielen waren uitwisselbaar. Maar na enige tijd heb de versies van de enigma terug geplatst omdat de kegeltandwielen tanden begonnen te missen ipv gelijkmatig afslijten. Dat is zowat het enige waar ik concreet aan denk wat iets minder is.
Maar amuseer je er in elk geval mee.
 
Je zei in het begin: niet de beste auto. Maar ik denk dat je een mooi cadeautje kreeg hoor. Nu wel nog aan de gang krijgen. Brushless ombouw kan ook nog altijd :)
Ik meen dat de yada maar kort bestaan heeft, maar deelt wel onderdelen met een model van mugen dacht ik (MBX5 of zoiets?).
Best in die richting zoeken voor onderdelen indien nodig. Onder protech en yada ga je wss nauwelijks nog wat vinden. Ik had kort een yada buggy versie. Elegant chassis vond ik wel. Ik heb het graag wat beefier. Ben dus blijven rijden met zijn voorganger Enigma.
De diffs met kegeltandwielen waren uitwisselbaar. Maar na enige tijd heb de versies van de enigma terug geplatst omdat de kegeltandwielen tanden begonnen te missen ipv gelijkmatig afslijten. Dat is zowat het enige waar ik concreet aan denk wat iets minder is.
Maar amuseer je er in elk geval mee.


Je zei in het begin: niet de beste auto. Maar ik denk dat je een mooi cadeautje kreeg hoor. Nu wel nog aan de gang krijgen. Brushless ombouw kan ook nog altijd :)
Ik meen dat de yada maar kort bestaan heeft, maar deelt wel onderdelen met een model van mugen dacht ik (MBX5 of zoiets?).
Best in die richting zoeken voor onderdelen indien nodig. Onder protech en yada ga je wss nauwelijks nog wat vinden. Ik had kort een yada buggy versie. Elegant chassis vond ik wel. Ik heb het graag wat beefier. Ben dus blijven rijden met zijn voorganger Enigma.
De diffs met kegeltandwielen waren uitwisselbaar. Maar na enige tijd heb de versies van de enigma terug geplatst omdat de kegeltandwielen tanden begonnen te missen ipv gelijkmatig afslijten. Dat is zowat het enige waar ik concreet aan denk wat iets minder is.
Maar amuseer je er in elk geval mee.
 
Goedemiddag,

Ik ben ook zeer blij met dit cadeau. Laten we dat voorop stellen.
Het is inderdaad zo dat er nog weinig onderdelen van te verkrijgen zijn, maar wat je al zegt, er passen onderdelen van meerder types op deze auto.

Hij heeft zojuist 3 keer kort gelopen, dus we zijn op de goede weg..
 
Back
Top