Pterodactyl

Hoi allemaal,

Ik had hier op het forum bij Eric gezien dat hij de Pterodactyl in hout aan het bouwen was. Toen ik aan het surfen was op de site van het model, zag ik dat ze hem ook in depron hadden.

Even nagevraagd naar de prijs maar 25 dollar voor enkel een zelf te downloaden en af te drukken PDFje (dat dan nog in letter formaat was) vond ik toch wat te veel van het goede. Gelukkig was er een toffe collega piloot die wel raad wist met een "trace programma" en de foto van het depron model in geen tijd overgetekend had. Ok, ik weet het, het is misschien niet eerlijk naar de verkoper van het model, maar goed...

Om te beginnen heb ik het plannetje afgedrukt en aan elkaar geplakt :

Pterodactyl_01.jpg

Daarna alles mooi uitgeknipt :

Pterodactyl_03.jpg

Alles mooi op de depron plaat geplakt en klaar om te snijden...

Pterodactyl_07.jpg

Het hoofd al in elkaar gestoken, gelijmd en een stukje carbon ingelijmd :

Pterodactyl_13.jpg

De staart met hoogteroeren klaar gestoomd :

Pterodactyl_16.jpg

De vleugel was intussen ook gelijmd en nu moest er een carbon staaf in. Speciaal een opzetstuk voor mijn dremel gekocht en een sleuf uitgefreesd. Het was mijn eerste keer, dus recht was het nog niet echt, maar het voldeed. Daarna de carbon staaf ingelijmd en vele zware dingen erop gezet zodat alles recht was.

Pterodactyl_17.jpg

Pterodactyl_18.jpg

Pterodactyl_19.jpg

Daarna nog een versterkte plakband erover :

Pterodactyl_21.jpg

Ondertussen de rolroeren klaargemaakt en het bovenste deel op de vleugel en het achterste stuk gelijmd :

Pterodactyl_23.jpg

Daarna de onderkant en de motorsteunen er op gelijmd :

Pterodactyl_24.jpg

Hierna beide rolroerservo's bevestigd :

Pterodactyl_27.jpg

Daarna de hoogteroeren bevestigd. Hier was het een beetje gokken hoe ze moeten staan. Daarom heb ik besloten ze in een hoek van 55 graden te bevestigen.

Pterodactyl_28.jpg

Daarna heb ik de hoogteroerservo bevestigd. Ik heb lang zitten nadenken hoe ik deze kan bevestigen want op de foto's komen de aanstuurstangetjes langs onder. Maar hoe dat moest, kon ik even niet bedenken. Daarom hem maar bovenaan gezet. Ik had geen idee hoe ik dit het best kon doen, daarom koos ik voor 2 aansturingen.

Pterodactyl_29.jpg

Uiteindelijk bleek dit een probleem te zijn want bij het aansturen van de servo kreeg ik natuurlijk op de rechterkant meer hoogte/down t.o.v. links. Daarom even hulp gezocht bij enkele vrienden en de volgende oplossing gekozen :

Pterodactyl_32.jpg

Ondertussen had ik bij unitedhobbies 2 CDROM motoren besteld en een speciale motorbevestiging. Ik had nl geen idee hoe ik het best deze motoren kon bevestigen en ik had geen zin om een carbon/aluminium buisje op de motor te lijmen. Deze motorbevestigingen waren ideaal voor wat ik nodig had !

Pterodactyl_35.jpg

Daarna de motoren bevestigd aan de vleugel :

Pterodactyl_37.jpg

Pterodactyl_38.jpg

Regelaars en ontvanger bevestigd. Heb er voor gekozen om overal versterkte plakband te gebruiken. Vond ook geen andere manier om de regelaars ergens kwijt te geraken...

Pterodactyl_39.jpg

En klaar :

Pterodactyl_40.jpg

Had hem graag gisteren ingevlogen, maar vrouwtje verlangde mijn aanwezigheid bij Valentijn. Vandaag was het indoormeeting in Lommel, dus ook nog niet ingevlogen. Zal voor één van de volgende weken zijn !

Meer foto's vind je nog hier !

Groetjes,

Davy

mr Bean

dat ziet er toch heel leuk uit
laat ons even weten hoe het vliegt enne filmpje ??

leuk werk toch dat vliegende spul maken

succes he '

gr albert

Rechte geul frezen kan heel makkelijk: gewoon een lat hout/lineaal op je depron leggen op de juiste afstand van de te frezen geul (bij mijn opzetstuk 30 mm). Daar haal je de buitenkant van je opzetstuk langs: kaarsrecht.

Leuk model!

Hey Raymond,

da's een goede tip. Ware het niet dat de vleugel een vreemde vervelende vorm heeft waardoor de lat soms langs de vleugel valt. Ik had dat al geprobeerd, maar ging dus niet. Daarom een stuk plakband recht gekleefd en manueel geprobeerd er langs te blijven. Viel al bij al nog mee hoor... De carbon ging er toch mooi in, dus... :-)

Groetjes,

Davy

Ten eerste super om te zien! Goed gebouwd.

De tweede opmerking raad je al, zijn de plannen ook digitaal te sturen naar ons? :D

Hoi "R!" (geweldige naam trouwens),

ik heb even bij de "tekenaar" nagevraagd of ik de tekeningen mag delen. Hij had daar geen problemen mee als iedereen er iets van bij kan leren.

Stuur me even je persoonlijke e-mail adres via PB (!! niet hier aub) en dan mail ik je ze door !

Groetjes,

Davy

hoi mrBean

we gaan het nog wel effe volgen en laat ons zeker even weten hoe het vliegt he

voordat we ons in het diepe storten

bedankt he ;)
gr Albert

Heb je voor de staart geen 2 servo's nodig?Zodat beiden richtingsroeren appart gaan werken.Zoals het nu op de servo is bevestigd krijg je toch dat de 2 richtingsroeren op dezelfde manier gaan werken.Terijl het,dacht ik,toch omgekeerd moet gaan aansturen.Zodat de ene naar binnenkomt en de andere naar buiten.
Of dient hier de staart enkel als hoogteroer en niet als richtingsroer?

Hoi "R!" (geweldige naam trouwens),

ik heb even bij de "tekenaar" nagevraagd of ik de tekeningen mag delen. Hij had daar geen problemen mee als iedereen er iets van bij kan leren.

Stuur me even je persoonlijke e-mail adres via PB (!! niet hier aub) en dan mail ik je ze door !

Groetjes,

Davy

Hey Davy,

Ik heb ze reeds van Theo gekregen, dus ik heb ze al binnen. Thanks voor het doorgeven aan hem :). Zijn heel wat A4-tjes :).

En R! is lekker makkelijk. Gewoon mijn voornaam (Raoul) genomen met een ! erbij. Makkelijk, snel en to the point :). Ook makkelijk op vliegtuigen te zetten ;)

Heb je voor de staart geen 2 servo's nodig?Zodat beiden richtingsroeren appart gaan werken.Zoals het nu op de servo is bevestigd krijg je toch dat de 2 richtingsroeren op dezelfde manier gaan werken.Terijl het,dacht ik,toch omgekeerd moet gaan aansturen.Zodat de ene naar binnenkomt en de andere naar buiten.
Of dient hier de staart enkel als hoogteroer en niet als richtingsroer?

Wezze,

de staart dient als hoogteroer. Ook op de tekening van de fabrikant zie ik alles maar van 1 servo uitkomen !

Dit ding heeft dus geen richtingsroer, maar wel rolroeren...

groetjes,

Davy

Davy, ik heb nu alles uitgesneden, maar kom een onderdeel tegen waarvan ik niet weet waar dat moet komen. Het staat links op de tekening direct onder de vleugeltip. Het betrefd dat "vierkante" onderdeel.

Dat deze beesten vroeger gevaarlijk waren wist ik, maar dat ze nu nog steeds bloed willen zien had ik niet verwacht.................Het scalpel zat ruim 1 cm diep in de muis van mijn hand...........en dat rode vocht komt er nu ruim een uur verder nog steeds uit..................

Wat ben je allemaal aan het doen Theo, ik heb je hulp morgen nog hard nodig dus niet van je stokje gaan hoor ;). De Edge gaat blauw/oranje worden dus rood past niet in mijn stappenplan :p.

Maar idd wat Erik zegt, secondenlijm. Niet heel erg gezond, maar helpt wel. Zo hebben ze ook mijn vingers gelijmd toen de prop van mijn OS40FP-tje besloot eens terug te bijten.

Sterkte ermee kerel!

Davy, ik heb nu alles uitgesneden, maar kom een onderdeel tegen waarvan ik niet weet waar dat moet komen. Het staat links op de tekening direct onder de vleugeltip. Het betrefd dat "vierkante" onderdeel.

Theo,

ik zie niet echt een "vierkant" onderdeel, maar als het het stuk is dat onder de linker vleugeltip op het plan staat, dan weet ik wel wat het is.

Het zijn de 2 onderdelen die ONDERAAN het hoogteroer uitsteken. Ze worden dus op die 2 hoogteroer helften geplakt. Maar ik heb gemerkt dat deze buiten proportie zijn en ze dus idd moeten herwerkt worden.

Hier heb ik zelf ook gesukkeld en met veel moeite dat (hopelijk sterk genoeg) in orde gekregen.

Als je slimmer bent dan mij, dan plak je die al op voorhand tegen de hoogteroeren en dan ga je de hoek om die in de romp te schuiven zelf al afschuinen. Ik heb dat te laat gemerkt en dat is dus niet goed gelukt.

Op deze foto zie je dat eigenlijk het beste. Het is het stuk dat ONDER de plakband zit :

Pterodactyl_29.jpg

Veel bouwgenot nog... De mijne heeft vanwege het slechte (Belgische ??) weer nog niet gevlogen...

Groetjes,

Davy

Dank je Davy, maar ik had het al gevonden en aangepast.
Beide hoogteroeren heb ik opnieuw uitgesneden en een geheel gemaakt met die 2 stukjes die eronder komen. Ook de sideforce plaatjes in de vleugel (waar de motoren zitten) heb ik opnieuw gemaakt en aangepast. Ze zijn nu bij mij uit een geheel met bij de voorrand ook een sluitende passing.

Op de hoogteroeren na zit alles in elkaar en ligt te drogen in de keuken.......straks de roeren erop en dan eens gaan kijken waar ik dat zwaartepunt ga inbouwen en pas daarna komt de electronica erop. Als aandrijving komen er 2 Ikarus vertragingen op met speed 300 motoren van de shockflyers. (nog bedankt Hezik). Misschien dat ik een lipo uit elkaar ga halen en de losse cellen ergens in de vleugel ga inlaten.

trouwens, ben tegelijkertijd ook bezig met het uitwerken van een grotere Pushy Galore in deze bouwwijze. Straks misschien een tekenaar nodig die alles dan in pdf formaat kan zetten voor verdere verspreiding, maar eerst eens kijken of ik alles werkend kan krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Davy, wat is het gewicht van jou ptero? Ik zit op ongeveer 450 gram vliegklaar. Dat is dan wel met 2 zware speed 300 motoren met vertraging (Ikarus shockie setje) en een "zware" flightpower 2s lipo van 1800 mAh.

Morgenvroeg nog effe de roeren aansluiten en als het weer goed is in de middag invliegen.

Ik ben zeer benieuwd naar zijn vliegkunsten en zal dit draadje zeker volgen omdat ik de 80inch houtbouw van de ptero hier heb liggen.(zal wel een winterproject worden vermoed ik)

Hey Theo,

Ik heb hem nog niet gewogen, zal dat proberen deze week eens te doen.

Ondertussen heb ik wel een vervelende update. Vandaag ging de Pterodactyl mee in de auto voor zijn eerste vlucht.

Ik sluit alles aan en geef gas. Met als resultaat dat de linkermotor veel harder trekt dan de rechter. Dat zou dus nooit vliegen. Gek is wel dat het 2 dezelfde motoren zijn met 2 dezelfde regelaars.

Regelaars zijn beide op een V-kabel gemonteerd naar de ontvanger en in 1 regelaar is de rode draad (plus) er uit gehaald.

We hebben nog wat geprobeerd met elke motor apart, maar ze blijven dit doen. Ook de programmeer kaart geeft aan dat alles bij beide motoren hetzelfde is.

Ik heb dus niet gevlogen met hem ! :-( :-(

Net stelde iemand voor om elke motor apart eens het max van mijn stick te laten herkennen, dus vol gas aanzetten in programmeermodus en dan dadelijk terug gas dicht. Enig idee of dit zou kunnen helpen ? Of enige andere reden waarom dit gebeurt ? Ik had thuis enkel op een zeer zachte snelheid geprobeerd of ze beiden draaiden en dus niet half of vol gas !

Groetjes,

Davy

Back