Pull-pull bekabeling voor rudder

Hoe heb je het nu dan uiteindelijk gedaan?

Zoals hier onder:

De kunst zit hem dus in de afstand tussen de twee kabels zowel bij de servo als bij de rudder gelijk te houden.

Heb ze verder eerst met de hand zoveel mogelijk gespannen en toen de stel schroeven1/2 slagen gedraaid om ze verder te spannen. Als je de rudder in het midden houd, zal beide kanten altijd even strak blijven staan.
drawing1.jpg

Zoals hier onder:

De kunst zit hem dus in de afstand tussen de twee kabels zowel bij de servo als bij de rudder gelijk te houden.

drawing1.jpg

ja, maar de afstand op de servo en het rudderhorn, mag verschillen, dus op de servo mogen ze gerust op het 2 de gaatje zitten en op het richting roer op het 4de gaatje (bijvoorbeeld)

ik heb even een proef opstelling gemaakt, met filmpje:

LX8S209_XtI[/media] loop - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de kabels zo strak zet krijg je wel snel speling op de uitgaande as van je servo....dat is het mooie van de hoorntjes op het roer iets achter het scharnier zetten. Dan heb je enkel spanning als het roer exact gecentreerd staat. Zodra je uitslag geeft gaat de spanning iets van de kabels.

Als je per sé met zulke strakke kabels wilt werken kun je de servo ook met een tussen asje naar de aansturing laten gaan. Zoals in dat filmpje en dan de servo met een stangetje ertussen op het linker heveltje zetten.

mischien moet Ron even een proef opstelling maken?:smile:
Veel te gevaarlijk. Filmpje afspelen op de binnenkant van mijn oogleden is een stuk veiliger.

Sorry Ron, maar ik moest toch echt even gniffelen na het lezen van Razor's grapje.
Neem maar een parallelogram bestaande uit vier stangen. Laat de twee evenwijdige stangen (a.k.a. roerhevels) in het midden draaien. Het geheel gaat wringen. De vraag is bij welke 'parellelogrammerigheid' het vervelend wordt, een factor 10 lengteverschil zoals in mijn eerdere voorbeeld zal in een vliegtuig niet voorkomen.

Back