pul pul

hoi jongens,
3vraagjes: 1 hoe vermijd ik dat er één van de twee kabeltjes slap komt te hangen
als ik links of rechts stuur? Of hebben jullie dit probleem niet?

2 Ik zoek servo armpjes voor dymonds d60. Enig idee waar? Thanks!

3 als ik men sim wil gebruiken met men hitec optic 6 is er geen probleem.
Als ik hem wil gebruiken met mijn mx22 komt er op het scherm dat aerofly wel
the usb gevonden heeft maar dat hij niet weet of het met een zender verbonden is of met een joystick. iemand een verklaring?

Als bij pull-pull de "kabels" slap gaan hangen bij een uitslag van het betreffende roervlak dan ligt het aangrijppunt te ver van het scharnierpunt van het roervlak of van de servo, in principe moet het aangrijppunt op de hartlijn van het scharnier liggen (zowel bij de servo als bij het roervlak) ....

Wat ook de werking ten goede komt is dat de breedte van het servo-heveltje en de roerhoorntjes gelijk is (dus de kabels over de volle lengte parallel lopen ... als ze vrij zouden liggen, omleiden m.b.v. buisjes en/of kartolletjes heeft geen invloed)

Laatst bewerkt:
Als je ze zo maakt is er geen slap bij het sturen . :D

imagesky6.jpg

Mvg Johan

bij Staufenbiel kan je onder bestelnummer: 03111111 een "long servoarm + holder" voor de Dymond D60 Servo voor € 1,-- per stuk bestellen .....

hoi jongens,
3vraagjes: 1 hoe vermijd ik dat er één van de twee kabeltjes slap komt te hangen
als ik links of rechts stuur? Of hebben jullie dit probleem niet?

Een meer gangbare methode is een enkele draad gecombineerd met een torsieveertje in het roer.
Bij deze methode heb je geen last van slaphangende draden en heb je in je roer slechts een hevel nodig hetgeen weer een aerodynamisch voordeeltje oplevert.

Bas

Een meer gangbare methode is een enkele draad gecombineerd met een torsieveertje in het roer.
Bij deze methode heb je geen last van slaphangende draden en heb je in je roer slechts een hevel nodig hetgeen weer een aerodynamisch voordeeltje oplevert.

Bas

Geef es een voorbeeld .

In pull pull hoort geen veertje .

Mvg Johan

Veer of geen veer in pull - pull

Johan,

Ik heb pull-pull systemen gezien met aan beide 'zijden' een relatief stijf veertje. De functie van deze veertjes is om toch nog een zekere flexibiliteit te geven aan het systeem als het roertje ergens hard tegen aanstoot zodat toch nog heel blijft.
Cheers,

Bart

Ik wil juist helemaal geen flexibiliteit in mijn systeem hebben .

Pull-pull is juist gedacht om altijd de servo te laten trekken .

Met veren er tussen moet de servo eerst de veren gaan uittrekken voor dat het roer zich beweegt . :???:

Mvg Johan

Hmm

Johan,

Daar gaat het mij niet om. Pull - pull is gewoon trek - trek, het zegt niets
of er wel of geen veer in zit :rolleyes:

Ik zie overigens niet in waarom de servo eerst de veer moet uitrekken...
het ligt er maar net aan hoe groot de kracht op het roer is en wat de veerkracht van de veer is :rolleyes:

Maar goed ik zelf heb een voorkeur voor single pull in geval van DLG's

Cheers

Bart

één veer!

Om geheel spelingsvrij te zijn zou ik in het geval van pull-pull één veer toepassen. 2 is niet nodig. Het gaat er om dat de hele cirkel onder spanning staat en daarvoor is één veer genoeg.

Maar goed, het is al eerder aangegeven, theoretisch lijkt pull-pull beter, maar in de praktijk is single pull echt handiger.

Leon

plotterwelt;995944 Met veren er tussen moet de servo eerst de veren gaan uittrekken voor dat het roer zich beweegt . :???: Mvg Johan[/QUOTE zei:
Johan,

bij het single-pull systeem wordt de draad bij elke hoek van het roer onder spanning gehouden door de veer. Een beweging van de servo wordt hierdoor direct doorgegeven aan het roer. De veer moet genoeg kracht hebben om de aerodynamische druk te overwinnen, maar moet ook weer niet te sterk zijn omdat dan de servo teveel belast wordt in de neutraal stand met als gevolg een hoog stroomverbruik.

Bas

Het system waar jullie het over hebben word bij DLG´s gebruikt .
Daar zal het ook wel zin en nut hebben .

De topicstarter heeft het niet over DLG´s .

Maar hat een vraag over pull-pull aansturing . ;)

En ik bouw bij mijn motorkisten toch echt geen veren in het pull-pull system .

Het is spelingsvrij te bouwen .

Mvg Johan

Dat heb ik ondertussen ook gemerkt . :D

Is wel wennen het nieuwe forum , je kan "nieuwe berichten" niet sorteren op subforums die je wil .

Mvg Johan

Back