Pterodactyl

Tja, zo had ik ook pech vandaag..................

Alles klaar voor de eerste vlucht, snel nog effe alles checken en klaar.
Loop de baan op met het model ietsjes verder weg dan normaal van de mensen en starten maar. Motoren volgas en gooien, maar schrik, het model klapt ineens vol naar links, dus tegensturen en niets, de grond kwam in een rap tempo omhoog en kraakte de nek van het model.

Bij verdere controle bleek alleen dat de kopp eraf gebroken was. Het probleem kwam door een fout uit luiheid en gemakzucht. Bij de motoren zaten 3 mooie condensatoren en die heb ik er niet opgezet, daarnaast liepen de servo kabels van de rolroerservo's direct langs de stroomkabels waardoor de rolroeren dus uitsloegen als ik gas gaf.

Het model is alweer gerepareerd en de fout is hersteld, tevens is er een kleine afstand gecreëerd tussen de servokabels en de motordraden. Morgenvroeg nog maar eens proberen.........

ha die davy,
Je moet de zender aan zetten ,gas knuppel volgas, dan 1 regeling insteken op de ontvanger , dan de lipo er aan hangen , na een korte tijd hoor de 2 piepjes achter elkaar en dan doe je je gas dicht , op dat moment is die regeling goed, dit moet je ook met de andere doen en de regeling is klaar , kan ook met de v kabel als ik het goed heb.
Zo had ik het bij de twinstar !!

gr vosje :)

Laatst bewerkt:
@Theo : heb net alles eens gewogen ! Het toestel weegt 314 gr. De batterij 128 gr, dus samen 442 gram !

@Vosje : ik denk dat je in het begin een stapje niet getypt hebt, nl met VOL gas aanzetten ? Ik zal het deze week eens proberen. Ik heb dit probleem bij andere 2 motorige toestellen nog niet gehad !

Groetjes,

Davy

Vanmorgen enkele nieuwe pogingen gedaan, het model vliegt, maar sturen is er vrijwel niet bij. Bij het sturen van de rolfunctie haakt het model de andere kant op. De rolroeruitslag naar beneden dus weg en nieuwe poging, nog steeds wil het model alleen maar naar rechts haken. Het kan ook zijn dat de kop in verhouding tot de staartvlakken te groot is en dat die tegenwerkt met sturen. Als dat het probleem is dan moeten de kielvlakken groter worden. Van de week eens alles gaan nameten en misschien toch maar een v-staart besturing ervan maken.

Het kan ook zijn dat de kop in verhouding tot de staartvlakken te groot is en dat die tegenwerkt met sturen. Als dat het probleem is dan moeten de kielvlakken groter worden. Van de week eens alles gaan nameten en misschien toch maar een v-staart besturing ervan maken.
Ik weet bijna wel zeker dat dat het probleem is. Die kop is best groot en steekt behoorlijk naar voren uit. De kielvlakken zijn relatief klein. Dit gaat niet werken. Je zult inderdaad grotere staartvlakken moeten maken. Kop verkleinen lijkt me erg veel ten koste gaan van het uiterlijk.
Wat zou een V-staart oplossen?? Ik heb juist het idee dat kruisstaarten meer richtingstabiliteit geven.

Theo,

heb je trouwens foto's ?

Wat bedoel je met V-staart ? 2 Servo's op de hoogte ?

groetjes,

Davy

jep, en dan hoogte en richting sturen ermee.

@ Fotor, die kielvlakken/staartvlakken ga ik idd groter/langer maken en iets verder naar achteren plaatsen.

Net effe enkele dingen opgemeten en ja hoor, de staartvlakken zijn te klein. Ze zijn 3 cm te laag en 2 cm te kort. Dus effe opnieuw tekenen van die staartvlakken.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Theo,

jammer dat ik mijn bevindingen nog niet kan delen.

Hoe bereken jij of zie jij dat die dingen 2 a 3 cm te klein zijn ?

Groetjes,

Davy

Davy, ik stuur je daar een mail over. zal wel pas morgen of overmorgen worden.

Daarnet even de tijd gevonden om de actie van Vosje uit te voeren.

Zender aan, vol gas en daarna model aan. 2 Biepjes, daarna terug gas toe. 3 Beepjes, correct.

Gas,... en ja, opgelost... Motoren lopen nu even snel. Dom dat ik daaraan zaterdag niet gedacht had... Zal dus voor volgend weekend zijn hopelijk !

Groetjes,

Davy

Hey Theo,

voor een keertje heb ik dus eens meer geluk dan jou.

Vandaag de Pterodactyl mee naar het ZEER WINDERIGE vliegveld.

Even afgewacht tot een beetje minder wind en er toen voor gegaan. De werper hield het toestel even vast terwijl ik de gas probeerde. Op dat moment "brak" de onderkant van het toestel een beetje in zijn handen, maar ach, het is maar depron.

Na een luide "GO" van mijn kant ging het toestel de lucht in...

En ik moet zeggen "PERFECT". Hij vliegt feilloos... Ik heb zelfs NUL KOMMA NUL moeten trimmen, het toestel was van het eerste moment perfect getrimd.

Daarna beide motoren op een goede hoogte dicht getrokken en het toestel komt in een hoek van 30 graden mooi gelijkmatig met de neus lichtjes naar onder gedaald.

De landing was met deze wind niet gemakkelijk, zoals je kan zien op het filmpje, maar uiteindelijk was er niks aan het toestel...

Tijd voor foto's en een filmpje... :-)

Pterodactyl_44.jpg

Pterodactyl_45.jpg

Pterodactyl_46.jpg

Pterodactyl_47.jpg

Filmpjes (Het achtergrond geluid is met 2 takt motoren, laat je dus niet misleiden) !

In de lucht

Landing

Groetjes,

Davy

Laatst bewerkt door een moderator:
Heee davy, gefeliciteerd met die geslaagde maiden.

Misschien dat de mijne morgen weer getest wordt, dat hangt een beetje van het vervoer af. Ik heb de kop iets kleiner gemaakt, misschien dat dit al helpt.

Verder als ik zo de foto's zie dan zit er maat verschil in jouw model tegenover mijn model. Misschien dat er ergens met het printen hier iets niet goed is gegaan.

Hey Theo,

ik hoop dat de jouwe het ook zal doen.

De printouts zijn nochthans de originele die ik op A4 heb afgedrukt. Je hebt ze toch niet per ongeluk op Letter gezet en dan "scale" gedaan of zo ?

Groetjes,

Davy

Zover ik weet niet, maar toen ik de vellen papier aan elkaar was aan het puzzelen viel mij al op dat er iets niet goed was, omdat die onderdelen er dubbel opstonden heb ik mij daar geen zorgen over gemaakt. Nu met nameten en jou foto's denk ik dat de printer of het printprogramma ergens een foutje gemaakt heeft.

Ik ga hem morgen nog eens opnieuw uitprinten en dan maar weer een nieuwe plaat 6 mm depron zien te krijgen.

maar deze gaat ook goed controleerbaar vliegen hoor, want vliegen deed hij wel, alleen niet direct sturen zoals ik wilde.

Theo,

ben je ondertussen al verder met je Pterodactyl ?

Ik heb hem nu groen gespoten en heb er vandaag nog 5 prachtige vluchten mee gedaan ! Vliegt geweldig... Heb wel gemerkt dat het vooruit-of achteruit hangen van de batterij met slechts enkele millimeters, het toestel heel anders doen reageren !

Volgende zaterdag ga ik wschlk naar de e-fly inn in Gouda. Daar neem ik hem mee... Kom je ook ?

Groetjes,

Davy

Ik ben er effe niet meer mee verder gegaan, de laatste vluchten warenb nog gelijk. Moet wel een nieuwe onderzijde maken omdat die is afgebroken bij de laatste landing. Ga dus eerst maar eens spelen met het zwaartepunt.

Back