pulsejet elektronische vonk

Beste medebouwers,
Wie heeft er voor mij een simpel goed werkend schema, voor een permanent vonkend bougietje voor mijn pulsejet?
Ik heb er een bougie in zitten van een kettingzaag.

alvast bedankt Rene,

Hallo Rene,wij gebruikte op een heel eenvoudige manier een bobine van een auto met een 12volt relay waarvan de contacten in serie geschakeld met de spoel van het relay ,dan gaat het relay genereren en werkt perfect.
Niet vergeten een condensator over de contacten te plaatsen.
Mischien heb je wat aan deze info,
Groetjes Rene (rmt)

Beste Rene,
bedankt voor je snelle reaktie.
Is het misschien mogelijk voor je, om er een klein schetsje van te maken.
Ik ben mechanisch goed onderlegd maar elektronisch niet.
alvast bedankt Rene

Ik was een tijdje geleden op zoek naar een "vonker" voor het ontsteken van mijn branden op een RC ballon. Na veel zoeken, bouwen en proberen ben ik uitgekomen bij een fornuisaansteker (niet met Piezo, maar met batterij) van Brabantia te koop bij een goede huishoudzaak. Licht, stabiel, en gaat lang mee op een paar penlites in serie... Misschien heb je hier wat aan.

groet,
Alex

Rene microturbine zei:
Hallo Rene,wij gebruikte op een heel eenvoudige manier een bobine van een auto met een 12volt relay waarvan de contacten in serie geschakeld met de spoel van het relay ,dan gaat het relay genereren en werkt perfect.
Groetjes Rene (rmt)

Klopt, maar uiteindelijk gaan de relais'tjes 'plakken', en zul je ze moeten vervangen.
Mooier is nog om een halfgeleider te gebruiken (tor, mosfet) icm een 555 timer.
Heb je weinig kaas gegeten van electro, gebruik dan maar gewoon de relais, maar stop met schakelen zodra de pulsejet ontstoken is.

555_Timer.jpg

waarbij je de diode van pin 3 (is output 555) naar Ground weglaat.
Verder mag je de emitter van de darlingtontransistor (E) direct aan Ground legt.

Vergeet het hele RFC gebeuren, maar vergeet diode X3 (1N4001) niet, deze zorgt ervoor dat je transistor de inductieklappen van je bobine overleeft.

-12V wordt gewoon je Ground.

Erg makkelijk schematje en gauw op te bouwen op een breadboardje of experimenteerprintje.
Vragen, ik hoor ze graag.

Alex Talsma zei:
Brabantia vonker rules... ;-)

er gaat toch niets boven een opgevoerde vliegenmepper (elektro versie)
je veranderd de cascade een beetje en je trekt een vonk van 3mm
kosten maar 3 euro of zo...

Rene microturbine zei:
Groetjes Rene (rmt)

je moet de contacten van het relais parallel zetten met de spoel, en niet in serie......

zet je ze in serie, dan schakeld het relais in, maar nooit meer uit (tot je de spanning er af haalt uiteraard..) :wink:

erikkate zei:
maar vergeet diode X3 (1N4001) niet, deze zorgt ervoor dat je transistor de inductieklappen van je bobine overleeft.
Leuk schema, maar dit vind ik maar vreemd...
die 1N400x diodes zijn als gelijkrichtdiodes bedoeld, en daarmee kunnen ze geen hoge frequenties aan. Bovendien is de 1N4001 maar voor maximaal 50V reversespanning. lijkt me maar weinig(voor hetzelfde geld heb je een 1N4007, die, als ik me niet vergis, 1000V reverse kan hebben)
Waarom 3 diodes? is die 1A niet voldoende(kan ik me voorstellen.)

Het lijkt me veel beter om een stevige schottky diode te gebruiken, die hebben ook een lagere doorlaatspanning. Zodat de transistor in de darlington minder "klappen" krijgt.

Hoi Rene,

Bedankt voor je pbtje, ik heb mijn turbinewiel van Diter Albisser uit Zwitserland
( dalbisser@bluewin.ch ) dit adres heb ik van Gerald Rutten, deze zijn wel duur maar wel goed, je kunt hem zo mailen krijg je foto`s en de prijzen.

Tijdens mijn bezoek bij www.plastikturbine.de heb ik hun turbinewielen en behuizing ook bekeken
en moet zeggen ziet er heel goed uit en ook goedkoper als Dieter.
Ook zijn die uit vol materiaal cnc gefreest

Ik ga de volgende bij Medusa kopen, maar je kunt hier op het forum ook een oproepje plaatsen misschien heeft iemand er nog 1 liggen die er vanaf wil.

Kijk ook even na dit draadje ( http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=134483&sid= ) dit was een tip van Ron van Sommeren op het forum hier, misschien heb je mazzel en kun je nog via hun bestellen dan is het goedkoper

Hopende heb je hier voldoende info aan

nico v kooten zei:
Rene microturbine zei:
Groetjes Rene (rmt)

je moet de contacten van het relais parallel zetten met de spoel, en niet in serie......

zet je ze in serie, dan schakeld het relais in, maar nooit meer uit (tot je de spanning er af haalt uiteraard..) :wink:

Je heb het niet goed begrepen Nico Je zet de verbreek contacten in serie met de spoel zodra de spoel spanning krijgt worden de contacten verbroken valt het relais af de contacten sluiten en het spel gaat op nieuw beginnen.

G J Broekhuizen zei:
Je heb het niet goed begrepen Nico Je zet de verbreek contacten in serie met de spoel zodra de spoel spanning krijgt worden de contacten verbroken valt het relais af de contacten sluiten en het spel gaat op nieuw beginnen.

ok, jij gaat uit van een NC relais.
Ik heb een NO relais gebruikt, dan met de spoel parallel, en dat werkt ook perfect.

Heb overgens mijn pulsjet vandaag laten proefdraaien / lopen / bulderen, of hoe je het ook mag noemen.

deed het toppie :banana:

Het is by the way een OS JET II pulsjet, ik denk een jaartje of 30 of 40 oud, ooit gekregen van iemand.
mij is verteld dat die voor lijnbesturing werden gebruikt, maar of dat zo is??

iemand bekend met deze pulsjet, en hoeveel stuwdruk dit levert, en mischien toe te passen op een RC model?
zelf zat ik te denken aan een robbe lanzet achtig iets....... :yes:

alleen, waar kan en mag je daar nog mee vliegen?

gr, Nico

p.s. hoe zet ik een filmpje op het forum??

OK heren,
dat zijn een hoop technische termen en dergelijke.
e.e.a. zegt mij helemaal niets tot weinig.
Ik kan alleen een printje in elkaar solderen als ik een schema heb met de benodigde onderdelen.
kunnen jullie mij verder helpen hiermee?

mvg Rene

Rene Witteman zei:
OK heren,
dat zijn een hoop technische termen en dergelijke.
e.e.a. zegt mij helemaal niets tot weinig.
Ik kan alleen een printje in elkaar solderen als ik een schema heb met de benodigde onderdelen.
kunnen jullie mij verder helpen hiermee?

mvg Rene

Goed ik zal een poging wagen om je het uit te leggen. Zelf heb ik het niet uit geprobeerd omdat ik het niet nodig gehad heb.
Wat je nodig heb is een bobine van een auto. Een relais met een 12 volts spoel , met daar op een maak en een verbreek contact,
Een schakelaar en een condensator .
Je zet de schakelaar in serie met het verbreek contact en in serie met de spoel van het relais over het contact zet je een condensator,
De bobine met de secundaire winding zet je in serie met het maak contact van het relais. en het werkt.
Het verbreek contact van het relais in serie met de spoel is de puls generator . zo als je weet als je de spanning plotseling veranderd in de secundaire winding van een bobine komt er in de primaire winding veel windingen een hoge spanning te staan die voldoende sterk is om over te springen op je bougie . Ik hoop dat ik je hier mee geholpen heb want dat was mijn bedoeling.

Dank u heer Broekhuizen,
Ik draai uw bericht uit en neem het mee naar een bevriende kennis welke heeft aangeboden e.e.a. met mij samen te gaan maken.

alvast bedankt Rene

Mooi bedacht meneer Broekhuizen alleen is het wel uit de tijd van Ben Hur, veel makelijker en vooral beter is het temaken met een timer555 zodat je een kort aanstuur tijd hebt en hoge frequentie en dus een fatsoenlijke vonk.
Wel liefst een super bobine gebruiken (zatten vroeger in de Audi 100 enzo en niet zo'n prulletje uit een franse auto.

Remko zei:
Mooi bedacht meneer Broekhuizen alleen is het wel uit de tijd van Ben Hur, veel makelijker en vooral beter is het temaken met een timer555 zodat je een kort aanstuur tijd hebt en hoge frequentie en dus een fatsoenlijke vonk.
Wel liefst een super bobine gebruiken (zatten vroeger in de Audi 100 enzo en niet zo'n prulletje uit een franse auto.

Ik moest wel lachen toen ik dit las . Je hebt natuurlijk gelijk maar om dit even eenvoudig en snel op te lossen kan het natuurlijk.
De pijp stamt ook nog van uit 1940 dus past het mooi bij de relais schakeling.

Back