Proxima II motoradvies gevraagd

Hallo allen,

Ik overweeg een Proxima II van Reichart bij Staufenbiel te kopen.
PROXIMA II ARF-E | Elektro-Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle | Staufenbiel
Het vreemde is dat bij de motorkeuze 3 motoren worden genoemd en dat in het bijbehorende filmpje van Airmix nog een 4e motor wordt genoemd.
Voor wat betreft het gewicht:
Proxima II 1450 gr.
2x servo D5000 MG a 56 gr. 112 gr.
4x servo D250MG a 23 gr. 92 gr.
1x accu 3S3300mAh 268 gr.
1x regelaar Smart 60A 60 gr.
klein materiaal prop,spinner etc 50 gr. (inschatting)
totaal zonder motor 2032 gr.

De aangeboden motoren:
AL3548 buitenloper 35x48mm 170 gr. 900kV 50A 13x6,5 630W
HQ3644 buitenloper 37x43mm 143 gr. 800kV 40A 12x6 380W
HQI3661 binnenloper 36x60mm 255gr. 1200kV 30A 9x6 700W
IL3656 binnenloper 35x56mm 260gr. 1200kV 55A 10x6 450W (filmpje)

Verwachting:
Ik verwacht van de gekozen motor dat hij het vliegtuig in een korte en steile vlucht naar boven sleurt en dus voldoende power heeft.

Motorkeuze:
Nou is mij duidelijk geworden dat een motor met zo laag mogelijk kV en een zo groot mogelijke prop het meeste rendement levert. Dit zou dan kunnen betekenen dat de binnenlopers afvallen, de HQ3644 te weinig vermogen heeft en de AL3548 overblijft. Is deze redenatie juist?

Als ik hier als tegenhanger een Axi motor tegenover zet, zou dan de 2820/14 buitenloper 35x48mm 151 gr. 860kV 30A 13x6,5 prop vergelijkbaar zijn?

Wellicht geef ik zelf het juiste antwoord maar wil toch graag jullie mening.
 
Ha,
Als je op 3 cellen vliegt zit er een ondergrens aan het kV in combinatie met de prop. Een laag kV met een grote prop is inderdaad het meest rendabel maar je moet wel opletten dat je voldoende propsnelheid overhoudt. Je hebt immers niet alleen trekkracht nodig maar ook voorwaartse snelheid.

Als ik de Axi 2820/14 zoek zie ik dat je op 3 cellen wel wat grotere props mag gebruiken, zie MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM
12x8 (sneller) tot 14x7 (=meer trekkracht) kan ook. Is wel iets boven de opgegeven maximale stroom maar aangezien je steeds korte stijgvluchten maakt en dan de motor stopt zou dat geen probleem moeten zijn.

13x6,5 is misschien net iets te langzaam. Eerst een 12x7 proberen misschien.
 
Het vreemde vind ik dat er op de site van Staufenbiel 4 verschillende motoren worden aangeboden, die toch allemaal geschikt zijn voor de Proxima. Alleen het verschil tussen de motoren is dat er 2 stuks een kleine 400W zijn en de andere 2 bijna het 1,5-2x zoveel, waarmee dan weer kleinere props worden gedraaid.
De Axi motor is ook maar iets van 360W.

Als je op de genoemde site van Axi 2400 gr invult voor een sailplane kom je op deze motor uit. Misschien is dan toch de 2420/12 met een 990 kV een betere oplossing? Het amperage verschilt nauwelijks.

Als je dan hiertegen de Dymond AL3548 neerzet, kom je op een veel hoger wattage, stroomverbruik en dus ook een grotere regelaar, terwijl volgens mij die motor precies hetzelfde doet als die Axi. Of maak ik nu een denkfout?
 
Ha,
nou zo vreemd is dat niet. Met 360W is goed te vliegen, met 700 gaat hij als een speer omhoog. Het is maar net wat je wilt en het één is niet beter dan het ander. Hogere stromen doen meestal de efficiëntie van de motor dalen maar als je toch genoeg accucapaciteit hebt is dat helemaal geen probleem.

Het is een beetje hetzelfde als met motoren in echte auto's; je kunt niet zomaar zeggen wat de beste motor is. Die met 50 pk die 1:33 loopt of die met 200 pk waarmee je eerder thuis bent :-)

Aangezien jij aangeeft dat je snel en steil omhoog wilt zou je voor de zwaarste motor met de hoogste stromen kunnen gaan.

Het laatste zinnetje van je bericht snap ik niet helemaal:
Als je dan hiertegen de Dymond AL3548 neerzet, kom je op een veel hoger wattage, stroomverbruik en dus ook een grotere regelaar, terwijl volgens mij die motor precies hetzelfde doet als die Axi.
Hij doet inderdaad hetzelfde, je vliegtuig omhoog brengen. Maar wel sneller als het goed is.
 
Hij doet inderdaad hetzelfde, je vliegtuig omhoog brengen. Maar wel sneller als het goed is.

Het aantal kV is nagenoeg gelijk. De motor zal dus niet sneller draaien dan de Axi. Dat betekent dat de stroom in de AL3548 = 630W dus groter is dan bij de Axi. Terwijl ze even snel draaien. Ik zou zeggen dat het rendement van de AL3548 niet bijzonder is.
 
Op die manier. Ja, dat kan heel goed. De opgaves gaan altijd over het ingaande vermogen (accuspanning x stroom). Wat daarvan aan de prop overblijft weet je vaak niet.
Dat zie je ook terug in het prijsverschil. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zelf altijd met goedkope motoren werk, het iets mindere rendement neem ik op de koop toe. Net wat je voorkeur heeft.

Overigens kunnen ook propellers nog voor grote verschillen zorgen. Graupner bladen trekken bij dezelfde opgegeven afmetingen veel minder stroom dan Aeronaut bladen, en ze trekken ook een stuk minder.

In ieder geval mag je er van uitgaan dat alle door jou gevonden motoren je Proxima goed omhoog zullen brengen.
 
Back
Top