Puma Mk V oftewel Next Generation

Dirk,

Dank je voor de uitleg.
Alles past strak in elkaar. Als de onderdelen steeds hetzelfde van je machine af komen, dan zou deze speling niet nodig zijn. Maar zoals je zegt, kan geen kwaad. Het geeft ook weer wat ruimte, mocht er toch een foutje zijn.

Zoals ik je laatst al te kennen gaf. Moest ik helaas in China de spullen bestellen. Ze waren in Europa niet op voorraad. Dat heb ik vorige jaar al gedaan, maar nog niets ontvangen. Via trackandtrace zag ik dat ze op de 13e in Nederland zijn aangekomen. Nu nog bij mij thuis.

Vanwege de missende onderdelen, ga ik ook niet verder met de vleugel. Hier komen retracts in, net zoals bij Dirk. Maar ik wil de aanpassingen maken, voordat de vleugel aan elkaar gelijmd wordt. Dan is alles beter te hanteren op de bouwtafel.

Als ik weer verder kan, dan post ik hier weer een update

Nog snel een foto, totdat het pakketje van de chinezen aankomt.
Heb vanavond het houtwerk afgemaakt. Meeste heb ik gemaakt van het gamma triplex. Alleen de onderdelen voor vleugelophanging heb ik van 6-laags triplex gemaakt. Het gamma triplex zal ook wel stevig genoeg zijn. Maar het moet tussen je oren ook een goed gevoel geven. De landingsgestel blokken zijn dan van 6mm triplex (niet extra laags)

Een foto van de houtonderdelen, die nog even met een schuurpapiertje rondom gedaan moeten worden. Om de kleine houthaartjes eraf te schuren.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Na enkele weken roerloos op het schap te hebben gelegen ben ik gisteren begonnen met de verdere afwerking van mijn Puma MK V, er is nog wel wat werk aan maar hier toch al een fotootje.

X25-b5112 by vonw004, on Flickr

de rest volgt zo snel mogelijk

Ben nu al enkele avonden bezig met het spuiten en decoreren van mijn Puma dus nog snel een fotootje. Het ziet er momenteel niet mooi uit met al die plekken maar eens de vernis er op zit wordt alles weer mooi egaal en ben ik weer blij ;-)

X25-b5201 by vonw004, on Flickr

Dirk

met de kleur erop, wordt de vormgeving duidelijker. En alleen maar mooier. Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Die tekst met Puma. Dat is een sticker die speciaal oplost (dat witte). Of het is zo de bedoeling?

Laat dat wit nu net datgene zijn dat me ook stoorde, ik dacht dat het wel zou meevallen maar niet dus. Ook waren de letters wat klein uitgevallen, ik heb er alles weer afgetrokken en ga dan toch maar de moeite doen om alles mooi met de hand uit te snijden, en wat groter natuurlijk.

Dirk

Mooi geworden.
Ook de aluminium kleur komt mooi uit nu, nu de eindlaag erover zit.

Ik baal nog van hobbyking verzending. Op 29-12-2014 is pakket verstuurd. Volgens trackandtrace op 13-01-2014 in Nederland aangekomen (waar, geen idee). Maar nog niets ontvangen. Schiet niet op zo

Beste hoeby mijn pakket is 20-12-2014 verstuurd naar nederland en ik weet ook niet waar het is. Alleen moet ik komende week een geschil starten bij PayPal omdat dat binnen 45 dagen moet,maar omdat jou pakketje er ook nog niet is heb ik nog een beetje
hoop dat alles om de een of andere reden vertraagd is. Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Gr Giel.

Mijn laatste bestelling is een dikke maand onderweg geweest voordat het bij de douane belande :-( ondertussen is alles afgehandeld en betaald en liggen de goodies hier thuis te wachten om ingebouwd te worden.

Dirk

Mooi geworden.
Ook de aluminium kleur komt mooi uit nu, nu de eindlaag erover zit.

Ik baal nog van hobbyking verzending. Op 29-12-2014 is pakket verstuurd. Volgens trackandtrace op 13-01-2014 in Nederland aangekomen (waar, geen idee). Maar nog niets ontvangen. Schiet niet op zo

Beste hoeby mijn pakket is 20-12-2014 verstuurd naar nederland en ik weet ook niet waar het is. Alleen moet ik komende week een geschil starten bij PayPal omdat dat binnen 45 dagen moet,maar omdat jou pakketje er ook nog niet is heb ik nog een beetje
hoop dat alles om de een of andere reden vertraagd is. Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Gr Giel.

Ik heb 2 weken geleden een bestelling van bij HK, geplaatst en betaald begin juni 2014 in ontvangst genomen. Soms moet je een béétje geduld hebben. (was al lang terugbetaald door HK :rolleyes: )

@ Von W: nu weet ik eindelijk waarvoor de W in "Von W." staat...

Ziet er gelikt uit man! Gentlemen, start your engines....

Het is alsof ze het aanvoelde bij de douane.
Vandaag is het pakketje aangekomen. Een klein bedrag voor de staatskas moeten inleveren. Maar al met al, ben ik blij dat het er eindelijk is. Iets meer geduurd dan 1 maand, tussen bestellen en ontvangen.

Maar nu kan ik verder, het volgende is nu ontvangen:
- retracts (dezelfde als Dirk gebruik).
- YEP 60A regelaar
- G32 motor

Vanavond maar eens kijken, of er tijd is om weer iets aan de hobby te doen.

O ja, nog vergeten te vragen aan Dirk.
Heb jij de montage beugels van de retracts standaard gelaten. Of versterkt? Want het hoekijzer is niet heel dik. En het zal ook niet het beste kwaliteit metaal zijn, wat de chinezen gebruikt hebben. Of te wel, hoe houden de retracts het uit bij jouw?

Paul, de retracts zijn ingebouwd zoals ze uit de verpakking gekomen zijn en kunnen de taak wel aan. Ik heb op mijn Blue Puma de versie met kunstof behuizing een heel jaar gevlogen en die werken nog alsof ze nieuw zijn en ik veronderstel dat de metalen behuizing wel wat steviger zal zijn. Natuurlijk hangt het er ook wel van af hoe er mee geland wordt maar zoals gezegd ze lijken er tegen opgewassen. Wat ik wel aangepast heb is de hoek van de struts, die zijn lichtjes naar voren geplooid om te voorkomen dat hij al te gauw op zijn neus gaat, ik zal de juiste hoek nog wel doorsturen samen met de details voor de inbouw van het landingsgestel.

Hierbij nog een foto van deze namiddag, spijtig genoeg nog niet in vlucht maar dat komt nog wel. Ik heb twee vluchtjes gedaan door het winterse landschap en de Puma gaat zoals hij er uit ziet.
DSC_0532 by vonw004, on Flickr

Laatst bewerkt:
Gisteren nog aan de puma gewerkt. De laatste spantjes getekend. Moest de tekening van Dirk iets aanpassen. Want de schroefgaten zaten net iets verder uit elkaar (36mm).
Daarna de spanten gefreesd en het houtwerk in elkaar gelijmd.

Vandaag alle het houtwerk rondom geschuurd. Zodat het glad is, want de tabs staken net ietsjes uit. En toen begonnen met inlijmen van de stuurstangen. Ik ga gebruik maken van 2x sullivan stuurkabels. Deze ingelijmd, moeten aan de buitenzijde nog afgewerkt worden. Maar dit komt wel als ik de buitenkant aanpak.
Dirk had mooie steuntjes gemaakt, waar je de sullivan zo in kan leggen en verlijmen. Van wat rest foam heb ik hoedjes gemaakt, zodat ze lekker opgesloten liggen. Heb zelf slechte ervaring met sullivan kabels, dat de lijm niet goed hecht (ook niet als ze geschuurd zijn). Verder vind ik sullivan kabels ideaal

En vanmiddag het eerste momentje. De 2 helften aan elkaar lijmen. Er is een enkel stukje, dat niet strak aansloot met het overliggend stukje (mijn fout). Maar dit komt goed straks bij de afwerking. Het is de eerste keer dat ik een model op deze manier bouw, maar leer er veel van hoe het beter kan (als er ooit een 2e keer zou komen).
De helften goed laten drogen, daarna fotootje gemaakt. En nu zijn de vleugel foam blokken verlijmd. Kunnen die vannacht lekker drogen.

@Dirk,
Betreffende de retracts. Dirk heeft de hoek aangepast van de struts. Maar zou het niets zijn als ik gewoon de retracts onder een andere hoek monteer in het model? Waarbij de wielen dan wel naar voren wijzen. Maar dat er geen hoek verandert hoeft te worden aan de struts.

En het 2e. Waarmee heb jij de beste ervaring om het model mooi glad te schuren. Doe je dit met een schuurblok. Of met een stukje schuurpapier in de hand. Ben bang als ik de schuurblok neem, dat ik de plooiing in de zijkant van de romp er per ongeluk uit schuur.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Paul,

Dat ziet er helemaal niet slecht uit, ik heb al wel enkele modelletjes gebouwd op deze manier en het overkomt mij ook wel eens dat er twee stukken niet passen zoals het zou moeten. Op zich is dat normaal gezien geen probleem want met wat lightfiller is het zo bijgewerkt en de sterkte is het meestal ook niet zo belangrijk want die komt van het hout dat er in verwerkt zit.

Op de rest zal ik deze avond of morgen reageren want nu roep eerst de plicht :-( ;-)

Dirk

Back