PT-109 1:32 gekocht

Hey mede modelbouwers,

Ik heb een poosje terug 2de hands een PT-109 van het merk Lindberg op de kop getikt, was wel een model die nooit was geverfd en wel in elkaar gelijmd.
Ook al heeeeeeeeel lang op en zolder in een hoekje heeft gelegen, zo zag ie eruit iig.
Ook zat hier een motor in op 1 as met een 45mm speedschroef van Robbe met een bijpassende regelaar Rookie 20 van Robbe.
Was niet duur en dacht, daar kan ik wel eens wat leuks mee gaan doen.
Moet enkele onderdelen zelf maken en gaat er ook een beetje een eigen draai aan geven.:p;)

Idee is:

deze motor eruit en 2 ervoor terug (speed 400)
3 roeren ipv de bestaande 2
wat ander geschut als standaard.

de rest weet ik nog niet maar komt in loop van dit project wel naar boven denk ik.:)

Foto's komen dit weekend nog wel;)

Zo mensen, hier zijn de foto's, zoals beloofd.
Heb ook al het een en ander gedaan, motoren geplaatst en roer assen erin gemaakt, zei in het vorige bericht dat ik 3 roeren zou nemen, maar heb wat grotere roeren besteld, 45 mm roeren van Graupner.
Wil eerst ff kijken hoe dit uitpakt, een derde is er zo bij gemaakt.;)

Zie foto's, de eerste foto is van het dek zoals ik hem kocht, de tweede foto is van de romp, war ik dus al alles eruit heb gehaald en een klein begin mee heb gemaakt.:D

full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
volg met volle aandacht, vooral het gedeelte motoren en toebehoren daar deze momenteel op mijn tekentafel ligt als Full scratch project het enige waar ik nu net nog geen idee over heb gevormd is de aandrijving.

Leuk,

Dit (model) was mijn 1e ervaring met een afstandsbestuurbaar bootje toen ik 10 jaar was (1983). er zat een zender bij met 2 drukknopjes hij kon alleen vooruit naar links en rechts. In de zender zat een 9 volts blok en in de boot 3 dikke 1,5V batterijen. Er zaten overigens geen roeren onder hij stuurde door 1 motor uit te zetten.

volg met volle aandacht, vooral het gedeelte motoren en toebehoren.
Hallo Eric,

Op de foto's is het niet goed te zien, maar het lijkt alsof de motoren behoorlijk hoog in het spant gemonteerd zitten, in plaats van zo laag mogelijk, dit resulteert in een oneconomisch steile hoek van de schroefassen.
Tenzij je joekels van props wilt gaan draaien (waar je dan die ruimte onder de romp voor nodig zou hebben), heeft het ook consequenties voor het vaarbeeld; als je voluit gaat, zal de neus in het water worden gedrukt en de boot zal erg nat lopen, wat op zijn beurt weer een hoger stroomverbruik en een korte vaartijd tot gevolg zal hebben.

Heb je een foto van de zijkant, waarop de ashoek te zien is?
Wellicht valt het allemaal nog mee.

Groeten, Jan.

Hallo Eric.
Ik onderschrijf Jan z'n opmerkingen. Ik schat dat je voor dit schip schroeven met ongeveer 30 tot 35mm doorsnee nodig hebt. Maak een kartonnen malletje (cirkel) met een doorsnede van 45mm. Exact in het midden een gat maken waar je je schroefas in vastzet.
Dan heb je een indicatie hoe je schroeven onder je schip komen te hangen. Je moet proberen je schroeven zo " vlak" mogelijk onder je romp te krijgen, dan wordt de boot niet onnodig met de boeg in het water geduwd.
Je hebt minimaal 5mm vrije ruimte nodig tussen schroefbladen en rompbodem.

@pompebled en Roel,

Bedankt voor de opmerking, de hoek van de as heb ik afgekeken van diverse foto's van dit model en zo gemonteerd, de maat schroeven worden 35 mm en dan heb ik iid ong. 5mm ruimte tussen romp en schroef.
De motoren zitten idd iets hoger als dat ik had gewild.
Dat komt door de wat langere schroef assen, deze had ik nl nog liggen;)
Zonde om ze dan niet te gebruiken.;)
Ik was van plan om de accu tussen de assen te leggen, dus misschien valt het mee.

Verder zal ik van het weekend weer wat foto's maken gezien ik door de weeks weinig te geen tijd heb.

Als er verder nog ideeen of opmerkingen zijn, hoor ik het graag;)

Heb weer wat kunnen doen,
accu, stuurservo en regelaar geplaatst, roeren gemonteerd.;)

zie foto's

full
full
full

Ook ben ik hier bezig met het maken van de uitlaten die aan de achterzijde zitten. Hier komen nog wel messing buisjes in 3mm.

full

PS. de schroeven waren 40 mm ipv 35 mm zoals ik eerder zei, zaten in het verkeerde soorteervakje:rolleyes:

Zo heb weer wat kunnen doen;)
romp staat in de verf en ben begonnen met het dek.
Dek heb ik leeg gemaakt geschuurd en in de grond verf;)

zie foto's

full
full
full

Tot volgende keer;)

Eric,

een puntje kritiek....

je schroeven, man man het word zo'n mooie boot maar die schroeven dat kan echt niet......

ik blijf je volgen, want ik ben ook nog bezig aan de PT van de baas...

Groet,

Paul

Eric,

een puntje kritiek....

je schroeven, man man het word zo'n mooie boot maar die schroeven dat kan echt niet......

ik blijf je volgen, want ik ben ook nog bezig aan de PT van de baas...

Groet,

Paul

het zijn 40mm speedschroeven, bij deze gaat ik voor snelheid, maar heb zelf wel staan twijfelen of ik 40mm raboesch 3 blads zou nemen, maarja deze had ik liggen, dus vandaar ;):p

Eerst maar eens met deze schroeven vaarproeven doen... Kun je daarna nog besluiten om er Raboesch schroeven on te zetten. Of niet, natuurlijk...

Controleer wel even of die schroeven nog enigszins flexibel zijn en niet hard en stug. Als dat het geval is, kun je ze beter weggooien.

Niet de meest fraaie schroeven, maar ze hebben wel een hoog rendement bij een snel varend schip. En omdat je 2 motoren hebt, zul je van het wieleffect bij achteruitvaren ook weinig merken, als de motoren tegengesteld draaien. Ik sluit me wat dat betreft aan bij Roel, als ze niet bros zijn geworden kunnen ze voorlopig waarschijnlijk prima. Bij de standaard 3 blads die meestal bij schepen worden meegeleverd valt veel winst te halen door een messing schroef te "steken" maar in dit geval is het meer voor het oog, denk ik.

hey,

de schroeven zijn niet hard, kan ze nog een beetje buigen, dus gaat idd eerst straks een vaarproef doen, met deze schroeven, vind ze persoonlijk ook niet mooi, want een 3-blads raboesch veel mooier is om te zien;).

Maar toen ik hem kocht, zat er 1 50mm speedschroef onder, maar wel met een tandwiel overbrenging, met een nog onbekende motor.
Dus deze zal iig sneller gaan varen als dat ie deed.:D

Helaas dit weekend weer geen tijd gehad om er wat aan te doen, wat ik wel heb gedaan is voor de gein een pompje gekocht, met slangetjes enz..., dus ik dacht waarom niet een blus kanon erop in de vorm van een geschut:pzoals de 596 op het voordek heeft zeg maar...

dus ben er wel mee bezig;)

Back