PT-109 1:32 gekocht

hey,

even tussendoor, ik werk nu in Belgie op locatie vlak na Antwerpen en iedere keer als langs de Albertkanaal kom via de ring (1) Zie ik 2 vervallen schnellboten liggen naast elkaar. Nu vroeg ik me af wat dit voor types zijn.;)

Ik kon er geen foto van vinden maar heb wel een foto gevonden welke het waarschijnlijk zijn, kan iemand mij vertellen welke dit zijn?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
het zijn 40mm speedschroeven, bij deze gaat ik voor snelheid
Hallo Eric,

Met Ø40 mm speedschroeven aan een Speed 400 7,2V 'gaat' je waarschijnlijk richting fik in de boot...
Een Speed 400 draait op 7,2V ruim 16000 toeren onbelast, als de motoren straks hun best gaan doen om die toeren te halen zal de stroom enorm zijn, want de props zijn aan de grote kant.
Je mag hopen, dat je accu de stroom niet zal kunnen leveren, dan wordt de accu warmer dan de motoren, maar roken de motoren niet op.
Ik zie op de foto's een 2S Lipo, dus dat kost je waarschijnlijk je motoren...

Apropos oproken; laat de motoren eerst inlopen onder water tot de koolborstels zijn ingelopen, nieuw hebben ze maar een minimaal contactvlak met de collector.
Als je zonder inlopen die 40 mm props er aan hangt en je geeft gas, dan zullen de collectors inbranden, omdat je hoge stromen door hele kleine contactvlakken laat lopen.

Als je 'mazzel' hebt zijn de collectoren na de eerste vaart beschadigd en zullen de borstels blijven vonken tot de boel stuk gaat.
Het volledige vermogen zul je met beschadigde collectors nooit halen.

Advies: motoren laten inlopen en met kleinere props beginnen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
hey,

bedankt voor de tip, maar begrijp ik goed dat ik de motoren onder water moet laten draaien?

ik heb nog ff via google earth wat gevonden over de scheepjes in het albert kanaal, zie hier foto's.
Zijn slechte kwaliteit, maarja dat het je als je knipt en plakt van google earth.

full
full
full

bedankt voor de tip, maar begrijp ik goed dat ik de motoren onder water moet laten draaien?

INLOPEN zei Jan.
Procedure:
Hang een motor aan de motordraden in een glas met schoon water. Sluit er (buiten het glas a.u.b.) een 1m5 of 3V batterij op aan en laat de motor rustig een half uurtje onder water draaien.
Je zult zien dat het water dan zwart(er) is geworden. Dat zwarte is slijpsel van de koolborstels, die na het inlopen netjes zijn afgeslepen op de collector.
Da's veel beter voor het motortje als hij straks in je schip power moet leveren.

Na het inlopen onder water de motor er uit halen, even buiten het water laten "drooglopen" (al het water er uit slingeren) en daarna boven de verwarming compleet laten drogen. (Of met een föhn op een redelijk afstand; NIET met een verfstripper! Die zijn veel te heet!)
Als de motor helemaal droog is een drupje olie op de lagertjes en daarna kun je ze in je boot bouwen.

Dag Erik, dat wordt een mooie restauratie.

Over de motor en schroef heb ik ook m'n bedenkingen. Het wordt heet en dan is het over en uit.
Zou het een en ander gaan kortsluiten, ben je echt alles kwijt.
Regelaar, motor, accu en overige electronica. Ja, het klinkt als gezeur... niet zo bedoeld.

Motor met een lager toerental of brushless + regelaar die hogere stromen aan kan... is het een duo staafmixer met korte vaartijd.
Of 'die' reductie van 3:1 (verboden woorden). Dan draait het vrij nog dik 5000 rpm. Dat zou wel eens hard zat kunnen zijn.
Gaat zo een bootje alsnog heel vlot, maar vaart ook iets beter. Zal het nog bestuurbaar blijven?

Anders... Probleem of voordeel van een lipo is, dat deze met behoorlijke constante zeer hoge stromen kan afgeven.
Met een 6S lipo kan je bij wijze van, lassen, zoveel vermogen schuilt er in. 2S is naturlijk niet zo potent.
Ik had er een soldeerboutje mee doormidden in een flits :rolleyes: (dat was een dure)

Is de accu straks uitneembaar? Of heb je een lipozak waar het hele model in kan. Beste is tot een uitneembare accu oplossing te komen. Dan kan je de accu veilig laden.
Gaat er iets fout, brand niet je huis af, met heel veel geluk alleen het model.
Ik heb de voorbeelden gezien bij de vliegclub. bijna +800 euro weg. Accu zat in de kist. Toch zonde.

Inloopverhaal als door de jongens benoemd, voorbeelden op internet, YouTube, geeft de burger moed. Een ervan...
[media=youtube]s59IYfUAdfE[/media]
Groet Bas

PS:
Speed 400 7.2v
Blokkeerstroom is 21A bij 7.2v (onderstaand een inschatting)
Zou je hem op 7.2v volt draaien met deze propeller Ø 40mm, spoed 1,2. Trekt de motor een kansarme 16A.
Draait op een laag rendement. 94,5 Watt in, komt er slechts 23 Watt uit. Toerental wellicht 4350rpm.
Het verschil in Watt's bestaat uit in opwarming van de aarde.
Met twee motoren 32A, 5000mA heb je dan 10 minuten vaartijd.

Zet je er een gedoodverfde reductie tussen, 3:1 draait je motor op zowat 66% rendement, toerental op je schroef 4250 rpm. Per motor trek je onder de 5A, bijkans nog een stuk lager. Is je volgas vaarduur bij 500mA een half uur?
Vaar je veiig, gaat er niets stuk.

hey

met de motoren in een glas is nu duidelijk, gaat ik doen;)

Als ik nu 30mm 3blad raboesch eronder doet, zitten nl ook onder mijn 2de Schnellboot en die gaat ook aardig snel, zal het dan beter gaan?
Naar mijn mening dan wel.
Na een uurtje gevaren te hebben met de S100 waren de motoren niet echt warm meer lauw.
Ook de accu kan eruit, wil hem idd niet in de boot opladen;)

Bedankt voor de adviezen zover:)

Yepperdepep! Kleinere propjes. Het gaat anders echt fout.
Als het met het S-bootje goed ging hier ook toepassen. Geen risikoos.
Mooi dat de accu er uit kan. Prima accu, maar altijd met beleid. Heb zelfs een brandvaste lipokoffer voor de opslag.
Verder gaat het echt netjes.

Heb ook ooit reductie in bootje gezet. Vaart 10 kmh, trekt per motor 4A. Op steile speedschroeven... Kan het nu live doormeten. Deed het beter dan verwacht. Minder snel dan gedacht, maar altijd nog mooi zat vaarbeeld.
Dat setje motortjes wordt helemaal niet warm.
Ga het nu voorbereiden voor budget-brushless. Even een nieuw reductiekastje bouwen met andere tandwieltjes. Hopelijk iets stiller, weer fractie sneller en nog langere vaarduur :)

Die truuk staat zelf in de beschrijving van Aero-Naut speed motorjes. Notabene aangegeven door de 'fabrikant' :)

Ik heb eindelijk weer eens wat kunnen doen, ik heb de motoren laten inlopen, mijn geschut/bluskanon gemaakt en het pompje ingebouwd ook de invoer voor het aanzuigen van het water, ook wat hekwerk en verlichting aan de voorzijde....
Zie foto's
full

full
full
full

Citaat: "Ik heb eindelijk weer eens wat kunnen doen, ik heb de motoren laten inlopen, mijn geschut/bluskanon gemaakt en het pompje ingebouwd ook de invoer voor het aanzuigen van het water,.........."

Hey Eric,

Ziet er netjes uit hoor. En idd, de aanvoer is te zien op de foto!

Mag ik je vragen waar en hoe je aan zo'n klein pompje bent gekomen. Ik wil op mijn schip ook 1 of 2 bluskanonnen bouwen (in de toekomst).

Thanks.

Ik heb eindelijk weer eens wat kunnen doen, ik heb de motoren laten inlopen, mijn geschut/bluskanon gemaakt en het pompje ingebouwd ook de invoer voor het aanzuigen van het water,..........

Hey Eric,

Ziet er netjes uit hoor. En idd, de aanvoer is te zien op de foto!

Mag ik je vragen waar en hoe je aan zo'n klein pompje bent gekomen. Ik wil op mijn schip ook 1 of 2 bluskanonnen bouwen (in de toekomst).

Thanks.

hey,

bedankt voor je compliment, het pompje kwam ik tegen op MP en was niet duur, maar kan hem helaas niet meer vinden voor je.
Ik zal ff kijken of ik zijn email nog hebt, dan krijg je hem wel ff via een PB.;)

Vandaag ben ik verder gegaan met de opbouw, nieuwe navagatie verlichting gemaakt, nieuwe mast gemaakt met toplichtje, nieuwe geschut voor in 1 van de torens en het geschut wat achterop stond, was niet meer te redden dus heb ik gekozen om hier het geschut van de S100 die ik nog had liggen te gebruiken;);)
Ook heb ik het dek al gespoten...;)
Hier foto's
full
full
full
full

pt 109

Hey mede modelbouwers,

Ik heb een poosje terug 2de hands een PT-109 van het merk Lindberg op de kop getikt, was wel een model die nooit was geverfd en wel in elkaar gelijmd.
Ook al heeeeeeeeel lang op en zolder in een hoekje heeft gelegen, zo zag ie eruit iig.
Ook zat hier een motor in op 1 as met een 45mm speedschroef van Robbe met een bijpassende regelaar Rookie 20 van Robbe.
Was niet duur en dacht, daar kan ik wel eens wat leuks mee gaan doen.
Moet enkele onderdelen zelf maken en gaat er ook een beetje een eigen draai aan geven.:p;)

Idee is:

deze motor eruit en 2 ervoor terug (speed 400)
3 roeren ipv de bestaande 2
wat ander geschut als standaard.

de rest weet ik nog niet maar komt in loop van dit project wel naar boven denk ik.:)

Foto's komen dit weekend nog wel;)

Ik was even aan het kijken en kwam jouw bericht tegen dat je de PT 109
aan het restoreren bent ,dit is nl een heel byzonderen boot nl de boot van
John F Kennedy die was er bevelvoerder op een er is een hele speelfilm van gemaakt waar je dit type boten in actie ziet,op internet is er veel over te vinden zelf zoek ik naar deze film en dan nederlands ondertiteld,
groet aegir_2

Back