Pult of handzender

Geweldig dit, Is een vliegtuig nou beter als een helicopter?

Het is 1 groot meningsding. de een vind een handzender lekkerder, de ander een pult.
Tevens kan je ook een handzender prima met duim+wijsvinger vliegen. hoef niet per se duimen te zijn, Sterker nog, Kyle Dahl, 1 van de beste 3d helipiloten vliegt zn swash met een Pinch grip(duim+wijsvinger) en zijn collective+rudder met zijn duim...

Ja en? Jeff Healey is een heel goede bluesgitarist maar heeft zijn gitaar niet rechtop en om de nek, maar plat op schoot liggen. Dat is een kwestie van gewoonte (en dat ie blind is en zichzelf heeft leren spelen maakt ook uit natuurlijk).
Of een pult wel of niet preciezer stuurt is een kwestie van ergonomie, en dat is redelijk onweerlegbaar.
Overigens, dat die Kyle Dahl (geen flauw idee wie dat is overigens) een pinch-grip gebruikt, geeft al aan dat OF met die hand blijkbaar minder goed met de duim kan sturen OF gewoon behoefte heeft aan meer precisie bij het sturen, en waar vind je die pich-grip volledig automatisch altijd? Juist, bij gebruik van een pult!

Of het een zinnige discussie is, is wat anders, niemand beweert dat je een pult MOET hebben, of juist perse met een handzender moet vliegen.

De vraag was of het verschil maakt of je een pult gebruikt of niet, en sommigen zeiden van niet met als argument dat met beide methoden mensen succesvol zijn. Dat is echter een verkeerd argument, omdat ALLES te leren is: Met hard oefenen gaat er ook iemand Europees kampioen 3D worden, vliegend in stickmode 1. Maar dat is geen argument om te zeggen dat dat de beste stickmode zou zijn. Die redenatie kan iedereen volgen, mag ik hopen.
Zo is het ook met hand versus pult: Ergonomisch en biomechanisch gezien is een pult beter voor precisie, een hand zender beter voor agiliteit.
Dat er toch mensen zullen zijn die heel goed precies kunnen vliegen met een handzender, of heel extreem 3D met een pult zender, doet daar niks aan af. Dat is een kwestie van oefenen en gewenning.

Waarom is dit wél belangrijk? Omdat iemand hier een vraag stelt, met als doel een keuze te maken op grond van goede argumenten. Dan moet je wel de juiste argumenten hebben om die keuze te kunnen maken, en "het maakt niks uit want pietje kan er óók goed mee vliegen" is geen goed argument: Wie weet heeft pietje wel veel hard geoefend, of domweg meer talent dan jij of ik....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bert,

Wederom helder uitleg(ben niks anders meer gewent van jou!)
Maar moet jij niet "de boot in" vandaag?

Yep, ben op dit moment ook niet thuis, zit ergens in de buurt van een KPN-Hotspot te koukleumen....
Boot zou vandaag vor de kant komen maar de ligplaats is bezet, dus het zal wel een nachtje zeemanshuis worden ben ik bang.....

Dus na vandaag is het waarschijnijk weer even radiostilte, tenzij de maatschappij haar belofte van een WiFi netwerk aan boor intussen al waargemaakt heeft (denk het niet) en anders is het hopen dat er hier en daar open netwerken te vinden zijn.

Groet, Bert

Gaf ik ook al aan,
Het is geen discussie punt, maar een persoonlijke voorkeur, en hoe je ooit begonnen bent.
Ik vlieg ook pinch met een handzender, beide handen.
Dat extra bandje heb ik er puur opgezet voor ietsje meer rust, en om de zender in de gewenste stand te houden.
Het zwaartepunt van het aanhaakoogje zit namelijk nooit voor iedereen op de juiste plek.
Zal er vanavond wel eens een fotootje van maken, hele makkelijke aanpassing, maar veel ergonomischer (voor een handzender) naar mijn mening.
Je bent trouwens al de zoveelste RC heli piloot (zijn er echt veel) die ook gitaar speelt.
Lijkt wel een onlosmakelijke combinatie te worden :mrgreen:
Werk ze!

Brutus geeft dus aan dat het geen persoonlijke voorkeur is, maar dat een pult gewoon nauwkeuriger is. Dat ben ik dus niet met 'm eens, en jij blijkbaar ook niet.

Hij geeft zijn leerlingen de keuze wat ik eruit begrijp.
Ik heb het mezelf aangeleerd, en kocht een handzender, en dat ging eigenlijk wel lekker...
Was ik in de leer gegaan, en beide geprobeerd, dan had ik misschien ook wel voor een pult gekozen.
Ben het wel eens dat het echt iets is wat alleen in Europa populair is, met name in Duitsland vliegen enorm veel mensen met pult, is het bijna standaard.

Het klopt dat het per definitie niet nauwkeuriger hoeft te zijn.
Maar iemand die nog weinig sticktijd heeft ervaren (minder dan twee jaar inclusief dagelijks simmen bijv.)
Heeft vaak moeite met kleine details in het "zendergevoel".
Naarmate je veel routine krijgt en het tweede natuur begint te worden (de Hendrix, Clapton ziekte ;) ) dan maken die details steeds minder uit.
Uiteindelijk laat je ook een baksteen mooi vliegen met een zender met kapotte potmeters.

Als ik op de club merk dat iemand erg gevoelig is voor wat hem afleid in zijn hand coordinatie, wat je vooral ziet bij wat oudere beginners, dan raad ik ze ook een pult aan.
Geeft over het algemeen wel net iets meer rust.

Helivliegen is vooral in het begin gewoon erg moeilijk.
En ieder detail kan dan frustrerend werken.
Sommige aanpassingen of modificaties aan je setup zijn zelfs pure "placebo" middelen.
Maar dat maakt niet uit als het helpt, en je er maar plezier in hebt.

Mijn hulpstukje:
full

Grt,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb beide varianten nu naast elkaar geprobeerd,ongeveer 8 keer 18 min.
Voor mijn gevoel heb ik met een pult wat meer controle over de heli,vooral bij het hoogte houden.

Ik krijg ook het idee,dat ik wat rustiger kan vliegen,maar dat kan mischien ook mijn onervarenheid nog zijn.

Ik ga voorlopig met de pult verder,en mischien dat ik als ik wat meer ervaring heb,het nog eens probeer zonder pult.

Bedankt voor de reactie's en meningen.

Brutus geeft dus aan dat het geen persoonlijke voorkeur is, maar dat een pult gewoon nauwkeuriger is. Dat ben ik dus niet met 'm eens, en jij blijkbaar ook niet.

Dan spreek je jezelf tegen: Jij bent wedstrijd vlieger, en jij vliegt pult!
Dan mot je niet zeggen "dat werkt voor mij beter" want voor een kunstvluchtpiloot is precisie belangrijk, dus als het voor jou beter werkt, is dat automatisch omdat het makkelijker voor jou is om precies te sturen: DUS preciezer (precisie hangt niet noodzakelijkerwijs van de afwijking van de gewenste waarde af (de tolerantie), het kan ook het gemak zijn waarmee je een bepaalde precisie bereikt, ook al kun je met beide methoden de zelfde "tolerantie" bereiken).

Verder: als Eric het niet met mij eens is, waarom dan een extra ophangpunt aan de zender (die hetzelfde doet als een put, namelijk de zender stabiliseren) en op beide handen pinchgrip (waar een handzender NIET voor bedoeld is, wat ook niet makkelijk gaat met een handzender tenzij je heel kleine handen hebt, maar waarmee je wel de precisie verhoogt). Als die pichgrip dient voor meer precisie, en een pult DWINGT je een pinchgrip te gebruiken, dan is DUS een pult preciezer in het sturen.....

Ik doe geen uitspraak over of Eric het wel of niet met mij eens is, maar volgens mij hecht jij een betekenis aan Eric zijn woorden die er niet is, puur voor de discussie....

En dit is voor mij een doorslaggevende:
TS geeft aan, na beide varianten geprobeerd te hebben, de heli rustiger te kunnen houden met een pult, en neem van mij aan, dat je rust in een heli ALLEEN bereikt met betere precisie in het sturen, met name bij het hogte houden, NIET met "vlotter" sturen.
Zolang je nog niet zelf heel precies kunt sturen, is een pult daarbij van voordeel, ERGO: een pult stuurt nauwkeuriger.
Als je eenmaal voldoende vaardigheid hebt, kun je ZELF eventueel met een handzender dezelfde nauwkeurigheid bereiken, maar de pult is een hulpmiddel, meer niet, en een ongeoefend mens stuurt preciezer met een pult, en DUS een geoefend mens ook. Alleen bij een geoefend mens is de benodigde precisie ook zonder pult haalbaar (dat is dus een VAARDIGHEID, géén hulpmiddel), het kost alleen meer moeite, en je houd het minder lang vol. Ook dat valt te trainen, en dan ben je weer bij af in deze discussie.

Groet, Bert

Dan spreek je jezelf tegen: Jij bent wedstrijd vlieger, en jij vliegt pult!

Dus? Ik spreek mijzelf nergens tegen, ik zeg dat het persoonlijk is. Voor mij werkt een pult prettiger, voor een ander misschien weer niet. Ik wordt bv. nog vrij gemakkelijk verslagen door Derk vd. Vecht, die uit het handje vliegt, en tevens de beste kunstvluchtvlieger is die NL heeft op het moment.

en een pult DWINGT je een pinchgrip te gebruiken, dan is DUS een pult preciezer in het sturen.....

Wie zegt dan dat pinch preciezer is? Derk vliegt met z'n duimen. Szabo ook. Om er 2 te noemen.

Zolang je nog niet zelf heel precies kunt sturen, is een pult daarbij van voordeel, ERGO: een pult stuurt nauwkeuriger.

Ik wil best geloven dat voor een beginnende vlieger een pult een goede steun is, als je nog met knikkende knietjes staat enzovoort.

De rest is gewoon kul. Pult of geen pult, het is puur persoonlijk, en het één is domweg niet meer of minder nauwkeurig dan het ander.

Hetgeen nog steeds hard bewezen wordt door het feit dat er 'aan de top' overwegend zonder pult gevlogen wordt buiten europa.

Let wel: ik zeg dus dat alles kan, jij bent juist diegene die een mening op wil dringen hierin, in jouw visie is een pult domweg nauwkeuriger, punt. Iets wat gewoon niet waar is. Iedereen moet die methode kiezen die voor hem/haar het beste werkt, en als iemand zegt dat een handzender voor hem nauwkeuriger is, zie ik dat zeker niet als onmogelijk.

Back