PT-19

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Beton, 25 jan 2021.

  1. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Huizen
    Op verzoek van Bruno toch maar een topic gemaakt.
    Hij heeft me ook geholpen met de gebruikte lijnen te maken (eigenlijk andersom maar vooruit) dus dan moet je wat.
    Van Martijn een PT-19 gekocht.
    Daar een HP 40 Gold Cup op gezet en een venturie voor gemaakt;
    En gisteren voor het eerst mee gevlogen. Daar hebben we een mooi voetbalveld voor.
    En het ging eigenlijk super vond ik.:yes:
    In de jaren 70 ben ik begonnen met lijnvliegen maar al snel over gegaan op RC vliegen.
    Afgelopen anderhalf jaar een kleine tiental vluchtjes hiermee gemaakt.
    Eigenlijk veel nerveuzer.
    De PT-19 vond ik veel fijner vliegen.
    En het landen ging ook verassend mooi.
    Ook nog een filmpje van de maiden.

    En van de tweede vlucht van een andere positie opgenomen.

    Nog maar flink wat oefenen:)

    Jan
     
    E.hof, jef en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg The First Aviators

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.384
    Locatie:
    Oegstgeest
    Leuk om hem even te zien vliegen!
    Veel plezier er mee!
     
    Beton en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Amersfoort
    Kijk, met een corona-vriendelijke zelfstarter! En in de eerste vlucht al stunten ook. Ziet er goed uit! De HP 40 is een prima stutmotor, blijkt maar weer eens.
     
    Beton vindt dit leuk.
  4. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Huizen
    Die zelfstarter zag ik op de laatste LB dag in Almere.
    Dus heb ik er een nagemaakt:)
    Erg handig en inderdaad Corona proef.

    Jan
     
  5. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Amersfoort
    Ook met 2 haringen en een krul in de staartpoot?
     
  6. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Huizen
    Dit was het voorbeeld en dat heb ik min of meer nagemaakt. En inderdaad door de krul in het staartwieltje.

    Jan
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Amersfoort
    Kijk, dan was ik de inspiratie. Ik was denk ik in 1979 de eerste die een krul in de staartpoot deed, voor de zelfstarter. Alleen gebruik ik geen plankje, maar 2 haringen.
     
    Beton en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  8. HansH

    HansH Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Ik heb een "De Luxe" versie gemaakt van een garagedeur afstand bediening, servotester en voltage regulator (alles uit China voor een paar euro) en een oude servo. Werkt prima
    . tempImage0Iapuy.png tempImageG9Y4KK.png
     
    Beton en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.852
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Bill Werwage vloog er mee in de Perroquet, een Ares / Juno achtig geval op het WK 1976 in Utrecht.

    En, zo bedenk ik nu, ook mijn goede Oostenrijkse F2B collega Franz Wenczel heeft jarenlang met HP .40 gevlogen.
    Dat mag geen toeval heten, hij woont namelijk in... Hirtenberg
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2021
  10. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag weer 2 vluchten gemaakt.
    Op aanraden van Bruno het zwaartepunt iets naar voren geplaatst door 10 gram extra lood op de neus te plakken.
    Dat pakte erg goed uit. Het vloog veel strakker:) Had niet verwacht dat 10 gram zoveel zou uitmaken.
    Dus bedankt Bruno:thumbsup:
    Ook het vliegen ging weer een stukje beter.
    Wat later down geven bij een achtje zag er een stuk beter uit.

    Jan
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.852
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    En nu maar hopen op de Almere LB dagen....

    Ik geef je het huiswerk vast mee...
    [​IMG]
    Nee hoor, eerst maar de krakeling, looping achterover en enkele wingover -dus geen have ronde rugvlucht.
    Het oude beginnersprogramma waren de figuren 1 t//m 5, 9 & 15...
    Je begint die wingover te oefenen door precies bovenwinds iets te klimmen tot je na een kwart ronde wind mee hebt en vanaf dat punt weer langzaam zakken tot je precies benedenwinds weer op ooghoogte uitkomt.
    Als dat netjes lukt ga je steeds iets steiler klimmen totdat je, na een aantal pogingen, recht over je hoofd kunt vliegen.
    Je lichaamspositie t.o.v. de wind maakt of -letterlijk- breekt deze figuur.
    De laatste kwart ronde, voordat je bij het 'klimpunt' bent aangekomen, draai je door zodat je rechter schouder in de windrichting staat (wind in je rechteroor), Je arm loopt dan achter, maar daardoor kun je het startpunt van de wingover heel goed zien aankomen.
    Nog belangrijker, je blijft de hele wingover stil staan, alleen je arm en schouder bewegen.
    Doe je dat niet dan ben je, zodra je de grond niet meer in beeld hebt, je hele orientatie kwijt.
    En komt de grond weer in beeld, dan ben je al heel laat, schrik je je wild en dat ziet de jury heel goed aan je kist....:D
    Moet je niet willen....
    Begin ook met niet te scherpe hoeken, alleen als je kist lekker doorkachelt naar boven is er niks aan de hand.
    Maar houdt 'ie in, dan kan het rennen voor je leven worden als de lijnen slap vallen en het geval 2 meter achter je inslaat.
    Vraag maar aan Max @CL carrier ... :frustie::oops:
    Dus gewoon 1/4 ronde klimmen, 1/4 ronde dalen, 1/2 ronde vlak. enz. Uiteindelijk vlieg je recht over je hoofd
    Pas als je moeteloos 10 ronden op de rug kunt vliegen, kun je veilig het tweede -rugvlucht deel proberen.
    En dan nog met hele ronde hoeken (ter groottte van kwart loops zijn ze voor de eerste keren prima).
    Als je trouwens alle figuren wat groter houdt dan in de schetsen, kom je niet zo snel in lijntrekproblemen.
    Als de kist eenmaal optimaal getrimd is moet 'ie ook figuren tussen 0 en 45 ° probleemloos aankunnen.
    Nu jij nog....:beer:
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2021
    Beton vindt dit leuk.
  12. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb nog wat te doen zie ik:koud:
    Maar rustig het een en ander proberen maar plezier is het eerste belangrijke.
    En hopelijk kan de LB dag doorgaan.
    En anders kom je een keer langs om het voor te doen:D

    Jan
     
  13. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Huizen
    Even off topic, onderstaande modelletje kwam in mijn bezit.
    0.3 cc Cox.
    Blijft leuk.
    Zullen wel korten lijnen zijn.

    Jan
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.852
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
  15. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Huizen
    Ik geloof dat vliegen het niet echt meer gaat worden.
    Het plastic is ook keihard.
    Ik las op internet dat dit model van eind jaren 50 stamt dus logisch dat de weekmakers er uit zijn.
    Maar blijf het een leuk stukje nostalgie vinden:thumbsup:

    Jan
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.852
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Kun je voor die motor altijd nog een 'Sporty' bouwen...
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Beton vindt dit leuk.
  17. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Amersfoort
    Hee Bruno, ideaal voor je nieuwe Piccolo! Staat zelfs op de tekening aangegeven.
     
    Beton vindt dit leuk.
  18. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Huizen
    Zo een bedoel je:D
    Maar dat is 0.8 cc.
    Die plastic Pitts heeft een 0.3 cc motortje.
    Deze.
    Toen blijkbaar het kleinste motortje en kleinste vliegtuigje volgens de info op de doos.

    Jan
     
  19. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Amersfoort
    Weer typisch Amerikaans, iets claimen als 'ter wereld' wanneer ze er 'bij ons' mee bedoelen. De kleinste modelmotor was toen namelijk de Davies Charlton Bambi, met 0,15 cc. HALF zo klein als de Cox TD, dus! En nog een dieseltje ook. http://www.modelenginenews.org/cardfile/bambi.html
     
    Bruno van Hoek, Beton en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.852
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nee, die gaat in een Topsy. :yes:

    Jan heeft nog een mooie Mk. 2, zo te zien....
     

Deel Deze Pagina