Proxxon apparatuur

Stel ik wil een vierkant carterblokje maken voor een stoommachine.
Die zal ik moeten uitdraaien en dan is de vraag.....hoe span je dat nu in ?

Nog even terug komen op dat meedraaiende center.
Is een must om te hebben, maar je kan daar zeker geen "lange" assen oid nauwkeurig mee draaien, daar heb je een bril voor nodig.
Zelfs een asje van 100mm lang en ~6mm dik vertoond dikte verschillen als je hem langsdraait, omdat je het materiaal wegduwd in het midden en een bril verhinderd dat.

Nog even terug komen op dat meedraaiende center.
Is een must om te hebben, maar je kan daar zeker geen "lange" assen oid nauwkeurig mee draaien, daar heb je een bril voor nodig.
Zelfs een asje van 100mm lang en ~6mm dik vertoond dikte verschillen als je hem langsdraait, omdat je het materiaal wegduwd in het midden en een bril verhinderd dat.

Een uitleg hierbij is dat men bv (dunne) stalen pennen idd eigenlijk niet kan afdraaien over zeg 100 mm vrije lengte. Ik ben echter van mening dat dergelijke draaimachines van grootte Proxxon prima zijn voor lichtmetalen en kunststoffen e.d. Je kunt scherp gereedschap nemen en eventueel koelen met snijolie oid. Daarnaast ben ik voorstander van mak aan draaien en weinig materiaal in 1 keer willen verspanen. Discussie sta ik voor open, maar verspanen van taaie materialen op stampende machines incl. rookgordijen van koeling, nee...dat is buiten mijn bereik..:(

En juist bij *mak* draaien produceer je meer warmte dan dat je wat meer aanzet geeft.
De beitel wrijft bij een *makke* aanzet veel langer over het materiaal en dus zal je meer moeten gaan koelen.
Daarbij maakt scherpte van de beitel niets uit, je stop de wrijvingswarmte in het materiaal wat nog in je klauwplaat zit en niet in de krullen.
Een asje van kunststof of zgn lichtmetaal zal zelfs nog meer afwijking vertonen dan dat je een *hard* metalen asje gaat afdraaien.
Des te *lichter* het materiaal des meer het zal gaan doorbuigen als je de beitel er tegenaan zet.

Nou, dat mak an draaien is waar ik het wel over heb ja..Ik zal het even uitleggen voor de kijkbuiskinderen...Als je meer spanen wilt afvoeren dan zal de punt of beter gezegd neusradius sneller aan de max. snijsnelheid komen als gevolg van ellelange slierten krullen waar koelvloeistof slecht bij komt. Ik ben er dus voorstander van het materiaal goed te koelen, punt. Maar daar ligt het probleem voor de modelbouwer die achter z'n werktafel op zolder het machientje de sporen geeft; niemand behalve de vak idioot zal liters per minuut pomp aansluiten met koeling wat overal wegloopt en gaat rotten als hij (of zij) tijden niets mee doet. :confused:

Wat is het nut aan zo´n vierklauw? Ik gebruik al een poos een Emco 5 (eerder een emco 3), maar heb nog nooit behoefte gehad aan zoiets. Wellicht kunnen jullie daar verandering in brengen?

Groeten, Kees

ps. De Emco 5 kan ik iedereen aanbevelen. Tweedehands zijn ze goed te betalen en ze zijn erg degelijk. (als ik hem niet kapot krijg, dan lukt niemand dat ;-))

Ik wil beginnen met de opmerking dat er 2 verschillende vierklauwplaten zijn.

1: de zelfcentrerende vierklauw
2: de onafhankelijke vierklauw.

De eerste, de zelfcentrerende vierklauw bediend alle klauwen tegelijk net als de drieklauwplaat. Bij helemaal dichtdraaien komen ze dus in het midden uit. Je kan hier dus ook rond materiaal me draaien dat centrisch moet zijn. Deze klauwplaat is bedoeld om ronde dingen te maken aan vierkant materiaal wat ook gedeeltelijk vierkant moet blijven en centrisch moet zijn.

De tweede, de onafhankelijke vierklauw verstel je elke klauw apart en onafhankelijk van elkaar. Hiermee kan met behulp van een meetklok heel exacte execentrieken mee worden gedraaid. Maar ook onregelmatig gevormde werkstukken kunnen er in en op de juiste plaats worden gecentreerd voor de bewerking.

Met een onafhankelijke vierklauw maak je bijvoorbeeld een krukas.

Over Emco:
Ik raad niemand een Emco aan, veel te duur, voor gebruikte Emco 5 koop je een nieuwe HBM chinees die net zo goed maar veel meer een echter draaibank is. De langverplaatsing zit bij de Emco 5 helemaal bij de losse kop op het eind van het bed, zwaar knudde is dat. De langsverplaatsing moet gewoon met een wiel aan het langssupport zitten. Op Emco passen allen maar dure Emco accessoires.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je antwoord, Jahre.

Ik heb mijn Emco 5 voor 400 euro gekocht en daar heb je geen goeie HBM voor. Destijds werden de goedkopere HBM´s mij erg afgeraden wegens iets met de toerental-regeling (?) anders had ik misschien ook wel een HBM gekocht.

De langsverplaatsing is inderdaad niet erg logich, maar ik vraag me af of dat voor een amateur als ik erg belangrijk is. Heb er nooit last van gehad eerlijk gezegd.
Dat van die dure Emco accesoires is misschien waar, maar ik heb al diverse accesoires gewoon bij Buitelaar gekocht. Het lijk alsof veel HBM-accesoires ook op de Emco-5 passen. Bij HBM weten ze precies wat past, en wat niet.

Nog één voordeel van de Emco. Als ik later alsnog besluit een HBM te kopen...dan zet ik mijn Emco-tje op marktplaats en krijg ik er minimaal voor terug, wat ik voor betaald heb. De Emco 3 verkocht ik zelfs voor meer...

Groeten, Kees (die toch ook wel stiekum erg vaak verlekkerd naar die HBM´s staat te kijken)
Over Emco:
Ik raad niemand een Emco aan, veel te duur, voor gebruikte Emco 5 koop je een nieuwe HBM chinees die net zo goed maar veel meer een echter draaibank is. De langverplaatsing zit bij de Emco 5 helemaal bij de losse kop op het eind van het bed, zwaar knudde is dat. De langsverplaatsing moet gewoon met een wiel aan het langssupport zitten. Op Emco passen allen maar dure Emco accessoires.

Kees, HBM's worden altijd afgeraden, waarom?, ik weet het niet. Mijn draaibank heeft al heel wat gemaakt en is een Chung CH250 wat nu de Black&Red C300 is. Ik heb zelfs nog het originele aluminium dwars en conussupport er op. Die zijn nu onder de HMB vlag van staal. Ze zijn alleen maar beter geworden. Ik kan het ermee doen, dus een ander ook. En hij heeft door gebrek aan middelen regelmatig veel te zwaar werk gedaan dan waar hij voor is bedoeld. Het heeft mij een paar koolborstels gekost.

Als dat met een topmachine was gebeurd dan werd er gezegd dat het mijn eigen schuld was, gebeurd hetzelfde met een HBM Chinees dan ligt het ineens aan de draaibank.

Emco is niet slecht hoor, in tegendeel, maar tijden zijn veranderd en sommige raadgevers blijven bij het oude hangen. Emco komt allang niet meer uit Oostenrijk, sterker het is al in Chinese handen.

Het doet er ook niet toe, als nieuwkomers naar HBM haan en daar in de showroom de machines bekijken dan blijk dat het zeker gezien de prijs best wel goed spul is. Ik weet het kan altijd beter, maar die emotionele discussie is als eens gevoerd.

Wat betreft die langsverplaatsing, ik denk dat dat komt door mijn opleiding. Ik heb het geleerd op de AI's Schaublins, Weilers en Meusers op de LTS. Het werken met een wiel voor de langsverplaatsing is dus bij mij al ingebakken voor ik een eigen machine kocht. Voor een nieuwkomer zal het inderdaad niets uitmaken, maar ik blijf het raar vinden.

In ieder geval erg handig dat we bij jou terecht kunnen met vragen ;-)

Groeten, Kees

ps. Heb nog even op m´n Emco-tje gekeken en ik heb er nog een 'aus Austria'. De nieuwere Emco 3 die ik had kwam inderdaad niet meer uit Oostenrijk.

Ik heb een Proxxon IB/E en wil hier een snelspan boorkop op hebben.
Nu heeft Proxxon wel zo'n boorkop, ziet er perfect uit, maar hier wordt bij vermeld dat die niet voor de IB/E geschikt is. :(
Weet iemand waarom en of dit echt zo is?

Back