PT-15 bouw en verbouw

Discussie in 'Marineschepen' gestart door robin rozendaal, 16 feb 2008.

  1. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    De pt-15 torpedoboot van robbe was ooit mijn eerste modelboot.
    Hiermee is dus deze dure maar leuke hooby begonnen.

    Omdat ik enkele maanden terug mij nog eens achter de oren krabte over de kwaliteit van dit bootje, en tot de veronderstelling kwam dat ik dit model toch echt te snel heb willen bouwen.
    Ben ik toch maar begonnen aan het sloopwerk:

    -alle relingen eraf gehaald
    -torpedobuizen voorzichtig ''losgebroken''
    -opbouw van het dek losgemaakt
    -alles wat los en vast of scheef zat verwijderd

    Toen weer moed verzameld om zo goed als opnieuw te beginnen.
    Ik heb altijd bemanning gewild op mijn bootje, dus eerst daar maar eens naar zoeken.

    Ik kwam toen uit op de german halftrack crewman 1:35 van dragon, ietwat verkeerde schaal (pt-15= 1:40) maargoed niemand die het verschil ziet toch? :roll:
    [​IMG]

    Tjah daar zit ik dan met een japanse torpedoboot die vaart onder een amerikaanse vlag(was toen ik de boot kocht enige soort die de winkel had), en als klap op de vuurpijl een duitse bemanning heeft.

    Goed, fotos!. Eerst van hoe het was en dan van het werk tot nu toe.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En dit is het werk tot nu toe:

    Het relingwerk:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook is de romp mooi dichtgelijmd:
    [​IMG]

    De mast was ook niet alles, bovendien zat er behuizing voor een ''toplicht'' in de mast. Maar die was niet aangesloten op de rest, dus i.p.v een houten stukje mast maar een kunststof ronde buisje. De rest van de mast is van messing.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En met mijn laatste beetje adem: het bovendek met houten dek en nieuw hekwerk.
    [​IMG]

    Er is nog wel meer maar dat verdeel ik in de loop van de tijd wel over dit topic, anders wordt het zo'n lang bericht;).

    Gr robin
     
  2. pepper

    pepper

    Lid geworden:
    14 jun 2006
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Voorhout
    Ziet er strak uit! Ik dacht dat je dit pas a.s. zomer wou gaan doen??
     
  3. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Ben liever a.s zomer klaar ;-).

    Dit zal ook niet zo hard gaan, alleen hier en daar wat maken.

    Gr robin
     
  4. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest
    Ga ik zeker volgen ;-) , Heb zelf de eerste 3 weken niet zoveel tijd om met mijn PT15 verder te gaan, maar het lijkt me leuk om ze allebei eens naast elkaar te zien.


    Gr Roland.
     
  5. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Robin,

    De lengte-breedte verhouding ziet er in mijn ogen niet helemaal correct uit, komt dat door de foto of hoort dat zo?

    Ze ziet er wel goed uit hoor!!!!

    Groetjes Josse
     
  6. pepper

    pepper

    Lid geworden:
    14 jun 2006
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Voorhout
    perspective distortion door de foto.
     
  7. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    update:
    Een deel van de bemanning staat aan boord:
    De gezagvoerder,
    [​IMG]

    Een bemanningslid houdt een mogelijk gevaarlijke verdachte onder schot,
    [​IMG]

    Gr robin
     
  8. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Robin,

    Een leuk verslag.
    Wanneer heb je de boot gebouwd?
    En heb je zelf veel aanpassingen gedaan destijds?
    Ik zie namelijk een hoop verschillen met mijn pt-15.
    Keep up the good work, ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
    Groet,
    Edwin
     
  9. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Edwin,
    Ik heb naar eigen invulling sommige plaatsen op het schip zelf opnieuw ingericht. Ik had het er toendertijd niet voor over om de beslagset te kopen. Dus ik heb heel wat bij elkaar gesprokkeld.

    Ik heb bijvoorbeeld 2 ankers in de boeg hangen, er zit een kraantje op het achterdek met een boot. Ook heb ik een stuur gedeelte gemaakt boven op de opbouw, verder hier en daar wat kleine dingen die afwijken. Zoals hekwerken die niet doorlopen zoals op de tekening enz.

    De boot heb ik gebouwd toen ik begon met rc modelbouw, dus dat zal zijn geweest in 2000 ongeveer. Dus 8 jaar terug.

    Gr robin
     
  10. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Hmmm, dat je de beslagset er niet bij hebt genomen, is aan de ene kant zonde, maar aan de andere kant begrijpelijk.
    Ik was erg verheugd toen ik de pt-15 in het schap zag staan, maar toen de verkoper bij het afrekenen zei: "oja, er hoort nog een beslagsetje bij à 40 euro" voelde ik me wel lichtelijk bedonderd :eek:.

    Succes met de verbouwing!
     
  11. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Is al weer erg lang geleden dat hier iets gebeurt is in dit topic, maar aangezien de pt-15 bijna vraagt om afgemaakt te worden....

    Toch maar weer wat bedenken, het 40 mm bofors geschut.

    Op de eerste foto is te zien dat dit niet veel soeps is, daarom heb ik besloten om er een vervanger voor te maken.

    Dit is een 40 mm bofors geschut van italeri geworden. Binnenkort maar eens modelbouwwinkels af voor deze kit:
    [​IMG]

    Het onderstel zal dus niet gebruikt worden, maar ik het geschut zelf ga ik aanpassen zodat het beter past op een schip. Nadeel is wel dat dit schaal 1:35 is en geen 1:40. Maar dat lijkt me vooralsnog geen probleem.

    Hoop snel fotos te hebben van het geschut.

    Gr robin
     
  12. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
  13. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Bedankt voor de tip Jos, maar ik denk niet dat ik het ga gebruiken op deze PT boot.

    Als eerste wordt 50 procent van het PE niet gebruikt, omdat het onderstel niet meedoet. En ook omdat ik geen ervaring heb met PE, heb geen idee hoe je dat netjes bewerkt.

    Wel bedankt voor meedenken, das altijd handig;-).
    Gr robin
     
  14. MinneR

    MinneR

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hallo

    Ook mijn eerste schip was en is nog steeds een PT15.
    Het is wel een oudje uit 1983, maar ik vaar er nog steeds met plezier mee

    [​IMG]

    Groetjes Minne
     
  15. MinneR

    MinneR

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hallo,

    En in die aantal jaren gaat er wel eens wat defect.
    Maar mijn bemanning weet daar wel raad mee.

    [​IMG]

    Groetjes Minne
     
  16. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Om nog even dit topic aan te zwengelen hen ik een vraagje.
    Ik ben al een poosje bezig met het bouwen van de pt-15. Bovenbouw schiet lekker op, deze wordt binnenkort met een laatste laag gespoten, en dan is ze zo goed als af.
    De romp is in principe ook al klaar, alleen ben ik nog niet tevreden over de afwerking. De punt van het voordek paste niet zo lekker, er bleef een aardige kier over. Deze heb ik opgevuld met stabilit. Met de grondverf erop zijn er nog duidelijk oneffenheden te zien. Welke plamuur raden jullie aan om de boel goed strak te krijgen?

    Groetjes,
    Edwin
     
  17. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Edwin,

    die punt is bekend bij de PT-15. Had ik (en veel bouwers voor mij) exact 't zelfde.
    Om de boel mooi af te werken raad ik je de plamuur van Motip aan. Dit is een groene 1-componentenplamuur in een tube die speciaal bedoeld is voor het bijwerken van kleine oneffenheden in polyester. Droogt heel snel (15minuten). Dit spul houdt prima op Stabilit. Je moet dit materiaal níet gebruiken bij plekken van je model die onder spanning staan. Omdat de punt van de boeg van de PT15 hier zeker niet onder valt zou ik dit gebruiken. Als je't nat schuurt (800) wordt 't super-glad. Houdt er wel rekening mee dat dit spul op thinner-basis is. Sommige grondlakken (zelfs de spuitplamuur van Motip zelf) wordt er door weg-gevreten (geeft alleen scheurtjes, gelukkig geen blazen). Voordeel is wel dat 't als het ware een beetje 'in' ABS trekt. Het zit dus echt muurvast naderhand.
    Voordat je 't opbrengt wel de ondergrond ontvetten met alcohol of wasbenzine.

    Jos
     
  18. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Hartstikke bedankt Jos! Jouw pt-15 ziet eruit om door een ringetje te halen, dus ik heb er alle vertrouwen in dat de motip-plamuur geschikt is.
    Ik ga vandaag gelijk even langs de bouwmarkt.
    De spuitplamuur zal ik eerst eens goed wegschuren, zodat het blanke abs weer tevoorschijn komt. Gelukkig zit er geen dikke laag op. Na de eerste keer spuiten vielen de oneffenheden al dusdanig op dat het zonde was om door te gaan.

    Groet,
    Edwin
     
  19. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Edwin,

    als ze het spul niet bij de bouwmarkt hebben moet je de auto-accesoire winkel 'ns proberen. Motip concentreert zich voornamelijk op de autobranche (lakken en reparatie).

    Bedankt voor het compliment over mijn PT15. Ik ben benieuwd hoe jouw versie er straks uit gaat zien.

    Jos
     
  20. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Hallo Jos,
    Dat komt goed uit, bouwmarkt en autoshop zitten hier practisch naast elkaar :)
    ik heb tijdens de bouw aardig wat foto's genomen, dus mettertijd zal er wel een bouwverslag van komen. Maar ik maak het schip liever eerst helemaal af.
    Ik baal wel eens als een bouwverslag opeens halverwege de bouw afgekapt wordt, dus dat wil ik bij mezelf voorkomen.

    Groet!
    Edwin
     

Deel Deze Pagina