Pull pull

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
J

jacques

Guest
Heeft iemand ervaringen met een push pull besturing in kleine modellen ca. 1,50 meter?

je bedoelt dat er aan allebij de kanten van een roer een verbinding zit?
ik heb het 1 keer bij een demonstratie gezien op een 3d vliegtuigje

afb9105.gif
ik bedoel inderdaad pull pull.
Zo een systeem als bij 1:1 dubbeldekkers gebruikt werd.
Twee staalkabels aan iedere kant van het roer een.

afb9099.gif
Aha Baron von Stevohoven.

En hoe heb je dat gedaan, en werkte het goed?

Moment ff digitaal fototje nemen.................

Zo hier komt ie

afb10871.jpg

afb10872.jpg

afb10873.jpg

De truk is, volgens mij, om de kabel niet door te knippen en zodoende twee afzonderlijke kabels te krijgen maar om één kabel te gebruiken die je, volgens de bovenste foto, op zo'n servowiel moteerd. Dit is doenbaar bij dergelijke modellen tot 1,5 meter doch bij grotere toestellen zul je wel twee kabels moeten gebruiken omdat zo'n servowiel niet meer zal volstaan om de uitslag van de rudder maximaal te houden. Tevens is dit systeem niet werkbaar bij multiple servo's op het rudder (grote RCX toestellen oid).

Aan de kant van het roer kun je speciale kwiklinks kopen die voorzien zijn van een gaatje om de kabel door te steken of zelf een kwiklink fijndrukken tussen een bankschroef en een gaatje boren. De kabel wordt daarna gewoon in een lus tussen een messing buisje (overschot aan lekke branstoftanks) geklemd die met een tang wordt samengedrukt.

Ik gebruik gewoon twee standaard roerhorens die worden samengevezen door bout en moer M 1,5.

De kabel loopt in twee afzonderlijke plasticbuisjes door de romp. (normaal voor staaldraad van 2 mm).

De kabel is visdraad om op zee te gaan vissen en kan vissen tot 40 Kg aan. Ruim voldoende voor onze toepassing (met die verstande dat we over een toestel van 1,5 meter blijven spreken natuurlijk). IK ben een echt bakzwijn met mijn vliegtuigen en die set up heeft mij nog niet in de steek gelaten en staat garant voor een spelingsvrij verbinding.

Stevo

Wat ik bij Stevo mis, zijn borgmoertjes bij de kwiklinks.

Overigens kun je aan de servokant, waar Stevo een ronde schijf gebruikt, ook een normale rechte hevel gebruiken. De draad kun je dan met een lusje direct aan de hevel bevestigen, zoals hij bij Stevo aan de kwiklink vastzit.

Het is belangrijk dat de gaatjes in de rudderhorn, precies op de scharnierlijn van het roer liggen. Anders gaan je pull pull kabels slap hangen bij sturen.

Groeten,
Gerben

Gerben zei:
Wat ik bij Stevo mis, zijn borgmoertjes bij de kwiklinks.

Inderdaad Gerben,

Ik had er geen meer liggen en heb het dan maar zonder gedaan en op één of andere manier is het er niet meer van gekomen tot jij me hierop attent maakte. :roll:

Stevo

Wat ook belangrijk is dat je even met een grotere boor,
Even het scherp van de rand van het gaatje haalt.
Anders kan de draad daar doorslijten.

strak%20hoor.gif

Hee Stevo, ben je niet bang dat de draad gaat verschuiven op het servowiel?

Ps wat is een "bakzwijn"?

Jacques,

Nee hoegenaamd, totaal niet. Die servowiel en de manier waarop de kabel er doorheen loopt heeft een beetje de zelfde functie als een gesp van een riem. Ik maak mij daar niet de minste zorgen over, dat komt niet los ook al zegt Murphy het anders.

Een bakzwijn? Dat is een piloot die een vliegtuig die maximum 4G aan kan door een bocht van 10G stuurt. Zoals mijn motto zegt " If Stevo Can't break it, it was firmly and strongly build".

Stevo

Aha een soort van ragende man.

Iemand met een bijzondere affiniteit met destructief onderzoek en discutabele experimenten.

N.a.v bericht 979 (stevo) foto nr. 1. Als je moeite neemt om een doorlopende kabel te combineren met een wiel op de servo, is het dan misschien de moeite waard om een poelie op de servo te zetten , waar de kabel langs rond loopt? Zou dat lukken (kabelgeleiding), dan heb je het voordeel dat de servo met constante krachtarm werkt . Dat zou de bestuurbaarheid moeten verbeteren bij grote uitslagen.

Hoe vang je de temp wisselingen op?
De balsa romp heeft een andere uitzettings coefficient dan de staalkabel.

Akkoord Niek, maar dat geld ook zo voor een staaldraad of Sulivans of gelijk welk ander materiaal die gebruikt wordt als aansturing.

Ik heb geen enkel vermoeden nopens hoeveel mijn kabel uitzet en ik heb ook nog niet het gevoel gehad dat ik elke vlucht moet beginnen "her"trimmen dus ik denk dat de uitzetting verwaarloosbaar is. Het is een beetje een "no nonsense aproach" en het is heel rudimentair maar het werkt wel perfect.

Stevo

Staal zet 1mm uit per meter bij een temperatuur verschil van 80 K.

Het verschil tussen zomer en winter? misschien 30 graden of zo niet echt een probleem.

Back