PT22 / Brown Baer penta 54

Hi Pascal,


Veel plezier met je aankoop, prachtige motor lijkt me zo! En met nette omgang ga je er vast heel lang van genieten. Horror verhalen zijn er over alle motoren te vinden.

Groet Q
 
Waren het niet dat de motor niet 2 jaar oud is, maar 10 jaar (2007), ook heeft deze motor diverse crashes meegemaakt.
Voor een motor van bijna 11 jaar oud, en flink gebruikt vind ik dit een absurd hoge prijs

Ik kan je alleen maar groot gelijk geven....
 
Even een paar plaatjes van de modificatie van het model.

Hier onder enkele foto's van het model zoals het door de fabrikant geleverd wordt.

2njzntd.jpg


hwzwwy.jpg


Hier enkele modificaties; de stroomlijnkap achter de piloot is twee centimeter verlengt zoals het echte toestel, en voorzien van een hoofdkussen.

Het groen olijfkleurig deel is 2.5cm meer naar boven geplaatst.

osu51u.jpg


rmldfn.jpg


Het toestel voorzien van een (bagageluik) zoals het origineel, achter het luik zit tevens de powerbox.

23i6jra.jpg


fdhmxh.jpg


Het eerste windscherm 3 cm meer naar voren geplaatst, is eigenlijk nog iets te weinig volgens het origineel maar ik kan er mee leven.
Hierdoor valt hij ruim over het verwijderbare bovendeel van het toestel maar dat is geen probleem.

24gvqtt.jpg


wordt vervolgd.
 
Inmiddels is de motor ingebouwd, het was wel een lastige keuze, met of zonder kap.
Met kap steken de cilinders amper uit de kap, wat een probleem zou kunnen geven met de koeling, groten gaten waren dan niet uitgesloten, en blijft er weinig van de kap over.
Dan maar voor een tussen oplossing gezocht, de kap verticaal doormidden geslepen zodat motorsteun, bedrading en dergelijke in de kap zitten.
De kap voorzien van een afgeronde ring, zodat het beter oogt, het is wel een crime om de motor te monteren.

Vandaag de motor inlaten lopen volgens de gebruiksaanwijzing, nu heb ik de volgende vragen;

Ik vind dat een cilinder achterblijft in temperatuur bij laag toerental, als de motor vol aan draait voel ik geen verschil, of wordt deze dan mogelijk door gewarmd door het motorblok?
Kan hij op twee poten lopen?

Als je handmatig een de prop draait, links, rechts, tussen de compressie in, hoor je op bepaalde standen , Klik klik, precies dat er iets raakt of los zit, is dit normaal?
Of kan het zijn dat het de mechanica is van de motor?

Overigens slaat hij makkelijk aan en loopt naar mij gevoel mooi.

2hduqdi.jpg


nlztbt.jpg


Dit wordt hem niet;

21j8uo4.jpg


zo dan....

33kvdwh.jpg


20gguwm.jpg


ml0br7.jpg


Mvg,

Pascal.
 
Laatst bewerkt:
nu heb ik de volgende vragen;

Ik vind dat een cilinder achterblijft in temperatuur bij laag toerental, als de motor vol aan draait voel ik geen verschil, of wordt deze dan mogelijk door gewarmd door het motorblok?
Kan hij op twee poten lopen?

Als je handmatig een de prop draait, links, rechts, tussen de compressie in, hoor je op bepaalde standen , Klik klik, precies dat er iets raakt of los zit, is dit normaal?
Of kan het zijn dat het de mechanica is van de motor?

Het klikken wat je hoort, is de kleppenbeweging, het passeren van de nokken onder de volgers (en de druk van de klepveer) leveren op dat de onderdelen na het passeren van de nok "verschikken" omdat alles nu eenmaal toch een minimale speling nodig heeft. De tandwielen, de nokvolgers, alles klikt een beetje op zijn plek.
Als de motor draait merk je daar verder niks van, dan is er overal een oliefilm die dat dempt.

Mooi is het niet als er een cylinder uitvalt, maar echt héél veel kwaad kan het niet, TENZIJ je het ding zo bijvoorbeeld een uur laat lopen (die cylinder die niet meedoet, word namelijk wat minder goed gesmeerd omdat de benzine niet verbrand en dus de olie wat verdunt), dus gewoon starten, rustig opwarmen en gaan vliegen, dan is er niks aan de hand. Je vliegt immers zelden stationair? Eigenlijk alleen de landingsaanvlucht en de downlines.

Mijn ASP boxer doet het ook, en in de manual word gewoon gezegd, dat het een normaal verschijnsel is, maar er word ook gewaarschuwd dat je het zo veel mogelijk moet vermijden om bovengenoemde redenen.
 
Moet je na een paar runs de kleppen niet stellen?
Ik ken de Saito niet echt dus je moet dat vragen aan ervaren Saito FG60 gebruikers.
En je kan voelen aan de uitlaat of een cilinder niet meedoet, de uitlaatgassen moeten heet zijn.
Bij mijn ster wilde de onderste cilinder wel eens achterblijven maar na een paar seconden begon ie dan wel mee te lopen.
Toen ik hem een tikkie armer zette liep ie wel meteen mee,

Snel doorbouwen want ik zie op het journaal dat de lente al in aantocht is...

GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even de manual gelezen.
er staat: na 1 uur bijstellen.
Maar ik ken Saito's (wel jaren geleden) die vanaf de fabriek al niet goed stonden.
Sake kwam waarschijnlijk voorbij toen iemand ze in elkaar zette?

GJ
 
Brutus, duidelijk, ik twijfelde maar nu heb ik zekerheid, bedankt.

GJVO, inderdaad, de kleppen moeten worden gestel, weer een uitdaging!

Bedankt ook voor de overige zeer nuttige informatie.

Mvg,

Pascal.
 
Kleppen stellen is niet zo moeilijk hoor.
Wel met een koude motor doen en volgens mij zitten er stukjes gereedschap bij, voelermaatjes en ik denk dat het enige dat je nodig hebt een schuifmaatje is.

Succes!
 
Kleppen stellen is niet zo moeilijk hoor.
Wel met een koude motor doen en volgens mij zitten er stukjes gereedschap bij, voelermaatjes en ik denk dat het enige dat je nodig hebt een schuifmaatje is.

Succes!

Klopt, er zit het nodige gereedschap bij, ik ga het proberen.
 
Kleppen zijn gesteld maar nu het volgende,
Cilinder 1 (bovenste) is de boogie licht verkleurd (bruin/zwart) de kleppen/kleppendeksels zijn zo goed als droog.
Cilinder 2 is de boogie zo goed als niet verkleurd, op/in de kleppen/kleppendeksels zit een behoorlijk hoeveelheid mengsel olie/benzine.
Cilinder 3 is de boogie blank, op/in de kleppen/kleppendeksels zit een redelijke hoeveelheid mengsel olie/benzine.

Ook na het inlopen van de motor komt er nog een behoorlijke hoeveelheid (benzine/olie) uit de uitlaat.
De sproeinaalden zijn afgesteld zoals omschreven in de handleiding,deze komen nagenoeg overeen met de opgegeven instelling van de fabrikant.

Welke conclusie kan je hier uit trekken, lijkt mij niet helemaal juist.

Mvg,

Pascal.
 
Dat zijn bekende problemen van de Saito Radials: ongelijke mengselverdeling, en marginale olie naar de bovenste kleppendeksels.
Als je daarop googlet, vind je een paar bedrijven (o.a. in Frankrijk, dacht ik zo) die daar modificaties voor hebben.

Die kleur van de bougies moet je niet te veel waarde aan hechten, want de onderste cylinders blijft de olie wat in de kop staan, en de bougies worden a.h.w. gewassen (moderne 2-tak olieën hebben behoorlijk goede reinigende eigenschappen).
 
Oké, niets nieuws dus, van de modificatie in Frankrijk heb ik ook gelezen.
Verder vindt je ontzetten veel filmpjes over deze motoren en overige informatie, toch zelden met negatieve bevindingen.
Toch vreemd, er zijn waarschijnlijk duizenden van deze motoren in omloop.

Ik heb alle bewegende delen onder de kleppendeksels voorzien van een beetje olie, aangebracht met een kwastje, zoals te zien is op diverse filmpjes, kan geen kwaad denk ik.

Mvg,

Pascal.
 
Volgens mij zitten in de laatste 60R die modificaties al.
Is ie al ingelopen nu?
Dan kan je even kijken hoe arm je hem kan zetten.
Misschien blijven de onderste cylinders nu te veel krijgen.
En even per cilinder de temperatuur meten (bij half tot volgas).
Er mag een paar graden verschil in zitten maar zeker niet meer dan een graad of 10.

Maar ik heb geen ervaring met Saito radials, het lijkt me dat een 3 of 5 cylinder in principe niet zoveel uitmaakt.
Bij alle motoren lopen de onderste cilinders altijd wat rijker.

Als je blijft twijfelen zou je deze man eens kunnen bellen.
https://www.heilemann-sternmotoren.de/en/

Die modificeert van alles en geeft ook goed advies.
Bijvoorbeeld de Moki, als je de handleiding van Airworld volgt dan gaat ie op termijn stuk.
Heileman heeft hele andere opvattingen en bij hem blijven ze wel heel en draaien ze mooier.

GJ
 
Laatst bewerkt:
GJVO, de motor is inderdaad ingelopen, alleen ben ik een leek wat brandstofmotoren betreft.
Ik heb de handleiding gevolgd, na het inlopen de motor bij vol gas, de hoofdsproeier zo ingesteld dat hij het mooiste loopt.
Dan vol gas en naar stationair en weer naar vol gas, motor pakt goed op en blijft mooi op laagtoerental draaien,
Ik weet zeker dat het beter kan maar daar houd mijn kennis op.

Als straks het zonnetje gaat schijnen zijn er vast wel mensen op de vliegclub die mij verder kunnen helpen, ik vind nog steeds dat er erg veel olie uit de uitlaat komt, dua zal vast te rijk staan.

Mvg,

Pascal.
 
GJ, wat zou er volgens jou aan de Moki stuk moeten lopen als je hun manual volgt?


Heilemann is inderdaad een zeer bekwaam en vooral ook aardig echtpaar. Vorig jaar op Prowing bij hun een aantal items voor de Moki radial gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Airworld geeft bijvoorbeeld aan dat je naaimachine olie moet gebruiken bij de stoterstangen.
En volgens mij ook bij de tuimelaars maar dan kunnen ze vastbranden.
Heilemann heeft daar ander vet voor.
En ook de bougiedoppen kan je beter meteen vervangen.
En er zijn nog meer dingen maar die kan ik me even niet meer herinneren.
Mijnheer Reisert is nogal een apart figuur die het niet zo nauw neemt met de service en kwaliteit.
Ik heb mijn Valach destijds naar Heilemann gestuurd.
Hij heeft er toen wat dingen aan gedaan (hoewel de Valach al van betere kwaliteit is als Moki) maar hij sloeg daarna altijd meteen aan, liep veel soepeler rond met minder mechanisch geluid.
Het koste zo'n 250 euro maar op zo'n bedrag maakt dat dan niet zoveel meer uit.

GJ
 
Ik heb ook al mijn smeermiddelen van Heilemann. Met de bougiedoppen is bij die van mij niets mis, zitten als een huis!

Service van Moki is inderdaad soms wat ondermaats, die van Heilemann is top, ook snelle reacties op de mail.
 
Nou.. service is waardeloos.
Ik had de Yak besteld, toen ik hem op ging halen leek het wel of een of andere knutselaar het ding had staan lamineren.
OK. ik had hem voor inkoop maar toch, dus ik heb hem laten staan.
Iemand in Belgie is ook maanden bezig geweest om 2 goede Yaks te krijgen.
En ik wilde toen een Moki 250 kopen maar daarvoor kreeg ik ook vrijwel geen antwoord op mails.
Ik heb toen een Valach boxer opgehaald bij Toni Clark en ook goed advies gekregen.
Die motor zag er zo ontzettend goed uit dat ik eigenlijk ook wel een ster wilde.
Aangezien ik wat zaken deed met Fiala en Valach in dezelfde varkensschuur zitten heb ik via hun contact gekregen met Valach en een ster besteld.
Op advies van een ervaren stermotoren vlieger die veel Moki's heeft heb ik hem na inlopen hemnaar Heilemann gestuurd,
Het was echt een hele andere motor, hij kon er zelfs een pomp opbouwen dat ie geen mengsmering meer hoefde.

En Moki heb je niet meer nodig want Valach (Fiala) heeft nu ook 250cc sterren.

GJ
 
Back
Top